H PepsiCo, όπως και πολλοί άλλοι κολοσσοί της βιομηχανίας, προβάλλει έντονα ένα πρόσωπο βιωσιμότητας και μια πληθώρα ανθρωπιστικών δραστηριοτήτων της. Αλλά ποια είναι η πραγματικότητα;
Δεν υπάρχει παράγοντας της βιομηχανίας τροφίμων που να μην έχει ακούσει για το όνομα PepsiCo.
Η PepsiCo το τελευταίο διάστημα, ειδικά με την επισιτιστική κρίση που έχει προκαλέσει αλεπάλληλες μεταπτώσεις στη βιομηχανία τροφίμων, θέλει να αυξήσει την αξία των μετοχών της και τις επενδύσεις της. Για αυτό ακριβώς, στρέφεται στο κλειδί που προσδίδει πόντους δημοτικότητας, δηλαδή μέσα από τα σχέδια και τις δράσεις της για βιωσιμότητα.
Mάλιστα, η PepsiCo, σύμφωνα με τον ιστότοπο Climate Capitalist, που εξετάζει την οικονομική πλευρά των δημοσίων εταιρειών και τους ισχυρισμούς τους για το περιβάλλον, ήταν κύριος εταιρικός χορηγός τον περασμένο μήνα στην εβδομάδα κλίματος Climate Week NYC 2022, όπου μίλησε εκτενώς για όλα της τα βιώσιμα σχέδια.
Ωστόσο, κάθε αυτοκρατορία όπως, η PepsiCo, κρύβει ένα πιο σκοτεινό προφίλ πίσω από τις υποσχέσεις της για βιωσιμότητα και οικολογία, με διάφορες κατηγορίες να προσάπτονται σε βάρος της, οι οποίες αναιρούν το προφίλ προσπαθεί να πλασάρει.
Κάθε χρόνο η PepsiCo πουλά περίπου 60 δισεκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια, καθιστώντας την το δεύτερο πιο διαδεδομένο απόβλητο που βρίσκεται σε ετήσιους καθαρισμούς θαλασσινού νερού και παραλιών σε 45 χώρες.
Μελέτες δείχνουν ότι η Pepsi είναι υπεύθυνη για το 10% της παγκόσμιας πλαστικής ρύπανσης. Όπως αναφέρει, επίσης, το Climate Capitalist, πουλάει πάνω από το 30% του πλαστικού της σε χώρες όπως οι Φιλιππίνες και η Ινδία, όπου ένα υψηλό ποσοστό των σκουπιδιών καταλήγει σε ποτάμια και ωκεανούς και έχει αντιταχθεί συστηματικά σε αυστηρότερους νόμους για την ανακύκλωση.
Επιπλέον, ακόμα κι αν πιστεύαμε τις δεσμεύσεις της Pepsi, υπάρχει μια παγίδα: Μπορεί να υπόσχεται ανακυκλωμένο πλαστικό, αλλά πού είναι τα σχέδια για καθολική απαλλαγή από το πλαστικό;
Χρησιμοποιώντας 2,3 δισεκατομμύρια τόνους πλαστικού κάθε χρόνο για τα μπουκάλια και τις συσκευασίες της, το οποίο παράγεται από αργό πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε πετροχημικά εργοστάσια, η Pepsi ευθύνεται και για πολύ μεγάλο μέρος των εκπομπών CO2. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τη μεταφορά, καθώς τα προϊόντα της Pepsi αποστέλλονται σε όλο τον κόσμο με φορτηγά ντίζελ, τα οποία επίσης εκπέμπουν πληθώρα ρίπων.
Επιπλέον, μια πληθώρα προϊόντων PepsiCo είναι υπαίτιοι παχυσαρκίας, διαβήτη, καρδιακών παθήσεων και πρόωρου θανάτου. Με εξαιρέσεις, τα προϊόντα της PepsiCo δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ως διατροφικά «τρόφιμα», αλλά αντίθετα είναι υψηλά επεξεργασμένα με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη, ζάχαρη και αλάτι.
Με προϊόντα, όπως το αναψυκτικό Pepsi, Lays, Doritos, Cheetos και Ruffles, κάτι τέτοιο δεν θα έπρεπε να προξενεί εντύπωση. Ωστόσο, η Pepsi, μαζί με την Coca Cola, χορηγούν περίπου 100 εθνικές ομάδες υγείας, συμπεριλαμβανομένης της Αμερικανικής Διαβητολογικής Εταιρείας. Ακόμη, έχει ασκήσει πιέσεις μέσα από λόμπι για να αποτρέψει την εφαρμογή νομοθεσιών που επηρεάζουν προϊόντα της, όπως για τη φορολογία αναψυκτικών και της διατροφικής εκπαίδευσης.
Το ζήτημα δεν είναι μόνο να «ξεσκεπάσει» κανείς και να τιμωρήσει την PepsiCo για τα πράσινα ψέματά της και το δήθεν ανθρωπιστικό της πρόσωπο. Πρέπει να γίνουν διακρατικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές, ουτωσώστε οι ενέργειες της Pepsi, και της κάθε Pepsi, να μην είναι απλά κενές υποσχέσεις, αλλά ουσιαστικές πράξεις βελτίωσης του αντικτύπου της στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον.