Η FACUA καταγγέλλει παράλληλες αυξήσεις περιθωρίου κέρδους στις μάρκες ελαιολάδου οκτώ μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Η Ισπανική Ομοσπονδία Καταναλωτών (FACUA) υπέβαλε νέα καταγγελία στη Γενική Διεύθυνση Καταναλωτή στην οποία αποκαλύπτει παράλληλες αυξήσεις τιμών σε μάρκες ελαιολάδου από οκτώ μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ —Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl και Mercadona—που επισημαίνει την ύπαρξη παράνομων αυξήσεων στα περιθώρια κέρδους τους.
Ως αντίδραση σε αυτήν την καταγγελία, που κατατέθηκε αυτήν την Τρίτη, το Υπουργείο Κοινωνικών Δικαιωμάτων, Κατανάλωσης και Ατζέντας 2030 απέστειλε ένα δεύτερο αίτημα ενημέρωσης στους «βασικούς εθνικούς φορείς διανομής λιανικής» – τους έστειλε ήδη τον πρώτο τον περασμένο Φεβρουάριο – για να ελέγξει αν η αύξηση στις τιμές τους, συνδέονται με αυξήσεις των περιθωρίων, που απαγορεύονται από το βασιλικό διάταγμα που θεσπίζει τη μείωση του ΦΠΑ. «Η αρχή αυτών των ενεργειών έχει ως αφετηρία την παραλαβή καταγγελίας από την FACUA στην οποία διαβιβάζει στη Γενική Διεύθυνση Καταναλωτή πιθανές αυξήσεις στα περιθώρια κέρδους στη λιανική διανομή ελαιολάδου και πιθανές στρεβλώσεις τιμών που υφίσταται ο τελικός καταναλωτής », αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο γενικός γραμματέας της FACUA, Rubén Sánchez , έδειξε την «πεποίθησή» του ότι «το Υπουργείο Καταναλωτών θα κινήσει πειθαρχικές διαδικασίες κατά των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που θα επιφέρουν πρόστιμα ανάλογα με το παράνομο όφελος που προκύπτει από την παράνομη αύξηση τα περιθώρια τους ».
Τα δεδομένα
Από τον Δεκέμβριο του 2022, η ένωση παρακολουθεί την εξέλιξη των τιμών του ελαιολάδου στις αρχές κάθε μήνα και, από αυτόν τον Ιούλιο, έχει αρχίσει να πραγματοποιεί καθημερινά τις αναλύσεις της στους ιστότοπους έξι από τις οκτώ αλυσίδες (Aldi και Lidl do δεν προσφέρουν τις τιμές τους online).
Οι αναλύσεις του συλλόγου δείχνουν πώς, συνεχώς, όταν μια από τις αλυσίδες τροποποιεί τις τιμές του ελαιολάδου της δικής της μάρκας, οι υπόλοιπες τη μιμούνται για να το ταιριάξουν ή μειώνουν τις διαφορές τους κατά μερικά λεπτά το λίτρο.
Στις αρχές Ιουλίου 2023, όλες οι αλυσίδες είχαν την τιμή του δοχείου 1 λίτρου με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ίση με 6,45 ευρώ με μόνη εξαίρεση την Hipercor, η οποία το κόμισε στα 6,95 ευρώ.
Στην ανάλυση που πραγματοποίησε η FACUA στις αρχές Αυγούστου, διαπίστωσε ότι οι Alcampo, Aldi και Lidl είχαν ανεβάσει την τιμή στα 8,49 ευρώ, ενώ η Hipercor την κράτησε σταθερή και οι άλλες τέσσερις αλυσίδες εφάρμοσαν διαφορετικές αυξήσεις.
Στη συνέχεια, στις αρχές Σεπτεμβρίου, όλες οι αλυσίδες χρεώνουν 8,49 ή 8,50 ευρώ. Έτσι, στη Mercadona είχε πάει από 6,95 ευρώ στις αρχές του προηγούμενου μήνα στα 8,50 ευρώ. Στην Hipercor από 6,95 στα 8,50 ευρώ, στο Eroski από 6,80 στα 8,50 ευρώ, στη Dia από 7,99 στα 8,50 ευρώ και στο Carrefour από 6,79 στα 8,49 ευρώ.
Κατά την ανάλυση των τιμών στις αρχές Οκτωβρίου, η ένωση διαπίστωσε ότι οι οκτώ αλυσίδες τις διατήρησαν ίδιες. Όταν όμως τα ξαναεξέτασαν τον Νοέμβριο, όλοι είχαν κάνει αυξήσεις για να εξισώσουν ξανά την τιμή, αυτή τη φορά στα 9,25 ευρώ. Σταθερό στις οκτώ μεγάλες εταιρείες διανομής παρέμεινε στις αρχές Δεκεμβρίου το ποσό των 9,25 ευρώ.
Στην ανάλυση στις αρχές Φεβρουαρίου, όλες οι αλυσίδες είχαν ανεβάσει την τιμή του δοχείου τους ενός λίτρου έξτρα παρθένου στα 9,89 ή 9,90 ευρώ. Alcampo, Aldi, Carrefour και Lidl στα 9,89 ευρώ. Dia, Eroski, Hipercor και Mercadona στα 9,90 ευρώ. Κατά τον έλεγχο αυτών των τιμών στις αρχές Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου, δεν υπήρξαν αλλαγές.
Τον Ιούνιο, η παρακολούθηση που έγινε στις αρχές του μήνα αποκάλυψε ότι μόνο η Carrefour είχε αλλάξει την τιμή, μειώνοντάς την στα 9,64 ευρώ.
Σε μια πρώτη παρακολούθηση που πραγματοποίησε η FACUA στις αρχές Ιουλίου 2024, οι οκτώ αλυσίδες είχαν εφαρμόσει μια νέα αλλαγή για να εξισώσουν τις τιμές τους, αυτή τη φορά με πτώση, τοποθετώντας την στα 9,19 ευρώ στην περίπτωση των Mercadona, Eroski, Hipercor και Día. , και 9,18 ευρώ στην περίπτωση των Alcampo, Aldi, Carrefour και Lidl.
Η τελευταία κίνηση για την εξίσωση των τιμών σημειώθηκε στα μέσα Ιουλίου. Στις 15 η Mercadona όρισε την τιμή του έξτρα παρθένου ελαιολάδου της σε δοχείο 1 λίτρου στα 8,95 ευρώ. Δύο ημέρες αργότερα, η Alcampo και η Hipercor τροποποίησαν τις τιμές τους για να τις ταιριάξουν. Και στις 18 Ιουλίου ο Ερόσκι το έθεσε επίσης στα 8,95 ευρώ, η Carrefour στα 8,93 ευρώ και η Ντία στα 8,99 ευρώ.
Αν και έχει πλέον υπάρξει μείωση, η FACUA επισημαίνει ότι, συνεχώς, οι αλυσίδες εφαρμόζουν παράλληλα αυξήσεις. Και αν την τελευταία φορά όλοι τους μιμήθηκαν τη συμπεριφορά του Mercadona, προηγουμένως δεν υπήρχε πάντα συνέχεια του αρχηγού.
Στη νέα της καταγγελία, η FACUA επισημαίνει ότι τα δεδομένα που συλλέγονται στις αναλύσεις της οδηγούν στο συμπέρασμα ότι «υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για την ύπαρξη παρατυπιών στους μηχανισμούς τιμολόγησης των οκτώ αλυσίδων σούπερ μάρκετ που αναφέρθηκαν, για τις οποίες εφαρμόζουν αυξήσεις περιθώρια κέρδους σε διαφορετικούς μήνες του 2023 και του 2024.
Η FACUA υπέβαλε ήδη άλλη μια καταγγελία στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου ενώπιον της Εθνικής Επιτροπής Αγορών και Ανταγωνισμού (CNMC), όταν διαπίστωσε ότι οι αλυσίδες εφάρμοζαν ίδιες τιμές για τα ελαιόλαδα τους εδώ και τρεις μήνες, για την οποία της ζήτησε να διερευνήσει εάν παραβίαζαν τον περί ανταγωνισμού. Σχεδόν εννέα μήνες αργότερα, το CNMC δεν έχει δώσει καμία απάντηση.