Βιργίνια Κιμπουρόπουλου
Στις 16 Απριλίου, το Υπουργείο Τροφίμων, Γεωργίας και Αλιείας της Δανίας ανακοίνωσε ότι θέλει να δημιουργήσει μια ελεγχόμενη από το κράτος ετικέτα για το κλίμα. Με την ανάπτυξη μιας τέτοιας ετικέτας, η κυβέρνηση στοχεύει να βοηθήσει τους πολίτες να κάνουν πιο πράσινες επιλογές όταν ψωνίζουν. Επιπλέον, στοχεύει στην προώθηση της παραγωγής τροφίμων πιο φιλικών προς το κλίμα.
Ο υπουργός τροφίμων και αλιείας της Δανίας, Rasmus Prehn, ανακοίνωσε σχέδια για τη δημόσια χρηματοδότηση της ανάπτυξης μιας ετικέτας για το κλίμα και τα τρόφιμα, ύψους 9 εκατομμυρίων δανέζικων κορόνων (1,2 εκατομμύρια ευρώ). Σύμφωνα με τον Υπουργό οι Δανοί πολίτες θέλουν να κάνουν πιο φιλικές προς το κλίμα επιλογές όταν ψωνίζουν για φαγητό. Ωστόσο, δεν ξέρουν πώς να το κάνουν καθώς δεν υπάρχουν πληροφορίες που να τους οδηγήσουν στη σωστή κατεύθυνση. Με άλλα λόγια, ενώ οι αγοραστές μπορούν να δουν ετικέτες που υποδεικνύουν εάν ένα προϊόν είναι βιολογικό, vegan ή φιλικό προς τα ζώα, δεν υπάρχουν ετικέτες που να δείχνουν εάν είναι καλό για το κλίμα. Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι τα ευρήματα μιας πρόσφατης έρευνας αποκάλυψαν ότι 3 στους 4 πελάτες δυσκολεύονται να κατανοήσουν το κλιματικό αποτύπωμα των τροφίμων.
Για να επιτευχθεί αυτό, η κυβέρνηση συγκροτεί μια ομάδα εργασίας, η οποία αναμένεται να φέρει αποτελέσματα μέχρι τον Δεκέμβριο.
Η περιβαλλοντική σήμανση θεωρείται απαραίτητο εργαλείο για την ενδυνάμωση των πελατών ώστε να λαμβάνουν επιπλέον βιώσιμες αποφάσεις για τα τρόφιμα.
Ως μέρος της δέσμευσής της να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να υποβάλει ένα βιώσιμο πλαίσιο επισήμανσης των τροφίμων.
Όμως, μια αυξανόμενη ποικιλία περιβαλλοντικών ετικετών έρχεται στην αγορά, από το Eco-Score έως το Planet-Score και ένα ολοκαίνουργιο σύστημα σήμανσης που αναπτύχθηκε από το Foundation Earth.
Όσα επιπλέον οικολογικά σήματα αναπτύσσονται, τόσο μεγαλύτερη είναι η απειλή για πολλές επισημάνσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Ο υπουργός Prehn αναφέρθηκε σε αυτό το μειονέκτημα – της απόκτησης πάρα πολλών ανταγωνιστικών ετικετών που μπορεί να μπερδέψουν τους πελάτες – στην ανακοίνωσή του.
Οι κυβερνήσεις μπορεί να φανταστούν ότι η απάντηση σε αυτό έγκειται στην ανάπτυξη μιας εναρμονισμένης ετικέτας, ωστόσο έχει προηγουμένως ενημερωθεί ότι στην πραγματικότητα αυτό κάνει το αντίστροφο: παρέχει ένα ακόμη οικολογικό σήμα στο συνδυασμό.
Η απάντηση ίσως έγκειται στο να είναι απαραίτητη μια ετικέτα. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να επιτρέψει στη Δανία να απαιτεί από όλα τα τρόφιμα να φέρουν ετικέτα κλίματος και, λόγω αυτού του γεγονότος, θα παραμείνει εθελοντική.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τους τελευταίους 12 μήνες, η χώρα συμπεριέλαβε τις εκπομπές CO2 στις διατροφικές συμβουλές της για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα να οι Δανοί να καταναλώνουν επιπλέον όσπρια και χόρτα και λιγότερο κρέας. Το Climate Council εκτιμά ότι ακολουθώντας αυτές τις συμβουλές, ένας μέσος Δανός ηλικίας 6-64 ετών μπορεί να μειώσει το κλιματικό του αποτύπωμα κατά 31-54%. Και οι δύο πρωτοβουλίες τροφοδοτούν το σχέδιο των αρχών να περιορίσουν το κλιματικό της αποτύπωμα κατά 70% έως το 2030.
Η στρατηγική της κλιματικής ετικέτας χαιρετίστηκε έντονα από τον τομέα του λιανικού εμπορίου, αν, φυσικά, το σύστημα επισήμανσης αποδειχτεί αξιόπιστο.
Πηγή:123hindinews