Μεγάλος ο κίνδυνος και για τα παιδιά αγροτικών οικογενειών.
Το Μάιο του 2020, ανατροπή τρακτέρ οδήγησε σε τραγωδία για δύο μεσήλικες άνδρες στη Φθιώτιδα. Τον περασμένο Ιούνιο, ανατροπή τρακτέρ οδήγησε έναν άνδρα στο νοσοκομείο. Τον Ιούλιο, η ανατροπή τρακτέρ οδήγησε στον νοσοκομείο έναν 60χρονο άνδρα από τη δυτική Ελλάδα. Το Σεπτέμβρη, ένας 55χρονος άνδρας ανασύρθηκε νεκρός από ανατροπή τρακτέρ στο Γεράκι Αμαλιάδας. Τον προηγούμενο μήνα, η ανατροπή τρακτέρ στοίχισε τη ζωή σε 67χρονο αγρότη από το Ηράκλειο και αυτά είναι μόνο ορισμένα από ατυχήματα με τρακτέρ καθώς η τραγική λίστα είναι μεγάλη.
Είναι δύσκολο να υπολογιστούν οι ακριβείς αριθμοί θανάτων από ανατροπές τρακτέρ και στην Ελλάδα δεν υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα. Όμως παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι ΗΠΑ, και με βάση τις πιο πρόσφατες πληροφορίες από το Γραφείο Στατιστικών Εργασίας των ΗΠΑ, 417 άνθρωποι πέθαναν σε ανατροπή τρακτέρ μεταξύ 2011 και 2018, κατά μέσο όρο 52 κάθε χρόνο. Και δεδομένου του γεγονότος ότι πολλές εκμεταλλεύσεις έχουν 10 ή λιγότερους υπαλλήλους και ως εκ τούτου δεν απαιτείται να αναφέρουν θύματα, ο αριθμός είναι πολύ πιθανόν υψηλότερος.
Πρώιμες μελέτες τραυματισμών που σχετίζονται με ανατροπές δείχνουν ότι περισσότεροι θάνατοι σημειώθηκαν όταν ένα τρακτέρ ανατράπηκε πέρα από τις 90° (συνεχής κύλιση) σε σχέση με το επίπεδο πρόσκρουσης. Πρόσφατα, επανεμφανίστηκε η αρχή της αποτροπής συνεχών κυλίνδρων για την προστασία των χειριστώνχλοοκοπτικού.
Στις ΗΠΑ, διατίθεται μια συσκευή ασφαλείας που ονομάζεται Δομή Προστασίας από Ανατροπή (ROPS) που είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες για την πρόληψη αυτών των δυστυχημάτων. Η δομή περιλαμβάνει ένα roll bar πάνω από το κάθισμα, που υποστηρίζεται από δύο ή τέσσερις στύλους ή μια καμπίνα που δεν μπορεί να συντριβεί. Όταν χρησιμοποιείται με ζώνες ασφαλείας, το ROPS είναι 99% αποτελεσματικό στην πρόληψη τραυματισμών και θανάτου.
Στην Ελλάδα, θεωρητικά, υπάρχουν οι αψίδες προστασίας από την ανατροπή. Ωστόσο η αποτυχία του να γίνει η τοποθέτηση τους υποχρεωτική, έχει οδηγήσει σε ένα τραγικό απολογισμό θανάτων. Μετά από αρκετές αναβολές, τελικά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θα έχουν οι αγρότες προθεσμία απογραφής και κυκλοφορίας των γεωργικών ελκυστήρων που έχουν ταξινομηθεί ή απογραφεί πριν τις 21.5.1998 και δεν φέρουν διάταξη προστασίας έναντι ανατροπής εγκεκριμένου τύπου, σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Στην εν λόγων απόφαση επισημαίνεται ότι έως το τέλος του τρέχοντος έτους οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων γεωργικών ελκυστήρων υποχρεούνται να εφοδιαστούν με την εν λόγω τύπου διάταξη προστασίας έναντι ανατροπής εγκεκριμένου τύπου.
Ανατροπές τρακτέρ έχουν αναφερθεί από τη δεκαετία του 1920. Τα οχήματα έχουν υψηλό κέντρο βάρους που μπορεί να μετατοπιστεί όταν μεταφέρουν βαριά φορτία ή ανυψώνουν μεγάλα αντικείμενα όπως μπάλες σανού, σύμφωνα με τον Δρ. Brandi Janssen, διευθυντή του Κέντρου Αγροτικής Ασφάλειας και Υγείας της Αϊόβα στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα. Η συντριπτική πλειοψηφία των αναφερόμενων θανάτων συμβαίνει σε έμπειρους αγρότες, σύμφωνα με το NEC.
Ωστόσο, δεν κινδυνεύουν μόνο οι αγρότες. Τα ατυχήματα κατά την ανατροπή μπορούν επίσης να επηρεάσουν τα παιδιά. Οι φάρμες είναι ένας μοναδικός χώρος ζωντανής εργασίας όπου τα μικρά παιδιά συχνά μεγαλώνουν ανάμεσα σε τρακτέρ και οι μεγαλύτεροι νέοι συχνά βοηθούν τις οικογένειές τους. Τραγικό παράδειγμα, ο θάνατος ενός αγοριού 4 ετών στη Λευκάδα, από ανατροπή τρακτέρ που οδηγούσε ο πατέρας του.
Το 2011-2020, η γεωργία ήταν ο κλάδος με τους περισσότερους θανάτους για εργαζόμενα παιδιά ηλικίας 17 ετών και κάτω, σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Παιδιών για την Αγροτική και Αγροτική Υγεία και Ασφάλεια. Το πρόβλημα βέβαια είναι ακόμη πιο έντονο γιατί δεν καταγράφονται αγροτικοί τραυματισμοί και θάνατοι για μη εργαζόμενα παιδιά. Για τα παιδιά που εργάζονται, η κατηγορία που περιλαμβάνει τρακτέρ, μαζί με οχήματα παντός εδάφους (ATV) και οχήματα κοινής ωφέλειας (UTVs), συνδέεται με τους περισσότερους θανάτους, σύμφωνα με την Δρ Marsha Salzwedel, επιστήμονα του έργου στο κέντρο.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022437509000309