Η αντικατάσταση των ζωικών προϊόντων με άλλα φυτικής προέλευσης παρέχει μια ευκαιρία για βιώσιμη ασφάλεια του συστήματος τροφίμων, παρά την αστάθεια στην προσφορά και το πληθωρισμό.
Εν μέσω των διαταραγμένων οικονομικών συνθηκών που ενισχύονται από την πανδημία, τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και τον πληθωρισμό, νέα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την Ένωση Φυτικών Τροφίμων (PBFA), το Ινστιτούτο Good Food (GFI) και την SPINS, δείχνουν, ότι οι λιανικές πωλήσεις φυτικών τροφίμων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 6,2% το 2021. Συνολικά, οι λιανικές πωλήσεις τροφίμων φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν τρεις φορές ταχύτερα από τις συνολικές λιανικές πωλήσεις τροφίμων, με τις περισσότερες κατηγορίες φυτικής προέλευσης να ξεπερνούν τις αντίστοιχες συμβατικές. Στο μεταξύ, η αγορά συμβατικών πρωτεϊνών, όπως το κρέας, έχει κλονιστεί από διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας και κλιμάκωση του πληθωρισμού.
Το φυτικό γάλα συνεχίζει να αυξάνεται
Οι πωλήσεις γάλακτος φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 4% και 33% τα τελευταία τρία χρόνια φτάνοντας τα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι πωλήσεις γάλακτος ζωικής προέλευσης μειώθηκαν κατά 2% το 2021. Το φυτικό γάλα πλέον αντιπροσωπεύει το 16% του συνόλου πωλήσεων λιανικής. Το φυτικό γάλα αντιπροσωπεύει το 40% του συνόλου του γάλακτος που πωλείται. Το 42% των νοικοκυριών αγοράζουν φυτικό γάλα. Ως η μεγαλύτερη κατηγορία στην αγορά φυτικής προέλευσης, το φυτικό γάλα συνεχίζει να επωφελείται από την καινοτομία των προϊόντων και τον διευρυμένο χώρο και την ποικιλία εμπορευμάτων. Το γάλα αμυγδάλου είναι ο ηγέτης της κατηγορίας, αντιπροσωπεύοντας το 59% της συνολικής κατηγορίας, ενώ το γάλα βρώμης είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 17% των πωλήσεων της κατηγορίας. Η επιτυχία του φυτικού γάλακτος έθεσε τις βάσεις για σημαντική ανάπτυξη και σε άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα φυτικής προέλευσης, όπως ροφήματα και κρέμες φυτικής προέλευσης.
Έτος ρεκόρ για κρέας φυτικής προέλευσης
Οι πωλήσεις φυτικού κρέατος αυξήθηκαν κατά 74% τα τελευταία τρία χρόνια, ξεπερνώντας σχεδόν τρεις φορές το συμβατικό κρέας. Ενώ οι πωλήσεις συμβατικών μονάδων κρέατος αυξήθηκαν κατά 8% τα τελευταία τρία χρόνια, οι πωλήσεις μονάδων κρέατος φυτικής προέλευσης τις ξεπέρασαν αυξανόμενες κατά 51%. Τα μπιφτέκια φυτικής προέλευσης συνεχίζουν να πρωτοστατούν στην κατηγορία των φυτικών κρεάτων ως το προϊόν με τις περισσότερες πωλήσεις. Ταυτόχρονα, ο κλάδος ανταποκρίνεται στην επιθυμία των καταναλωτών για μεγαλύτερη ποικιλία στην κατηγορία του κρέατος. Οι ταχύτερα αναπτυσσόμενοι τύποι προϊόντων κρέατος φυτικής προέλευσης το 2021 ήταν οι φυτικοί κεφτέδες, οι κοτομπουκιές και οι κοτολέτες.
Τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία τροφίμων έχει βιώσει πολλαπλές διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα και ευρεία αστάθεια. Συγκεκριμένα, μετά από ένα εξίσου ασταθές 2020, οι πωλήσεις σχεδόν κάθε κατηγορίας με βάση τα ζώα παρουσίασε αρνητική ανάπτυξη το 2021, και σε μικρότερο βαθμό, το ίδιο έκαναν και μερικές επιλεγμένες κατηγορίες φυτικής προέλευσης. Οι πωλήσεις συμβατικού κρέατος αυξήθηκαν τρεις φορές γρηγορότερα από τις πωλήσεις μονάδας τα τελευταία τρία χρόνια, γεγονός που δείχνει ότι η φαινομενική ανάπτυξη οφείλεται σε υψηλότερες τιμές μονάδας. Και ο δείκτης πληθωρισμού της IRI δείχνει ότι τον Μάρτιο του 2022, η λιανική τιμή του συμβατικού κρέατος στις ΗΠΑ ήταν 13% υψηλότερη σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, ενώ η τιμή του κρέατος φυτικής προέλευσης ανά μονάδα μειώθηκε κατά 2%. Με την ταχεία κλιμάκωση της βιομηχανίας φυτικής προέλευσης, τα φυτικά προϊόντα ενδέχεται σύντομα να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα ζωικά προϊόντα.
Τα φυτικά αυγά συνεχίζουν την ταχεία ανάπτυξη
Η κατηγορία των φυτικών αυγών αυξήθηκε επίσης ραγδαία το 2021 με αύξηση 42% σε αξία πωλήσεων. Τα τελευταία τρία χρόνια, οι πωλήσεις αυγών με βάση τα φυτά έχουν αυξηθεί περισσότερο από 1000%. Και με τις πωλήσεις συμβατικών αυγών να μειώνονται κατά 4% το 2021, τα αυγά φυτικής προέλευσης έχουν αυξηθεί κερδίζοντας σχεδόν 0,6% μερίδιο της συνολικής αγοράς αυγών, σε σύγκριση με μερίδιο 0,05% πριν από τρία χρόνια, καθιστώντας τα φυτικά αυγά κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της κατηγορίας.
Υψηλή ζήτηση φυτικών προϊόντων οδηγεί σε συμμόρφωση των εμπόρων
Το 62% ή 79 εκατομμύρια νοικοκυριά στις ΗΠΑ αγοράζουν τώρα φυτικά προϊόντα. Τα αυξημένα ποσοστά επανάληψης σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης σε πολλά χρόνια ρεκόρ καταδεικνύουν την ισχυρή δέσμευση και ενδιαφέρον των καταναλωτών στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης. Οι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι Millennials και η γενιά Z, παρακινούνται από το ενδιαφέρον τους για τρόφιμα που είναι καλύτερα για την υγεία τους και έχουν θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Τα δεδομένα, επίσης, δείχνουν ότι, παρά τις προκλήσεις των τελευταίων δύο ετών, οι έμποροι λιανικής και οι πάροχοι υπηρεσιών τροφίμων ανταποκρίνονται στις καταναλωτικές ανάγκες. Αυτό σημαίνει πως ο κλάδος των τροφίμων ενστερνίζεται ενεργά τον ρόλο του ως βασικού μοχλού αλλαγής που μας φέρνει πιο κοντά σε ένα ασφαλές και βιώσιμο σύστημα τροφίμων.
Πηγή: https://www.plantbasedfoods.org/2021-plant-based-retail-sale-data-release/