- 8 στους 10 καταναλωτές θεωρούν ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζει την Ελλάδα
- 2 στους 3 εκτιμούν ότι η επίδραση του πολέμου στην Ελληνική αγορά θα ξεπεράσει το 2022
- 9 στους 10 καταναλωτές αναμένουν ανατιμήσεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
- Η πλειοψηφία των καταναλωτών εμπιστεύονται τα Σούπερ Μάρκετ ότι θα φροντίσουν να μη υπάρχουν ελλείψεις και για τη δημόσια υγεία
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, η πλειοψηφία του κοινού καταλαμβάνεται από συναισθήματα θυμού 30% και φόβου 26% για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την πανδημία COVID-19 είναι σαφώς χαμηλότερα, αλλά υπαρκτά με 14% και 19% αντίστοιχα. Το 19% του κοινού νιώθει ανασφάλεια, το 13% ανησυχία και το 15% άγχος. Μόλις το 8% νιώθει αδιαφορία. Και πάλι τα ποσοστά για την πανδημία COVID-19 είναι χαμηλότερα, με το 19% μάλιστα να δηλώνει πλέον αδιάφορο για την ύπαρξη του κορονοϊού. Στα θετικά καταγράφεται ότι μόλις το 2% του κοινού νιώθει πανικό. Άλλωστε όπως καταγράφεται στο σχήμα 4, το 39% δηλώνει ότι η κρίση στην Ουκρανία είναι σημαντικότερη της πανδημίας COVID-19, ενώ μόλις το 17% δηλώνει το αντίθετο.
Τα ευρήματα της έρευνας είναι ενδεικτικά της ανασφάλειας που νιώθει το κοινό. Όπως φαίνεται στο σχήμα 2. Συγκεκριμένα:
- Το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
- Το 87% θεωρεί ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
- Το 72% θεωρεί πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η μέχρι σήμερα επίδοση των καταστημάτων σουπερμάρκετ δημιουργεί αισθήματα ασφάλειας για τους καταναλωτές. Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, η πλειοψηφία σε ποσοστό 46% δηλώνει ότι τα σουπερμάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια – μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ σε σχέση με την πανδημία, το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.
Γενικό συμπέρασμα αποτελεί ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, επηρεάζει και θα επηρεάζει την ελληνική αγορά για αρκετό καιρό. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 4 μόλις 6% του κοινού δηλώνει ότι ο πόλεμος δεν επηρεάζει την Ελληνική αγορά. Μάλιστα η εκτιμώμενη χρονική διάρκεια είναι ιδιαίτερα υψηλή (σχήμα 5). Η συντριπτική πλειοψηφία μάλιστα σε ποσοστό 67% εκτιμά ότι η διάρκεια επίδρασης του θα είναι μετά το 2022, το 22% εκτιμά ως το τέλος του 2022, το 5% για 2-3 μήνες και μόλις 5% ότι δεν υπάρχει επίδραση.