Τα σούπερ μάρκετ δεν αποδέχονται τους ισχυρισμούς.
Για παραπλανητικές αλλαγές των τιμών λίγο πριν τις εκπτώσεις κατηγορούνται τα βρετανικά σούπερ μάρκετ Tesco και Sainbury‘s, μετά από έρευνα που πραγματοποίησε ο εποπτικός οργανισμός καταναλωτών Which?, μια εταιρία που προωθεί την ενημερωμένη επιλογή των καταναλωτών στην αγορά αγαθών και υπηρεσιών δοκιμάζοντας προϊόντα, επισημαίνοντας κατώτερα προϊόντα ή υπηρεσίες, ευαισθητοποιώντας τα δικαιώματα των καταναλωτών και προσφέροντας ανεξάρτητες συμβουλές.
Οι ειδικοί των καταναλωτών ανέλυσαν 141 τιμές καρτών Clubcard και Nectar στις Tesco και Sainsbury’s, ενώ πραγματοποίησαν έρευνα 6 μηνών για να διαπιστώσουν ότι περίπου το ένα τρίτο (29%) των προωθήσεων μόνο για μέλη προϊόντων, ήταν στην αναφερόμενων ως «κανονική» τους για περίπου 3 μήνες.
Εντοπίστηκαν τρία επαναλαμβανόμενα προβλήματα σχετικά με την «κανονική» τιμή που αναφέρεται για προϊόντα που προσφέρονται σε πελάτες με κάρτες επιβράβευσης. Πρώτον ότι ήταν πολύ πιο ακριβά από άλλα σούπερ μάρκετ, δεύτερον ότι είχαν αλλάξει ακριβώς πριν από την προσφορά και τρίτον ότι ήταν διαθέσιμα μόνο για ένα μικρό χρονικό διάστημα.
Τα σούπερ μάρκετ από την πλευρά τους υποστήριξαν πως το Which δεν είχε λάβει υπόψη τον πληθωρισμό κατά την ανάλυση των τιμών και τόνισε ότι τηρούσαν τους κανόνες των Προτύπων Συναλλαγών για τις προσφορές.
Μεταξύ των προσφορών που ανελυσε το Which? ήταν ένα βάζο Nescafé Gold Blend Instant Coffee (200g) που διαφημίστηκε στο Sainsbury’s για 6 £ με μια κάρτα Nectar για εξοικονόμηση 2,10 £ στην «κανονική» τιμή των 8,10 £. Ωστόσο, η κανονική τιμή ήταν εξ αρχής 6 £ στο Sainsbury’s μέχρι που ανέβηκε στις 8,10 £ μόλις δύο ημέρες πριν από την έναρξη της προσφοράς. Ουσιαστικά το προϊόν υπέρ τιμολογήθηκε λίγο πριν την προσφορά, ώστε με την έκπτωση η τιμή να διαμορφωθεί όπως ήταν προηγουμένως. Συνολικά διαπιστώθηκε ότι το ένα τρίτο των προϊόντων στο Sainsbury’s (34% των 71 προϊόντων) ήταν στην φερόμενη ως «κανονική» τιμή λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα των 6 μηνών. Στην Tesco, το ίδιο ίσχυε για το 24% των 70 ειδών που αναλύθηκαν.
Μια εκπρόσωπος της Sainsbury είπε: «Η Nectar Prices προσφέρει στους πελάτες μας την ευκαιρία να κάνουν πραγματική εξοικονόμηση σε 5.000 προϊόντα. Το Which? αδυνατεί να αναγνωρίσει ότι οι τιμές βάσης αυξάνονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους λόγω του πληθωρισμού. Οι κανόνες προσφοράς μας σχετικά με τις τιμές Nectar ενημερώνονται από τις οδηγίες των Trading Standards. «Το παράδειγμα Nescafe Gold καταδεικνύει την εσφαλμένη μεθοδολογία τους, καθώς ο ισχυρισμός ότι η «κανονική» τιμή ήταν 6 £ είναι αναληθής. Η βασική τιμή αυτού του αντικειμένου ήταν 8,10 £ από τον Δεκέμβριο του 2022 και 6 £ ήταν μια τιμή προσφοράς όλο αυτό το έτος, συμπεριλαμβανομένου του Nectar Prices όταν κυκλοφόρησε τον Απρίλιο», είπε.
Ένας εκπρόσωπος της Tesco δήλωσε: «Όλες οι προσφορές μας για την τιμή Clubcard ακολουθούν αυστηρούς κανόνες, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου σύγκρισης με τις τιμές στην αγορά, για να διασφαλιστεί ότι αντιπροσωπεύουν πραγματική αξία και εξοικονόμηση πόρων για τα μέλη της Clubcard μας. Αυτοί οι κανόνες έχουν εγκριθεί από την Πρωτοβάθμια Αρχή Προτύπων Συναλλαγών μας».
Η Sue Davies, επικεφαλής της πολιτικής τροφίμων στο Which?, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Καθώς η τιμολόγηση μόνο για μέλη συνεχίζει να αυξάνεται, ο τομέας, οι πρακτικές τιμολόγησης και το ποιοι μπορούν να ενταχθούν, είναι ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν σωστά, έτσι ώστε όλοι οι αγοραστές, συμπεριλαμβανομένων των πιο ευάλωτων της κοινωνίας, να μπορούν να επωφεληθούν και κανείς να μην παραπλανηθεί να αγοράσει πράγματα που δεν θα αγόραζε».