Ξεκίνησε η εκστρατεία για την Παγκόσμια ημέρα για την ασφάλεια των τροφίμων με θέμα «Food safety – prepare for the unexpected».
Η κοινή εκστρατεία του FAO (Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών) και του WHO (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) για την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων ξεκίνησε στις 7/3/2024 και το θέμα της χρονιάς αποκαλύφθηκε ως: «Food safety – prepare for the unexpected».
Η καμπάνια θα διερευνήσει ζητήματα σχετικά με τα ξαφνικά και αναπάντεχα περιστατικά ασφάλειας τροφίμων, που δυστυχώς μπορεί να συμβούν, ακόμη και όταν όλοι μας έχουμε κάνει ό,τι χρειάζεται για να διατηρήσουμε τα τρόφιμα ασφαλή για την υγεία των καταναλωτών.
Τα περιστατικά ασφάλειας τροφίμων μπορεί να αφορούν μικρά γεγονότα έως μεγάλες διεθνείς κρίσεις, είτε πρόκειται για διακοπή ρεύματος στο σπίτι, τροφική δηλητηρίαση σε τοπικό εστιατόριο, εθελοντική ανάκληση επιβλαβών για την υγεία προϊόντων από έναν παραγωγό, απόσυρση μετά από εντολή κρατικού φορέα, συμβάντα από εισαγόμενα προϊόντα ή άλλες έκτακτες ανάγκες. Φυσικές καταστροφές ή και ατυχήματα, πλημμύρες, φωτιά, σεισμοί, κυβερνοεπιθέσεις, δολιοφθορές, πανδημίες και πόσα άλλα έκτακτα περιστατικά… που μπορεί να έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στην ασφάλεια των τροφίμων.
Οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των τροφίμων δεν αναγνωρίζουν σύνορα, επομένως σε μια παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, τα περιστατικά μη ασφαλών τροφίμων, μπορεί να εξελιχθούν με ταχύτατους ρυθμούς και από τοπικό πρόβλημα να μεταλλαχθούν σε μία διεθνή έκτακτη ανάγκη.
Τι πρέπει λοιπόν να γίνει για να είμαστε όλοι έτοιμοι και να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα περιστατικά ασφάλειας τροφίμων;
Ο καθένας φυσικά, βάσει του ρόλου του…
Κυβερνήσεις
1. Δέσμευση στην ανάπτυξη ή την αναθεώρηση των εθνικών σχεδίων αντιμετώπισης κρίσεων για την ασφάλεια των τροφίμων
2. Ενίσχυση των εθνικών συστημάτων ελέγχου τροφίμων και αύξηση των ικανοτήτων επιτήρησης και συντονισμού
3. Βελτίωση της επικοινωνίας με τις επιχειρήσεις τροφίμων και το ευρύ κοινό
Επιχειρήσεις τροφίμων
1. Βελτίωση των συστημάτων διαχείρισης της ασφάλειας των τροφίμων
2. Συλλογική συνεργασία και ανταλλαγή γνώσης και διδαγμάτων «lessons learned»
3. Βελτίωση του τρόπου επικοινωνίας με τους καταναλωτές
Καταναλωτές
1. Διασφάλιση ότι γνωρίζουν πώς να αναφέρουν ή να ανταποκριθούν σε ένα περιστατικό ασφάλειας τροφίμων
2. Διασφάλιση ότι κατανοούν τις συνέπειες του αναπάντεχου περιστατικού στο σπίτι και πώς πρέπει να αντιδρούν
Τι μας περιμένει άραγε;