Η λίστα με τις πέντε καταναλωτικές τάσεις που θα καθορίσουν την αγορά τροφίμων και ποτών το 2025.
H IFT, ο φορέας που παρέχει στην παγκόσμια κοινότητα τροφίμων πόρους, δίκτυα και εκπαίδευση για την κάλυψη και την πρόβλεψη των αυξανόμενων αναγκών του παγκόσμιου συστήματος τροφίμων δημοσίευσε πρόσφατα τις πέντε καταναλωτικές τάσεις που θα καθορίσουν την αγορά τροφίμων και ποτών το 2025, βασισμένες σε ποσοτική και ποιοτική ανάλυση.
Η αυξανόμενη δυσπιστία των καταναλωτών προς την επιστήμη και τις μεγάλες μάρκες, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο κατακερματισμό της αγοράς και να δημιουργήσει ευκαιρίες για μικρότερες, εξειδικευμένες εταιρείες.
Παράλληλα, οι προκλήσεις στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ενδέχεται να ωθήσουν τους καταναλωτές να αποδεχτούν νέα συστατικά και εναλλακτικές προελεύσεις προϊόντων. Τέλος, η υποχώρηση του πληθωρισμού και οι συνθήκες μετά την πανδημία δημιουργούν αισιοδοξία, ευνοώντας την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων προϊόντων που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών
Ας δούμε συνοπτικά τις πέντε τάσεις στα τρόφιμα που ξεχώρησε η IFT.
1. Οικονομική επίδραση στις επιλογές καταναλωτών
Οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στην τιμή έναντι της γεύσης και της διατροφικής αξίας λόγω της αύξησης του κόστους ζωής. Τα καταστήματα που προσφέρουν οικονομικές λύσεις κερδίζουν έδαφος, ενώ η διαδικτυακή έρευνα βοηθά τους καταναλωτές να εντοπίζουν τις καλύτερες προσφορές.
2. Αυθεντικότητα στις παγκόσμιες κουζίνες
Η ζήτηση για αυθεντικές παγκόσμιες γεύσεις αυξάνεται. Νέες κουζίνες, όπως αυτές με τοπικές εξειδικεύσεις (π.χ, ράμεν), κερδίζουν δημοτικότητα, ειδικά μεταξύ των νεότερων και πιο πολυπολιτισμικών γενεών. Τα social media επιταχύνουν την τάση αυτή.
3. Εξατομικευμένη υγεία
Οι καταναλωτές επιθυμούν ξεκάθαρες και εξατομικευμένες πληροφορίες για την υγεία. Η τάση εστιάζει σε βασικά θρεπτικά στοιχεία (πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες) αντί για γενικούς διατροφικούς ισχυρισμούς. Φάρμακα για απώλεια βάρους, όπως το Ozempic, επηρεάζουν τη διατροφική συμπεριφορά.
4. Συνύπαρξη υγείας και απόλαυσης
Οι καταναλωτές αναζητούν ισορροπία μεταξύ υγιεινής διατροφής και απόλαυσης. Εμφανίζονται προϊόντα «λογικής απόλαυσης», που προσφέρουν υγιεινές αλλά απολαυστικές επιλογές. Οι μικρότερες μερίδες και τα λειτουργικά σνακ ενισχύουν αυτήν την τάση.
5. Αλλαγές στις συνήθειες μαγειρέματος
Παρότι το μαγείρεμα στο σπίτι παραμένει κυρίαρχο, προβλέπεται αύξηση στην επισκεψιμότητα εστιατορίων το 2025, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν ευκολία και κοινωνικές εμπειρίες.
Αυτές οι τάσεις αντικατοπτρίζουν την προσπάθεια εξισορρόπησης μεταξύ οικονομικών περιορισμών, αυθεντικότητας, υγείας και καθημερινής απόλαυσης.