Η γερμανική start-up Leroma, η οποία ιδρύθηκε το 2019, θέλει να αντιμετωπίσει την οικονομική και οικολογική ζημιά που προκαλεί η σπατάλη τροφίμων, συνδέοντας τις πλεονάζουσες πρώτες ύλες με τις αγορές και μέχρι σήμερα έχει διακινήσει 200 τόνους πρώτων υλών.
Ετησίως σπαταλώνται περισσότεροι από 1,6 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων. Εάν τα απόβλητα τροφίμων ήταν μια χώρα, θα ήταν η τρίτη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών στον κόσμο πίσω από την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, η σπατάλη τροφίμων έχει ως αποτέλεσμα οικονομικές απώλειες ύψους 660 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως και η Leroma ιδρύθηκε με σκοπό να βάλει ένα τέλος σε αυτή την εικόνα.
Μέσω μιας B2B ψηφιακής πύλης, η εταιρεία Leroma ελπίζει να καταπολεμήσει το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων στις πρώτες ύλες και να φέρει πρόσθετη διαφάνεια στην αγορά, καθώς επίσης “μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην προμήθεια πρώτων υλών”, σύμφωνα με την Υπεύθυνη Επικοινωνίας, Helen Dietrich.
Η εταιρεία έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα προμήθειας πρώτων υλών και μία πλατφόρμα ανταλλαγής πλεονασμάτων, ώστε να οικοδομήσει μια γέφυρα μεταξύ των προμηθευτών πρώτων υλών και των παραγωγών τροφίμων.
Στη διάθεσή τους υπάρχει μια μηχανή αναζήτησης με περισσότερες από 8.000 πρώτες ύλες τροφίμων στη βάση δεδομένων.
Παράλληλα, έχει αναπτύξει 15 βιομηχανικές ομάδες με φίλτρα για συγκεκριμένα προϊόντα που παρέχουν άμεσα πληροφορίες για τις πρώτες ύλες και τυχόν πιστοποιήσεις.
Η δεύτερη πλατφόρμα της Leroma αφορά την ανταλλαγή πλεονασμάτων, μια αγορά για πλεονάσματα και υπολείμματα. Με αυτό τον τρόπο ελπίζει να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων και να προσφέρει στους χρήστες της εξοικονόμηση κόστους χάρη σε «περιστασιακές προσφορές».
Ενδεικτικά μπορεί να αναφερθεί η περίπτωση εταιρείας καλλυντικών, η οποία το 2020 αγόρασε 10 τόνους κόκκους καβουρδισμένου καφέ, πολύ σκούρου χρώματος, όμως, ώστε να μπορέσουν να πωληθούν, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, αλλά η εταιρεία τους χρησιμοποίησε για να αντικαταστήσει τα μικροπλαστικά στα προϊόντα peeling της.
Μάλιστα, η εν λόγω εταιρεία καλλυντικών έχει γίνει πελάτης και “πριν από ένα μήνα η ίδια εταιρεία καλλυντικών αγόρασε ξανά 10 τόνους κόκκους καφέ από τον ίδιο προμηθευτή μέσω της πλατφόρμας της Leroma. “Αυτή τη φορά ο προμηθευτής είχε απλά πλεόνασμα, δεν ήταν πολύ σκούροι οι κόκκοι”, αναφέρει η Helen Dietrich.
Άλλα χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η χρήση αμύλου πατάτας για την παραγωγή κόλλας στον τομέα των χημικών ή η αξιοποίηση χυμού λεμονιού στη βιομηχανία καθαρισμού.
Το πιο ασυνήθιστο παράδειγμα, όμως, ήταν η χρήση ζελατίνης χοίρου για τη δημιουργία καλύμματος για μπάλες ζωγραφικής που «δεν θα σε πονάνε τόσο πολύ όταν σε χτυπήσουν», συμπλήρωσε η Dietrich για να επισημάνει:
«Συμβάλλουμε στη μείωση της σπατάλης τροφίμων και πάμε ένα βήμα μπροστά προς τη βιωσιμότητα», καταλήγει η ίδια θέλοντας να μας δώσει το όραμα της Leroma.