Αν μη τι άλλο τα Starbucks είναι ταυτισμένα με το μοναδικό άρωμα του καφέ, το οποίο συνεπαίρνει τον επισκέπτη με το που μπει στον εσωτερικό χώρο τους. Όσοι, όμως, σηκώσουν το βλέμμα τους λίγο πιο ψηλά και αντικρύσουν το λογότυπο της αλυσίδας, είναι πολύ πιθανό να αναρωτηθούν που “κολλάει” ένα πλάσμα που μοιάζει με γοργόνα σε αλυσίδα καφέ.
Η απάντηση είναι ότι υπάρχουν πολλά μυστικά μηνύματα κρυμμένα στα λογότυπα των εταιρειών, τα οποία πολλές φορές περνούν απαρατήρητα και τα Starbucks δε θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση.
Άμα, λοιπόν, ρίξουμε μια ματιά στο πώς προέκυψε το λογότυπο, τότε η απορία θα μας λυθεί επί τόπου. Σύμφωνα δε με την ομάδα που το επανασχεδίασε το 2011, μια απόφαση της τελευταίας στιγμής ήταν αυτή που έκανε τη διαφορά.
Το μυθολογικό πλάσμα που μοιάζει με γοργόνα στο κέντρο του λογότυπου των Starbucks είναι στην πραγματικότητα μια Σειρήνα. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των Starbucks, Tyler Krivich, “το όνομα των Starbucks προέρχεται από το μυθιστόρημα ‘Moby Dick’ του συγγραφέα Herman Melville, αλλά το διάσημο λογότυπο με τη Σειρήνα αποφασίστηκε σκαλίζοντας παλιά βιβλία με θέμα τη ναυτιλία.
Το 1971 όταν οι ιδρυτές της αλυσίδας καφέ αποφάσισαν το όνομα Starbucks, το υγρό στοιχείο ξεχώρισε. Δεδομένου ότι το σπίτι των Starbucks είναι το λιμάνι του Σιάτλ και οι κόκκοι καφέ ταξιδεύουν συνήθως στο εξωτερικό με μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η επιλογή της Σειρήνας φάνταζε η πιο κατάλληλη.
Φυσικά, με την πάροδο του χρόνου, το λογότυπο έχει υποστεί αλλαγές, συμπεριλαμβανομένου του χρώματός του (από καφέ σε πράσινο) το 1987, ενώ πέντε χρόνια αργότερα, το 1992 όταν τα Starbucks έγιναν εισηγμένη εταιρεία, εκσυγχρονίστηκε ακόμα περισσότερο.
Ωστόσο, η πιο σημαντική αλλαγή από όλες συνέβη το 2011 όταν η Σειρήνα ανανεώθηκε πλήρως. Τα μαλλιά της έγιναν λίγο πιο μοντέρνα και το πρόσωπό της υπέστη makeover. Οι λέξεις “Starbucks Coffee” αφαιρέθηκαν από το λογότυπο, αφού οι καταναλωτές είχαν πλέον ταυτίσει τη Σειρήνα με τη διάσημη αλυσίδα καφέ.
Κατά τη διάρκεια του makeover της Σειρήνας, διορθώθηκαν όλες οι ατέλειές της και το πρόσωπό της έγινε πιο συμμετρικό, αλλά τίποτα πάνω της δεν είναι “τέλειο” και αυτό έγινε επίτηδες.
Ιδού και η εξήγηση: Παρά τις αρκετές προσπάθειες, η ομάδα εξακολουθούσε να μην είναι ακόμα ικανοποιημένη. “Ως ομάδα”, λέγαμε: “Υπάρχει κάτι που δεν λειτουργεί εδώ, τι είναι;”, παραδέχεται η επικεφαλής δημιουργικού τμήματος, Connie Birdsall. “Ήταν σαν, ‘Ω, πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να βάλουμε λίγη από αυτή την ανθρωπιά πίσω’. Η ατέλεια ήταν σημαντική για να την κάνει πραγματικά επιτυχημένη για λογότυπο”.
Ποιο είναι λοιπόν το «κρυμμένο μυστικό» στο λογότυπο; Είναι η μικρή ασυμμετρία στο πρόσωπο της Σειρήνας αν και χρειάζεται μια πιο προσεκτική ματιά για να διαπιστώσει κανείς ότι η δεξιά πλευρά του προσώπου της έχει λίγη περισσότερη σκιά, ενώ η μύτη της πιέζεται λίγο περισσότερα στη δεξιά απ’ ότι στην αριστερή πλευρά.
Με αυτό τον τρόπο, το σήμα κατατεθέν της πιο γνωστής αλυσίδας καφέ παγκοσμίως «η Σειρήνα έγινε περισσότερο αληθινή και λιγότερο μια αψεγάδιαστη, ψεύτικη μάσκα», καταλήγει ο graphic designer, Bogdan Geana.