Μια καριέρα στον τομέα της φιλοξενίας μπορεί να αποβεί πολύ στρεσογόνα. Πρέπει κανείς να διαχειριστεί πελάτες, υπαλλήλους και συναδέλφους καθώς και τα αφεντικά του, τους ιδιοκτήτες οι οποίοι πρέπει να είναι και αυτοί ευχαριστημένοι. Και φυσικά όλα τα παραπάνω περιλαμβάνουν πολλές ευθύνες. Υπάρχει ένα παλιό ρητό που λέει ότι η λειτουργία ενός ξενοδοχείου μοιάζει με την εικόνα μιας πάπιας που κολυμπά σε μία ήρεμη λίμνη: όλα είναι όμορφα και γαλήνια πάνω από την επιφάνεια, αλλά κάτω από το νερό τα πόδια τους κλωτσάνε σαν τρελά και υπάρχει αναταραχή και τεράστια θολούρα!
Μελέτες δείχνουν ότι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι αισθάνονται άγχος 40-62% των εργάσιμων ημερών, που είναι υψηλότερο από τον μέσο εργαζόμενο σε άλλους κλάδους, οι οποίοι αναφέρουν ότι αισθάνονται άγχος στο 25 έως 44% των ημερών εργασίας.
O ξενοδοχειακός κλάδος εστιάζει πολύ στη φιλοξενία, αλλά σπάνια στη βιωσιμότητα των ανθρωπίνων σχέσεων. Προκειμένου να βρεθούν οι ιδανικές λύσεις, λοιπόν, για να γίνει ο συγκεκριμένος κλάδος πιο ανθρώπινος και βιώσιμος, πρέπει να αποδομηθούν οι παράγοντες που προκαλούν το στρες και οι επιπτώσεις αυτών.
Επιπτώσεις του στρες
Το άγχος, είναι παραγωγικό σε μικρές ποσότητες, αλλά επιβλαβές σε μεγάλες. Το πολύ άγχος κάνει τη δουλειά δυσάρεστη και μπορεί ακόμη και να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας, καθώς το σώμα σας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τους στρεσογόνους παράγοντες. Είτε επιλύετε μια κατάσταση, για παράδειγμα, με έναν θυμωμένο πελάτη είτε σκέφτεστε πώς να καθαρίσετε 10 επιπλέον δωμάτια για μια κράτηση της τελευταίας στιγμής, το σώμα και το μυαλό σας αντιδρούν συνεχώς στο άγχος. Η καρδιά σας χτυπά πιο γρήγορα, παίρνετε βαθύτερες αναπνοές και η αρτηριακή σας πίεση αυξάνεται. Αν και αυτές οι αντιδράσεις είναι απολύτως φυσικές και βοηθούν το σώμα σας να κατανοήσει την κατάσταση, δεν είναι τόσο υγιείς εάν επιμένουν όλη μέρα. Πόσο μάλλον, εάν πρόκειται για κάθε μέρα και για πολλά χρόνια. Οι επιπτώσεις του στρες διαφέρουν από άτομο σε άτομο και ακόμη και ένα κατά τα άλλα υγιές άτομο μπορεί να βιώσει σωματικές και ψυχικές συνέπειες. Ένα αγχωτικό εργασιακό περιβάλλον, επίσης, συνήθως προκαλεί αυξημένη εναλλαγή εργαζομένων λόγω εξουθένωσης. Μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε νομικά προβλήματα, καθώς οι εργαζόμενοι που είναι αγχωμένοι είναι πιο πιθανό να είναι καταχρηστικοί ή επιθετικοί προς τους συναδέλφους τους. Ένα αγχωτικό περιβάλλον εργασίας μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε κακές κριτικές στο TripAdvisor, καθώς το προσωπικό του ξενοδοχείου που είναι αγχωμένο είναι λιγότερο πιθανό να είναι φιλικό και φιλόξενο με τους επισκέπτες
Αιτίες στρες στην εργασία
Μελέτες δείχνουν, ότι το άγχος στην εργασία είναι πολυπαραγοντικό. Τι προκαλεί όμως όλο αυτό το άγχος;
Άγχος στο χώρο εργασίας προκύπτει, όταν είναι η ποσότητα ή το είδος της εργασίας απαιτεί υπερβολικά πολλά από τον εργαζόμενο. Σκεφτείτε το ως ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης: εάν έχετε μια μεγάλη ουρά πελατών που περιμένουν να κάνουν check in και εργάζεστε όσο πιο γρήγορα μπορείτε, θα αισθανθείτε άγχος επειδή η ικανότητά σας να κάνετε check in δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ζήτηση για check-in αρκετά γρήγορα. Κάποιες άλλες εξέχουσες αιτίες άγχους στο χώρο εργασίας μπορούν να βρεθούν σε διαπροσωπικές συγκρούσεις και συνεχείς αλλαγές. Στον κόσμο των ξενοδοχείων, διαπροσωπικές συγκρούσεις μπορεί να συμβούν, όχι μόνο μεταξύ των εργαζομένων, αλλά και με τους επισκέπτες και τους ιδιοκτήτες. Οι διαπροσωπικές εντάσεις, όπως η προσπάθεια αποφυγής λογομαχιών, σύμφωνα με έρευνα ήταν οι πιο συχνοί παράγοντες άγχους τόσο για τους διευθυντές ξενοδοχείων όσο και για τους υπαλλήλους, κάτι που δείχνει ότι ανεξάρτητα από το είδος του ρόλου που έχετε, η εργασία σε ένα ξενοδοχείο κάθε άλλο παρά χαλαρωτική είναι.
Τα ξενοδοχεία αλλάζουν ιδιοκτησία συχνά και ο κύκλος εργασιών είναι υψηλός, επομένως οι υπάλληλοι της φιλοξενίας συχνά αισθάνονται ανασφαλείς όσον αφοράστρην εργασιακή σταθερότητα. Και με υψηλό κύκλο εργασιών, η αλλαγή είναι σταθερή, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά με προμηθευτές, διαχειριστές αγοράς και άλλους επιχειρηματικούς εταίρους.
Στρατηγικές για τη διαχείριση του άγχους στον εργασιακό χώρο
Oι διευθυντές των ξενοδοχειακών μονάδων είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη και χρήση στρατηγικών για τη διαχείριση του άγχους, αλλά μπορούν και οι εργαζόμενοι να βοηθήσουν στην υλοποίησή τους. Οι υπάλληλοι του ξενοδοχείου συχνά εργάζονται πολλές ώρες, επομένως είναι απαραίτητο να παίρνουν κανονικά τα ρεπό τους. Επειδή, στον τομέα της φιλοξενίας, βέβαια, οι εργασιακές συνθήκες είναι πολύ κακές, καλό είναι, επίσης, να τηρούνται οι συμφωνημένες ώρες εργασίας και να μην υπερεξαντλούνται οι εργαζόμενοι με υπερωρίες. Είναι, ακόμη, ίσως και το πιο σημαντικό για την ψυχική υγεία των εργαζομένων, να πληρώνονται ικανοποιητικά, όχι μόνο για να επιβιώνουν, αλλά για να είναι ευχαριστημένοι όσον αφορά το επίπεδο ζωής τους και περισσότερο ψυχικά υγιείς.
Επιπρόσθετα, εξελιγμένη, αλλά εύχρηστη τεχνολογία θα βοηθούσε περαιτέρω στον συντονισμό. Οι υποδομές που δεν είναι σωστά οργανωμένες έχουν πάντα περισσότερα ζητήματα, οπότε πρέπει να είναι σε όλους τους τομείς εξοπλισμένες σωστά, ειδικά στο χώρο της φιλοξενίας. Οι ευκαιρίες ανάπτυξης είναι ένας εξίσου σημαντικός πυλώνας.
Η εκτίμηση είναι αποτέλεσμα σεβασμού, θέσης και αναγνώρισης. Οι εργαζόμενοι στην ίδια δουλειά για χρόνια χωρίς προαγωγή είναι απίθανο να αισθάνονται ότι τους δεν αναγνωρίζουν, οπότε αυξήσεις και προαγωγές είναι ένα καλό κίνητρο. Βασικό σε αυτό το κομμάτι είναι να νιώθουν οι εργαζόμενοι ασφαλείς, βέβαια, στις υπάρχουσες θέσεις τους και όχι επισφαλείς.
Αν και αυτοί είναι πράγματι ορισμένοι παράγοντες και τρόποι αντιμετώπισης του άγχους στο συγκεκριμένο κλάδο, ό τι και να είπαμε είναι μόνο ένα πολύ μικρό τμήμα του τι μπορεί να βιώνετε ως εργαζόμενοι σε διάφορα τέτοια πόστα. Το άγχος είναι ένα φυσικό μέρος του χώρου εργασίας, ειδικά τον κλάδο της φιλοξενίας. Αν δεν εντοπιστεί έγκαιρα, δεν καταπολεμηθεί και αφεθεί ανεξέλεγκτο, το άγχος στους εργαζόμενους μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, αλλά και να αποβεί επιζήμιο για την επιχείρηση. Ωστόσο, ένας χαρούμενος εργαζόμενος είναι το κλειδί για τη ανάπτυξη μιας επιχείρησης και κάποια από τα παραπάνω, αν και ακούγονται αυτονόητα, δυστυχώς δεν τηρούνται στον εν λόγω τομέα. Καλό είναι οι επιχειρηματίες, λοιπόν, να τα έχουν στα υπόψιν τους.
Ακολουθούν μερικές γρήγορες συμβουλές για την προώθηση ενός εργασιακού περιβάλλοντος χωρίς άγχος:
- Πληρώστε τους υπαλλήλους δίκαια. Οι άνθρωποι που αισθάνονται ότι η εργασία τους εκτιμάται είναι πιο πιθανό να είναι χαλαροί και ανθεκτικοί όταν προκύπτουν άλλοι στρεσογόνοι παράγοντες.
- Στελεχώστε το ξενοδοχείο σας σωστά. Οι ομάδες με υποστελεχωμένο προσωπικό διασκορπίζονται σε πολλές κατευθύνσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε εσωτερικές διαμάχες. Δώστε στην ομάδα σας τους πόρους που χρειάζονται για να μην καταπονηθούν.
- Δημιουργήστε ευκαιρίες ανάπτυξης. Είναι στην ανθρώπινη φύση να επιδιώκει την πρόοδο και η εκτίμηση είναι ο δεύτερος πιο σημαντικός πυλώνας σύμφωνα με την Ιεραρχία του Maslow. Η εκτίμηση είναι αποτέλεσμα σεβασμού, θέσης και αναγνώρισης. Οι εργαζόμενοι στην ίδια δουλειά για χρόνια χωρίς προαγωγή είναι απίθανο να αισθάνονται ότι τους αναγνωρίζουν.
- Δημιουργήστε ελκυστική εργασία. Η Google επιτρέπει στους υπαλλήλους να ξοδεύουν το 20% του χρόνου τους σε προσωπικά έργα της επιλογής τους. Το κάνουν έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να επιλέγουν έργα που είναι ενθαρρυντικά για αυτούς. Αν και αυτού του είδους το πρόγραμμα δεν είναι τόσο πρακτικό στην ιδιοκτησία, φροντίστε να κάνετε συνεχώς check-in και να ρωτάτε εάν η ομάδα σας θα ήθελε να μάθει νέες δεξιότητες ή να δοκιμάσει νέους επαγγελματικούς ρόλους.
- Δημιουργία συστημάτων κοινωνικής υποστήριξης. Όταν οι εργαζόμενοι συνδέονται μεταξύ τους, νιώθουν ότι δεν είναι μόνοι όταν τα πράγματα είναι δύσκολα και στρεσογόνα.
- Θέστε σαφείς προσδοκίες απόδοσης. Τίποτα δεν είναι χειρότερο από το να νιώθεις ότι κάνεις εξαιρετική δουλειά και να έχεις κάποιον να σου πει ότι είναι δυσαρεστημένος με τη δουλειά σου. Θέστε σαφείς μετρήσιμες προσδοκίες, έτσι ώστε η ομάδα σας να μην χρειάζεται να μαντέψει.
Πηγή: hoteltechreport