Πόσο πιθανό θα ήταν οι καταναλωτές να υιοθετήσουν προϊόντα κρέατος που εκτρέφονται με εναλλακτικές ζωοτροφές; Μια νέα μελέτη δείχνει ότι η ενημέρωση και η διαφάνεια είναι βασικοί παράγοντες για να συμβεί κάτι τέτοιο.
Μπορεί η vegan και η χορτοφαγική διατροφή να κερδίζουν έδαφος στις χώρες της Δύσης, η ζήτηση για ζωική πρωτεΐνη, όμως, παραμένει. Είναι σαφές ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον κάποια υιοθέτηση εναλλακτικών ζωοτροφών για τη διατροφή του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού χωρίς συμβιβασμούς στη βιωσιμότητα. Ωστόσο, πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές στην ιδέα του να φάνε κοτόπουλο που η βασική τροφή του ήταν τα έντομα, για παράδειγμα;
Ερευνητές στο University of Göttingen και στο University of Alberta του Καναδά εξέτασαν την επίδραση των πληροφοριών σχετικά με τα φύκια και τα έντομα στην τροφική αλυσίδα, με τα αποτελέσματα να δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό Food Policy.
Οι ερευνητές φωτογράφισαν στήθη κοτόπουλου από ζώα που τρέφονταν με σπιρουλίνα (είδος φυκιών) ή άλευρο εντόμων και πείραξαν τις φωτογραφίες τόσο ώστε απλά να μιμούνται προϊόντα έτοιμα για αγορά. Τα προϊόντα στήθους κοτόπουλου επισημάνθηκαν με ισχυρισμούς υγείας ή βιωσιμότητας για την περαιτέρω κατανόηση των κινήτρων προτίμησης για εναλλακτικές ζωοτροφές.
Στη συνέχεια, δύο ομάδες ερωτηθέντων (περίπου 1.000 άτομα) συμπλήρωσαν ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο, όπου τους έδειξαν δύο διαφορετικά προϊόντα στήθους κοτόπουλου και τους ρώτησαν ποιο θα αγόραζαν. Μια ομάδα έλαβε τις πληροφορίες που ήταν διαθέσιμες στη συσκευασία, όπως η επισήμανση και η τιμή. Η άλλη ομάδα έλαβε πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τις ζωοτροφές και μάλιστα, οι ζωοτροφές προσδιορίστηκαν σε κάθε προϊόν.
Οι πληροφορίες για τις ζωοτροφές αποδείχθηκαν σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Επειδή η σπιρουλίνα αλλάζει δραστικά το χρώμα του τελικού προϊόντος, οι ερευνητές λένε ότι είναι απαραίτητο να παρέχονται πληροφορίες για να καταστούν αυτά τα προϊόντα ελκυστικά στους καταναλωτές.
«Ως εκ τούτου, η ενσωμάτωση εντόμων ή άλλων εναλλακτικών προϊόντων στις ζωοτροφές για πουλερικά θα πρέπει να γίνεται με πλήρη διαφάνεια προς τον τελικό καταναλωτή και οι ζωοτροφές θα πρέπει να επισημαίνονται, προκειμένου να αποφευχθεί μελλοντική αντίδραση ή δυσπιστία», εξήγησε η Dr. Brianne Altmann, επικεφαλής ερευνήτρια. «Ωστόσο, η αυξημένη έκθεση μέσω της διάθεσης αυτών των προϊόντων στην αγορά πιθανότατα θα αυξήσει την αποδοχή τους».
Αν και η σπιρουλίνα έχει ιστορικό χρήσης ως ζωοτροφή σε ορισμένους πολιτισμούς, καλλιεργείται επί του παρόντος ως συμπλήρωμα υγείας και παραμένει πολύ πιο ακριβή από το σογιάλευρο. Τα έντομα από την άλλη, έχουν πρόσφατα πιστοποιηθεί για χρήση σε τροφές πουλερικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πηγή: new food magazine