Οι πολυεθνικές Mondelez, Mars Inc. και PepsiCo Inc. συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στη χώρα, με τα περσινά κέρδη τους να έχουν υπερδιπλασιαστεί. Αντιδρούν οι καταναλωτές.
Κέρδη ρεκόρ σημείωσαν οι πολυεθνικές Mondelez, Mars Inc. και PepsiCo Inc. στη Ρωσία πέρυσι, σε στοιχεία που κυκλοφόρησαν περισσότερο από ένα χρόνο μετά την εισβολή της χώρας στην Ουκρανία. Αλλά πόσο θα κρατήσει αυτό;
Οι πωλήσεις για τη Mondelez στη Ρωσία, η οποία μεταξύ άλλων παράγει και την σοκολάτα Cadbury και πολλές πασίγνωστες μάρκες γλυκών, αυξήθηκαν 38% πέρυσι στα 1 δις ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατη κατάθεση στη φορολογική αρχή της χώρας. Αυτό συνιστά υπερδιπλασιασμό των κερδών της σε σύγκριση με πέρσι.
Η κερδοφορία αυξήθηκε χάρη στην τιμολόγηση, την αύξηση του όγκου και την αναστολή της διαφήμισης, ανέφερε η Mondelez στην ετήσια έκθεσή της, προσθέτοντας ότι η Ρωσία αντιπροσώπευε το 4% των ενοποιημένων εσόδων της πέρυσι.
Αντίστοιχα η εταιρεία Mars σημείωσε αύξηση πωλήσεων 14% στα 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι, ενώ τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 58% στα 269 εκατομμύρια ευρώ.
Τα έσοδα της PepsiCo αυξήθηκαν 16% στη Ρωσία και τα κέρδη τετραπλασιάστηκαν και η εταιρεία αναψυκτικών είπε ότι οι δραστηριότητες στη Ρωσία αντιπροσώπευαν το 5% των ενοποιημένων καθαρών εσόδων για το 2022, από 4% ένα χρόνο νωρίτερα.
Παρά το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των πολυεθνικών έχουν αποσύρει τις εμπορικές τους δραστηριότητες στη Ρωσία, ως μέρος της επιβολής κυρώσεων στη χώρα εξαιτίας του πολέμου, οι 3 προαναφερθείσες έχουν δηλώσει ότι πωλούν μόνο τα βασικά προϊόντα, δηλαδή είδη πρώτης ανάγκης, όπως παιδικές τροφές και γαλακτοκομικά. Συγκεκριμένα η Pepsi είχε επισημάνει πως είχε αναστείλει την κυκλοφορία διεθνών εμπορικών σημάτων, όπως η 7Up και η Pepsi στην χώρα.
Ωστόσο, η δραστηριοποίησή τους στην Ρωσία δεν περνά απαρατήρητη από τους καταναλωτές, οι οποίοι κατηγορούν τις εταιρείες που παρέμειναν για εκμετάλλευση των οφελών από την αποχώρηση των ανταγωνιστών από την αγορά, όπως χαρακτηριστικά είναι η Coca Cola. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Τράπεζα της Ρωσίας προβλέπει οικονομική ανάπτυξη έως και 2% φέτος -σε προπολεμικά επίπεδα- μέχρι το τέλος του 2024 καθώς ο αντίκτυπος των κυρώσεων εξασθενεί, αναδεικνύοντας έτσι τους λόγους για τους οποίους οι εταιρείες φαίνεται να εμμένουν στη δραστηριοποίησή τους εκεί.
Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών που συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στη Ρωσία αντιμετωπίζουν μποϊκοτάζ και εκστρατείες σε ορισμένες δυτικές αγορές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα μερικές σκανδιναβικές επιχειρήσεις που ανακοίνωσαν ότι θα σταματήσουν να πωλούν προϊόντα Mondelēz, λόγω του ότι εξακολουθεί να έχει εμπορικές δραστηριότητες στη χώρα.
Ωστόσο, η άνοδος των πωλήσεων της Mondelez αρχίζει να υποχωρεί, μιας και δήλωσε πως φέτος πουλά ακόμα λιγότερα προϊόντα στη χώρα και πως οι όγκοι των πωλήσεων έχουν ήδη μειωθεί σημαντικά από την αρχή του έτους, αφού διέκοψε νέες επενδύσεις κεφαλαίου, λανσαρίσματα νέων προϊόντων και δαπάνες για διαφημισεις στη Ρωσία. Παράλληλα η Mars, η οποία πουλά σοκολάτα Bounty και τροφή για σκύλους Pedigree στη χώρα, ελαττώνει επίσης τις δραστηριότητές της στη Ρωσία, σύμφωνα με τον Andrew Clarke, παγκόσμιο πρόεδρο της Mars Wrigley.
Την ίδια στιγμή τα έσοδα της Unilever, που επίσης δραστηριοποιείται στη Ρωσία, μειώθηκαν κατά 1%, αλλά τα κέρδη σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 900 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Οπότε όποια και αν είναι τα οφέλη των πολυεθνικών από την παραμονή τους στη Ρωσία, φαίνεται πως δεν θα κρατήσουν για πολύ, καθώς ο παγκόσμιος αντίκτυπος έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις.