“Enough is enough” – Προσπάθεια στήριξης των προμηθευτών αλλά και των καταναλωτών από την ασυδοσία των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και παντοπωλείων.
Της Χριστίνας Κοψίνη*
Tην ώρα που στην χώρα μας οι τιμές των τροφίμων στις αλυσίδες λιανικής συνεχίζουν ακάθεκτες την ανιούσα, η πρωτοβουλία των Καναδών να δημιουργήσουν έναν Κώδικα συνεννόησης και ελέγχου των τιμών ανάμεσα στα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές τους, δείχνει όχι μόνο το μέγεθος του προβλήματος των ανεξέλεγκτων τιμών αλλά και την αναζήτηση λύσεων. Και το ερώτημα είναι: Μήπως κάτι τέτοιο θα έπρεπε να γίνει και στην ελληνική αγορά ;
Η ακρίβεια, ο πληθωρισμός, η αυξανόμενη δυσπιστία των καταναλωτών για τις αυξήσεις τιμών που κάνουν οι αλυσίδες λιανικής στα προϊόντα διατροφής, αλλά και η διαρκής αίσθηση ότι οι πολίτες δεν έχουν ουσιαστική ενημέρωση γι’ αυτό που συμβαίνει στις προθήκες των σουπερμάρκετ, οδήγησε τους μεγάλους «παίκτες» της λιανικής στον Καναδά να συμφωνήσουν πως, εν τέλει, κάτι σοβαρό πρέπει να γίνει για τη διατήρηση του γοήτρου τους στην αγορά.
Κι αυτό το σοβαρό δεν είναι άλλο από έναν Κώδικα Συμπεριφοράς του Παντοπωλείου. Ακολουθώντας το παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου και της Αυστραλίας, οι Καναδοί λιανέμποροι τόλμησαν το μεγάλο βήμα.
Η ομοσπονδιακή Υπουργός Γεωργίας, Marie-Claude Bibeau, με την υποστήριξη του Andre Lamontagne, Υπουργού Γεωργίας του Κεμπέκ, ανέλαβαν πρωτοβουλία συστήνοντας επιτροπή εργασίας η οποία θα αναπτύξει έναν κώδικα συμπεριφοράς που θα βοηθήσει όχι μόνο τους προμηθευτές αλλά μακροπρόθεσμα και τους καταναλωτές.
Πολλοί Καναδοί αγνοούν το γεγονός ότι στη βιομηχανία τροφίμων, οι προμηθευτές πρέπει να πληρώνουν τα παντοπωλεία για να την πώληση των προϊόντων τους. Η χρέωση εξαρτάται από το κόστος εμπορίας και το σημείο έκθεσης στα ράφια. Ο νέος κώδικας θα βοηθήσει, επίσης τους ανεξάρτητους παντοπώλες που συνήθως χάνουν στον ανταγωνισμό με τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές.
Φυσικά ο χρόνος θα δείξει αν η εφαρμογή του κώδικα λειτουργήσει σε όφελος της κοινωνίας. Ωστόσο οι Καναδοί αισιοδοξούν ότι μπορεί να εξουδετερώσει τις σχέσεις ισχύος στο εσωτερικό της αλυσίδας, να σταθεροποιήσει τις τιμές λιανικής, να δώσει έμφαση στην αξία και την καινοτομία για τους καταναλωτές, να βελτιώσει την ασφάλεια του εγχώριου εφοδιασμού τροφίμων και να ενθαρρύνει τις επενδύσεις στον αγροδιατροφικό τομέα
“Enough is enough”
To έναυσμα για την ανάληψη της σχετικής πρωτοβουλίας που μέχρι τότε φαινόταν απίθανη, δόθηκε πριν από μερικά χρόνια όταν ο Michael Medline, το μεγάλου αφεντικό της Sobeys, (της δεύτερης μεγαλύτερης αλυσίδας σουπερμάρκετ στον Καναδά, με περισσότερα από 1.500 καταστήματα), κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Empire Club στο Τορόντο , αναφώνησε εκείνην την περίφημη φράση : «ως εδώ και μη παρέκει».
Ήταν το 2020, όταν τα μεγάλα καταστήματα, (συμπεριλαμβανομένων των Walmart, Loblaws, Costco, Metro και Sobeys) συνέχιζαν ακάθεκτα να καταχρώνται της θέσης τους στην αγορά προωθώντας κάθε είδους χρεώσεις στους πελάτες τους.
Οι δηλώσεις του Medline σόκαραν τον κλάδο. Μάλιστα ο Eric Lafleche και η ομάδα του στη Metro, αντιμετώπισαν με απόλυτη αλαζονεία το θέμα ζητώντας από τους δημοσιογράφους να μη δώσουν συνέχεια σε αυτά που είπε το αφεντικό της Sobeys. Αλλά ο στρουθοκαμηλισμός δεν κράτησε πολύ. Η γνωστή διαμάχη μεταξύ της Frito-Lay και της Loblaws έφερε ξανά στο τραπέζι το θέμα αναζήτησης μιας αξιοπρεπούς συνεννόησης με τους προμηθευτές. Υπενθυμίζεται ότι η πολυεθνική και παγκοσμίως γνωστή παραγωγός σνακ, η Frito-Lay της Pepsi Co σταμάτησε να προμηθεύει με προϊόντα τη μεγαλύτερη αλυσίδα παντοπωλείων του Καναδά, την Loblaw Companies Ltd.
Πηγή: https://torontosun.com/