Μελέτη αποκαλύπτει τις μεταβολικές επιδράσεις της ενίσχυσης της γλυκύτητας που προκαλείται από το χρώμα και τις οσμές.
Μπορεί η απλή προσδοκία της κατανάλωσης ενός πιο γλυκού ροφήματος να προκαλέσει αλλαγές στην αντίληψη της γεύσης και στον μεταβολισμό του αίματος; Πρόσφατα στοιχεία έχουν δείξει ότι η αντίληψη της γλυκύτητας μπορεί να αλλοιωθεί από άλλες αισθήσεις, όπως η όραση, η ακοή και η όσφρηση. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές εάν τέτοιες διατροπικές επιρροές έχουν φυσιολογική βάση.
Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference εξέτασε πώς οι υποκειμενικές ψυχικές καταστάσεις, όπως η προσδοκία της κατανάλωσης ενός πιο γλυκού ποτού λόγω των συσχετισμών χρώματος και οσμών, μπορεί να επηρεάσουν την αντίληψη της γεύσης και τον μεταβολισμό.
Είκοσι επτά υγιείς συμμετέχοντες κατανάλωναν δύο ποτά που περιείχαν ίδιες συγκεντρώσεις σακχαρόζης και κιτρικού οξέος αλλά είχαν διαφορετικό μεταξύ τους χρώμα και άρωμα, συγκεκριμένα ένα πράσινο ρόφημα με γεύση λεμόνι και ένα κόκκινο ρόφημα με γεύση φράουλα. Κατά μέσο όρο, ο χειρισμός της φράουλας είχε ως αποτέλεσμα σημαντικά υψηλότερες βαθμολογίες γλυκύτητας και χαμηλότερες βαθμολογίες οξύτητας σε σύγκριση με το ρόφημα λεμονιού.
Τα επίπεδα γλυκόζης αίματος και ινσουλίνης που μετρήθηκαν στα -15, 0, 10, 20, 30, 45, 60 και 90 λεπτά μετά την κατανάλωση δεν έδειξαν άμεση διαφορά μεταξύ των δύο συνθηκών ροφήματος. Ωστόσο, βρέθηκε μια σημαντική έμμεση επίδραση της αντιληπτής γλυκύτητας στην απελευθέρωση ινσουλίνης, όπου η κατανάλωση του ροφήματος που θεωρούνταν πιο γλυκό είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερα συνολικά επίπεδα απελευθέρωσης ινσουλίνης σε σύγκριση με το ρόφημα που υποκειμενικά θεωρήθηκε λιγότερο γλυκό.
Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν έναν μερικό ρόλο της υποκειμενικής αντίληψης της γλυκύτητας που επηρεάζει το μεταβολισμό σύμφωνα με ένα μοντέλο προληπτικής βλαστικής, υποδηλώνοντας ότι τα προγράμματα ψυχολογικής παρέμβασης μπορεί να είναι σημαντικά για τη διαχείριση του διαβήτη και του μεταβολικού συνδρόμου.
Από βιομηχανική άποψη, η γνώση του τρόπου με τον οποίο η αισθητηριακή ολοκλήρωση μπορεί να επηρεάσει τον μεταβολισμό θα διαμορφώσει τον σχεδιασμό προϊόντων μειωμένης ζάχαρης με πρόσθετο άρωμα, χρώμα, επισήμανση κ.λπ. Συνεπώς, η παρούσα μελέτη θέτει τις βάσεις για μελλοντική έρευνα σχετικά με το ρόλο των αντιληπτικών και γνωστικών διαδικασιών στον μεταβολισμό και στη διαχείριση ασθενειών του τρόπου ζωής και υποστηρίζει το δυναμικό της αγοράς για νέα προϊόντα προσανατολισμένα στην υγεία.
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.
Αναφορά: Qian Janice Wang, Camile Maria Costa Correa, Sofie Korsgaard Andersen, Patricia Birkle, Per Bendix Jeppesen, Metabolic effects of colour- and odour-induced sweetness enhancement, Food Quality and Preference, 2023, 105056, ISSN 0950-3293, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2023.105056.
(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329323002501)