Νέα έρευνα δείχνει, ότι οι νεότεροι καταναλωτές αλκοόλ είναι πιο πιθανό να αντιλαμβάνονται τα προϊόντα αλκοόλ ως μη κοινωνικά απαράδεκτα, εάν τα μπουκάλια περιέχουν προειδοποιήσεις για την υγεία.
Μια έρευνα σε 1.360 βρετανούς πότες ηλικίας μεταξύ 18 και 35 ετών διαπίστωσε ότι παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα (69,9%) «σπάνια» ή «ποτέ» διαβάζει πληροφορίες σχετικά με την υγεία ή προειδοποιήσεις στις συσκευασίες αλκοόλ, οι περισσότεροι εξακολουθούν να «συμφωνούν απόλυτα» ότι τέτοια μηνύματα πρέπει να εμφανίζονται σε αλκοολούχα προϊόντα.
Η μελέτη, που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Stirling και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Drug and Alcohol Review, διαπίστωσε περαιτέρω, ότι οι μεγαλύτερες προειδοποιήσεις και αυτές που χρησιμοποιούν εικόνες ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη μείωση της απήχησης των προϊόντων και της κοινωνικής αποδοχής. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, στους συμμετέχοντες παρουσιάστηκε ένα μπουκάλι βότκας χωρίς προειδοποιήσεις για την υγεία, ένα με προειδοποιήσεις με μικρά κείμενα, ένα με προειδοποιήσεις με μεγάλο κείμενο ή προειδοποιήσεις με εικόνες. Όσοι είδαν μπουκάλια με προειδοποιήσεις, είδαν ένα μήνυμα που έλεγε ότι «Το αλκοόλ βλάπτει την υγεία σας» μαζί με δύο επιπλέον προειδοποιήσεις: «Το αλκοόλ προκαλεί ηπατική νόσο» και «Το αλκοόλ προκαλεί καρκίνο του στόματος» καθώς και εικόνες που αντανακλούσαν πιθανά προβλήματα υγείας που σχετίζονται με το αλκοόλ.
Η μελέτη διαπίστωσε πως όσοι είδαν μπουκάλια που περιείχαν προειδοποιήσεις είχαν περισσότερες πιθανότητες να αντιληφθούν τα προϊόντα ως «μη ελκυστικά» και μη κοινωνικά απαράδεκτα, σε σύγκριση με εκείνους που είδαν προϊόντα χωρίς προειδοποιήσεις. Ήταν επίσης πολύ πιο πιθανό να αναφέρουν ότι ήθελαν να πίνουν λιγότερο αλκοόλ, σε σύγκριση με εκείνους που έβλεπαν μπουκάλια χωρίς καμία προειδοποίηση.
Ο Daniel Jones του Ινστιτούτου Κοινωνικού Μάρκετινγκ και Υγείας στο Stirling, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας, είπε: «Η μελέτη μας παρέχει μια σημαντική εικόνα για τις σκέψεις και τις στάσεις των νεαρών ενηλίκων που καταναλώνουν αλκοόλ απέναντι στη συσκευασία του αλκοόλ και τη συμπερίληψη πληροφοριών προϊόντων και προειδοποιήσεων για την υγεία. Ιδιαίτερα οι μεγάλες προειδοποιήσεις με εικόνες ή κείμενο μπορεί να βοηθήσουν στην εξουδετέρωση της ελκυστικότητας και της κοινωνικής αποδοχής των αλκοολούχων προϊόντων, αυξάνοντας παράλληλα την επίγνωση των κινδύνων».
Ανέφερε, επίσης, ότι τα «διφορούμενα μηνύματα» και οι «μικρές γραμματοσειρές τοποθετημένες στο πίσω μέρος των πακέτων» είναι υπεύθυνες για αυτή την έλλειψη γνώσης απέναντι στο αλκοόλ. «Οι σημαντικές προειδοποιήσεις με συγκεκριμένα μηνύματα που σχετίζονται με την υγεία, όπως χρησιμοποιούνται στη μελέτη μας, μπορούν να επηρεάσουν θετικά την προσοχή των καταναλωτών αναφορικά με την κατανόηση, ανάκληση, κρίση και συμμόρφωση στη συμπεριφορά».
Βέβαια υπενθυμίζεται ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει αποδειχθεί ότι έχει προστατευτική επίδραση έναντι των καρδιαγγειακών παθήσεων και της συνολικής θνησιμότητας. Ένα ποτήρι κρασί με το δείπνο έχει επίσης βρεθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2 , με κίνδυνο 14% που αναφέρεται από το Ερευνητικό Κέντρο Παχυσαρκίας του Πανεπιστημίου Tulane στη Νέα Ορλεάνη.