Στοιχεία για τον Οικογενειακό προϋπολογισμό των Ευρωπαίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τα αποτελέσματα του Πίνακα Αποτελεσμάτων Συνθηκών Καταναλωτή για το 2023 , μια έρευνα σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες στα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και στην Ισλανδία και τη Νορβηγία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (48%) ανησυχούν μήπως δεν μπορέσουν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους και η μεγάλη πλειοψηφία (71%) έλαβε μέτρα για να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας στο σπίτι. Επιπλέον, η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών εξέφρασε επίσης ανησυχίες για την ασφάλειά τους στο διαδίκτυο, ιδιαίτερα, το 94% δήλωσε ότι ανησυχεί για τη στοχευμένη διαδικτυακή διαφήμιση.
Παράλληλα τα στοιχεία από την τελευταία Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών (HBS) δείχνουν ότι το 2020, το 60,6% των καταναλωτικών δαπανών των νοικοκυριών σε 23 χώρες της ΕΕ , για τις οποίες υπάρχουν επί του παρόντος διαθέσιμα στοιχεία, δαπανήθηκε για στέγαση, νερό, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και άλλα καύσιμα (32,7 %), τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά (17,1%) και μεταφορές (10,8%).
Ένα επιπλέον πέμπτο (20,4%) του προϋπολογισμού των νοικοκυριών στα μέλη της ΕΕ το 2020 δαπανήθηκε για αναψυχή και πολιτισμό (6,7%), έπιπλα και οικιακό εξοπλισμό (4,9%), εστιατόρια και ξενοδοχεία (4,8%) και είδη ένδυσης και υπόδησης (4,0%) ).
Κύρια ευρήματα του πίνακα αποτελεσμάτων για τις καταναλωτικές συνθήκες του 2023
- Το 48% των ερωτηθέντων εξέφρασε ανησυχία για την ικανότητά του να πληρώσει τους λογαριασμούς του , συμπεριλαμβανομένων των στεγαστικών δανείων και της μεταφοράς στην εργασία. Περισσότερο από το ένα τρίτο ανέφερε ότι “βούτηξε” στις αποταμιεύσεις του (37%) και ένας στους δέκα σημείωσε αύξηση στα στεγαστικά δάνειά του, κυρίως λόγω των μεταβλητών επιτοκίων.
- Ως απάντηση στις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας , περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές αναφέρουν ότι έχουν αλλάξει τις συνήθειές τους, είτε πρόκειται για εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι (71%), χρησιμοποιώντας δημόσιες επιδοτήσεις για μέτρα ενεργειακής απόδοσης ή/και αλλάζοντας τη χρήση των μέσων μεταφοράς. 28%).
- Παρόλο που η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών πιστεύει ότι θα έπρεπε να κάνει προσωπικά περισσότερα για να συμβάλει στην πράσινη μετάβαση και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής , ήταν διχασμένοι ως προς τον βαθμό στον οποίο οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αγαθών και των υπηρεσιών επηρέασαν τις επιλογές τους: το 43% δήλωσε ότι δεν επηρεάστηκαν καθόλου από περιβαλλοντικές ανησυχίες στις αποφάσεις αγοράς τους. Υπάρχουν επίσης μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των τομέων, με τα αυτοκίνητα να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας όσον αφορά τη σημασία των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που αισθάνονται οι καταναλωτές όταν κάνουν μια επιλογή (81%). Επιπλέον, λιγότεροι καταναλωτές εξέφρασαν τις πεποιθήσεις τους για την αξιοπιστία των περιβαλλοντικών ισχυρισμών σε σχέση με το 2020 (-5 ποσοστιαίες μονάδες), γεγονός που θα μπορούσε να αποδοθεί σε υψηλότερο επίπεδο ευαισθητοποίησης σχετικά με το “greenwashing”.
- Καθώς οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, οι καταναλωτές εκτίθενται όλο και περισσότερο σε συχνές αθέμιτες πρακτικές στο διαδίκτυο. Οι τρεις πιο συχνά αναφερόμενες πρακτικές ήταν: η προσωπική στοχευμένη διαφήμιση στο διαδίκτυο (76%), η κρυφή διαφήμιση στα αποτελέσματα αναζήτησης (75%) και οι ανειλικρινείς κριτικές των καταναλωτών (69%). Όσον αφορά ειδικότερα τη διαδικτυακή διαφήμιση, το 94% εξέφρασε ανησυχίες για αυτήν, με το 70% να ανησυχεί για ακατάλληλη χρήση και κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων, το 66% για τη συλλογή δεδομένων στο διαδίκτυο και το σχετικό προφίλ χωρίς ρητή γνώση ή συμφωνία και το 57% για τα cookies». εγκατάσταση.
Επόμενα βήματα
Τα αποτελέσματα θα συζητηθούν μεταξύ των συμμετεχόντων στην ετήσια σύνοδο κορυφής της Επιτροπής για τους καταναλωτές σήμερα, που θα φιλοξενηθεί από τον Επίτροπο Reynders. Περισσότεροι από 400 συμμετέχοντες, συμπεριλαμβανομένων των υπουργών της ΕΕ από τα κράτη μέλη της τρέχουσας και της επερχόμενης Προεδρίας του Συμβουλίου (Σουηδία, Ισπανία, Βέλγιο και Ουγγαρία), θα συζητήσουν σχετικά με την προστασία των καταναλωτών κατά τη διάρκεια κρίσεων, τα επιτεύγματα στο πλαίσιο της νέας ατζέντας για τους καταναλωτές και το μέλλον της Πολιτική της ΕΕ για τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου καλύτερης αντιμετώπισης των ψηφιακών προκλήσεων.