Τι ρόλο παίζει η συσκευασία του αλκοόλ στην καταναλωτική συμπεριφορά; Το Πανεπιστήμιο του Stirling επιχείρησε να το διαπιστώσει μέσα από μια μελέτη.
Καλώς ή κακώς, το «ωραίο περιτύλιγμα» σε ένα προϊόν, το οποίο συνιστά η συσκευασία του και γενικά η εμφάνισή του, είναι το ήμισυ του παντός στις πωλήσεις. Παίρνοντας αυτό σαν θεωρητική βάση, μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Stirling στη Σκωτία θέλησε να διαπιστώσει σε ποιο βαθμό η συσκευασία επηρεάζει τους καταναλωτές να σχηματίσουν άποψη για αλκοολούχα προϊόντα.
Στη μελέτη συμμετείχαν 50 ενήλικες πότες της Σκωτίας, ηλικίας μεταξύ 18 και 35 ετών, που χωρίστηκαν σε ομάδες. Οι επιστήμονες, αφού τους παρουσίασαν διάφορα αλκοολούχα προϊόντα, τους έκαναν μια σειρά από ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις αφορούσαν την παρουσίαση των συσκευασιών οινοπνεύματος σε διαφορετικά περιβάλλοντα, όπως μπαρ και καταστήματα, καθώς και το πώς αυτά διαφημίζονται. Οι πιο συνηθισμένες απαντήσεις σχετικά με το πού είχαν συναντήσει διαφήμιση ενός αλκοολούχου προϊόντος ήταν η τηλεόραση, οι ταινίες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαδίκτυο. Όσον αφορά στην ίδια τη συσκευασία, οι συμμετέχοντες φάνηκαν να ελκύονται από «διαφορετικές, ενδιαφέρουσες ή αισθητικά ευχάριστες» συσκευασίες. Μερικοί συμμετέχοντες ανέφεραν ότι αγόρασαν προϊόντα αλκοόλ μόνο και μόνο για τη συσκευασία, σύμφωνα με πληροφορίες από τον ιστότοπο Packaging Scotland.
H δομή, ο σχεδιασμός, τα χρώματα και τα γραφικά της συσκευασίας έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στην ελκυστικότητά της. Το μέγεθος των συσκευασιών λέγεται επίσης ότι είναι σημαντικό, για παράδειγμα, οι μεγαλύτερες συσκευασίες θεωρούνται πιο αποδοτικές από άποψη κόστους και προτιμούνται όταν σκοπεύουμε να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα αλκοόλ. Οι μικρότερες συσκευασίες takeaway χαρακτηρίστηκαν ως πιο βολικές για δημόσιους χώρους, όπως συναυλίες, και βοηθούν στην αποφυγή της ανεπιθύμητης προσοχής από την αστυνομία. Οι προωθητικές ενέργειες στο πακέτο, όπως δώρα, συνέβαλαν στην ελκυστικότητα, όπως και οι χορηγίες σε διάφορες εκδηλώσεις. Εν τω μεταξύ, οι «περισσότεροι» ανέφεραν ότι τα σημάδια τιμών στις συσκευασίες ήταν ενδεικτικά προϊόντων κατώτερης ποιότητας, ενώ οι συσκευασίες περιορισμένης έκδοσης θεωρήθηκαν εντυπωσιακές και θεωρήθηκαν ως κίνητρα.
Όλες οι ομάδες συνέδεσαν επίσης τη συσκευασία με συγκεκριμένες περιστάσεις και δραστηριότητες. Η βότκα Smirnoff και το Gordon’s χαρακτηρίστηκαν κατάλληλα για βραδινές εξόδους, ενώ η μπύρα Budweiser είναι για ποδόσφαιρο στο σπίτι και ο μηλίτης Strongbow και το Blossom Hill για φεστιβάλ και ποτό σε εξωτερικούς χώρους. Οι περισσότεροι θεωρούσαν, επίσης, πως η εμφάνιση και το ύφος της συσκευασίας προδίδει τη γεύση της.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, προέκυψαν 5 βασικά θέματα από τα δεδομένα. Αρχικά, ότι το αλκοόλ στις μέρες μας μπορεί να βρεθεί παντού, δεύτερον ότι η ελκυστικότητα της συσκευασίας είναι ικανή να τραβήξει την προσοχή. Είναι εξίσου εντυπωσιακό ότι οι νέοι συνδέουν το αλκοόλ με συγκεκριμένες καταστάσεις και δραστηριότητες. Τέλος, το αλκοόλ αποκρυσταλλώνει κατά έναν τρόπο αντιλήψεις μέσα από τη συσκευασία του, αλλά και επικοινωνεί, παράλληλα, μη οπτικές αισθήσεις, όπως γεύση, αφή, ήχο και όσφρηση.
Η μελέτη αυτή δείχνει ότι η συσκευασία των αλκοολούχων προϊόντων είναι ένα σημαντικό μέσο επικοινωνίας μάρκετινγκ, αλλά μπορεί να είναι και υπεύθυνη για ορισμένα κοινωνικά στερεότυπα, ειδικά αυτά που σχετίζουν το αλκοόλ με την κοινωνικοποίηση. Υποστηρίχθηκε από το Alcohol Focus Scotland. Η Alison Douglas, διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, ελπίζει πως θα μπορέσει να αποτελέσει ένα μέσο αποτροπής των βλαβερών συνεπειών του αλκοόλ στους καταναλωτές του.