Ένα αυξανόμενο κίνημα στην Ευρώπη και τον Καναδά.
Ένα νέο κύμα αντίδρασης κατά των αμερικανικών προϊόντων εξαπλώνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη και τον Καναδά, με καταναλωτές να απορρίπτουν μάρκες από τις Ηνωμένες Πολιτείες ως μορφή διαμαρτυρίας απέναντι στις πολιτικές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Το φαινόμενο φαίνεται να είναι ιδιαίτερα έντονο στη Δανία, όπου η οργή κορυφώθηκε μετά τις απειλές του Τραμπ να καταλάβει τη Γροιλανδία.
Ο 67χρονος συνταξιούχος αστυνομικός Ιβάν Χάνσεν από τη Δανία έχει μετατρέψει τα ψώνια του σε πράξη πολιτικής αντίστασης. Στο σούπερ μάρκετ, ελέγχει κάθε προϊόν για να αποφύγει αμερικανικές ετικέτες, αρνούμενος να αγοράσει Coca-Cola, κρασί Zinfandel από την Καλιφόρνια ή αμύγδαλα από τις ΗΠΑ. Για τον Χάνσεν, αυτή είναι η μόνη διαθέσιμη μορφή αντίδρασης απέναντι σε έναν πρόεδρο που, όπως λέει, «λειτουργεί σαν νταής».

Πέρα από τη Γροιλανδία, υπάρχουν και άλλες ανησυχίες, όπως οι απειλές του Τραμπ να αποκτήσει τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά και της Γάζας, καθώς και η σχέση του με τον Έλον Μασκ, ο οποίος έχει κατηγορηθεί για δεσμούς με την ακροδεξιά.
Το μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων δεν περιορίζεται στη Σκανδιναβία. Στη Γαλλία, ο επιχειρηματίας Ρομέν Ρουά, ο οποίος επί χρόνια αγόραζε στόλους αυτοκινήτων Tesla για την εταιρεία του, αποφάσισε να ακυρώσει μια παραγγελία 15 νέων οχημάτων. Θεωρεί ότι η Αμερική «κλείνεται στον εαυτό της» και ότι ο Τραμπ διεξάγει έναν εμπορικό και ιδεολογικό πόλεμο κατά της Ευρώπης. Στη Γερμανία, σημειώθηκε πτώση στις πωλήσεις της Tesla, ενώ η αστυνομία διερευνά την πυρπόληση τεσσάρων οχημάτων της εταιρείας.
Οι διαδικτυακές κοινότητες που προωθούν το μποϊκοτάζ αυξάνονται ραγδαία. Στη Δανία, η σελίδα «Boykot varer fra USA» στο Facebook αριθμεί πλέον περισσότερα από 80.000 μέλη, ενώ στη Γαλλία η ομάδα «Μποϊκοτάρετε τις ΗΠΑ, αγοράστε γαλλικά και ευρωπαϊκά προϊόντα!» ξεπέρασε τις 20.000 εγγραφές μέσα σε λίγες εβδομάδες. Οι καταναλωτές αναζητούν ευρωπαϊκές εναλλακτικές και ανταλλάσσουν πληροφορίες για το πώς μπορούν να αποφύγουν τις αμερικανικές μάρκες.
Η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Δανίας, η Salling Group, εισήγαγε μια ειδική ετικέτα σε σχήμα αστεριού για να επισημαίνει τα ευρωπαϊκά προϊόντα, ανταποκρινόμενη στη ζήτηση των πελατών. Παρόλο που οι υπεύθυνοι της εταιρείας αρνούνται ότι πρόκειται για οργανωμένο μποϊκοτάζ, αναγνωρίζουν ότι οι καταναλωτές ζητούν έναν εύκολο τρόπο να αποφεύγουν τα αμερικανικά προϊόντα.
Η οργή των Δανών είναι ιδιαίτερα έντονη. Ο Μπο Άλμπερτους, 57 ετών, αποφάσισε να σταματήσει να αγοράζει προϊόντα όπως η Pepsi, η Colgate και η κέτσαπ Heinz. Ο Γενς Όλσεν, ηλεκτρολόγος και ξυλουργός, σκέφτεται να αντικαταστήσει τα αμερικανικά του εργαλεία, παρόλο που θα του κοστίσει πολύ. Ακόμα και μικρές καθημερινές συνήθειες αλλάζουν. Ο Σάιμον Μάντσεν, πατέρας δύο παιδιών, έχει κόψει τις αμερικανικές μάρκες σνακ, όμως το δίλημμα του Netflix παραμένει ανοιχτό για την οικογένειά του.
Ο καθηγητής οικονομικών Όλοφ Γιόχανσον Στένμαν από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ εκτιμά ότι το μποϊκοτάζ δεν θα επηρεάσει σημαντικά τις αμερικανικές εξαγωγές, αλλά μπορεί να έχει ψυχολογικό αντίκτυπο. Όπως επισημαίνει, κάποιοι Αμερικανοί ίσως δουν την ευρωπαϊκή αντίδραση ως ένδειξη εχθρότητας, γεγονός που θα μπορούσε να βαθύνει το χάσμα στις διατλαντικές σχέσεις.
Οι υποστηρικτές του τονίζουν ότι η δύναμη των καταναλωτών μπορεί να λειτουργήσει ως πολιτικό όπλο. Για τον Μάντσεν, το πορτοφόλι είναι ο μόνος τρόπος για να πιεστούν οι εταιρείες και οι πολιτικοί να αλλάξουν στάση.