Η Ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρο Προστασίας των καταναλωτών για τη σήμανση των αλκοολούχων ποτών.
Το Ελληνικό Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) με σημερινή του ανακοίνωση εκφράζει την έντονη διαφωνία (μαζί και με πολλές άλλες ευρωπαϊκές οργανώσεις) στη σήμανση των αλκοολούχων ποτών με κωδικούς QR. Το ΚΕΠΚΑ υποστηρίζει ότι οι QR code δεν προσφέρουν ουσιαστική ενημέρωση στους καταναλωτές σχετικά με τα συστατικά και επιπλέον είναι χρονοβόροι, δύσκολοι και εντελώς εξωπραγματικοί, για χρήση μέσα στα γεμάτα πελάτες σούπερ μάρκετ. Τέλος επιμένει ότι οι πληροφορίες για τα συστατικά και τη διατροφική αξία είναι ζωτικής σημασίας, για τους καταναλωτές και πρέπει να βρίσκονται ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΙΑΛΗ.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΚΕΠΚΑ
Οι παραγωγοί αλκοολούχων ποτών προσπάθησαν, πολύ σκληρά, να επιτύχουν ειδικές εξαιρέσεις, από τη σήμανση των αλκοολούχων ποτών. Έτσι, οι καταναλωτές θα αναγκαστούν να βρίσκουν σημαντικές πληροφορίες, σκανάροντας κώδικες QR και όχι πάνω στις φιάλες, όπως είναι το σωστό.
Οι Ενώσεις Καταναλωτών, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αναρωτιόμαστε, από το 2023, γιατί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που περιμέναμε και που θα έκανε υποχρεωτική την αναγραφή των συστατικών και τη διατροφική σήμανση, στα αλκοολούχα ποτά, «χτύπησε στα βράχια». Τα έγγραφα, στα οποία έχει, πλέον, πρόσβαση η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών – BEUC, ρίχνουν φως και αποκαλύπτουν την ανισορροπία συναντήσεων των Γενικών Διευθύνσεων Γεωργίας και Υγείας της Ε.Ε. , με τη βιομηχανία και την κοινωνία των πολιτών. Οι παραπάνω Γενικές Διευθύνσεις συναντήθηκαν 22 φορές, από το Μάιο του 2022, με τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών και καμιά, όπως δηλώνουν, με την κοινωνία των πολιτών.
Τα αποτελέσματα αυτών των συναντήσεων είναι ξεκάθαρα. Η Γενική Διεύθυνση Γεωργίας, που το Φεβρουάριο του 2021, δήλωνε ότι «….η αυτορρύθμιση στη βιομηχανία κρασιών δε λειτουργεί», τον Ιανουάριο του 2023, ζήτησε από τη spiritsEUROPE (εκπρόσωπο βιομηχανιών αλκοολούχων ποτών) να σκεφτεί «πιθανούς συμμάχους, φιλικούς στην ψηφιακή σήμανση».
Όμως η ψηφιακή σήμανση δεν έχει καμιά σημασία για την πραγματική και ουσιαστική πληροφόρηση των καταναλωτών. Οι κώδικες QR είναι χρονοβόροι, δύσκολοι και εντελώς εξωπραγματικοί, για χρήση μέσα στα γεμάτα πελάτες σούπερ μάρκετ. Οι κώδικες αυτοί δεν αποτελούν εναλλακτική λύση, για την πληροφόρηση των καταναλωτών των καταναλωτών. Αυτή πρέπει να υπάρχει ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΙΑΛΗ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει, επιτέλους, να καταθέσει την πρότασή της, για να σταματήσει η προνομιακή μεταχείριση της βιομηχανίας αλκοολούχων ποτών. Πρέπει να αποκαλύπτει τα συστατικά και τις διατροφικές πληροφορίες, ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΙΑΛΗ.
Ας τσουγκρίσουμε, λοιπόν, τα ποτήρια μας, κάνοντας μια πρόποση στη διαφάνεια!
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Οι σύνδεσμοι (links) και οι κώδικες QR δε χρησιμεύουν σε τίποτε.
Οι πληροφορίες για τα συστατικά και τη διατροφική αξία είναι ζωτικής σημασίας, για τους καταναλωτές και πρέπει να βρίσκονται ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΙΑΛΗ.