Κυριαρχούν τα μεταποιημένα προϊόντα.
Την αυξανόμενη σημασία της πατάτας στην παγκόσμια οικονομία, τονίζει μια νέα έκθεση με τίτλο «Μέγεθος αγοράς πατάτας (2024 – 2029)» της Mordor Intelligence. Τα δεδομένα μάλιστα δείχνουν πως η αγορά πατάτας πρόκειται να γνωρίσει ισχυρή ανάπτυξη τα επόμενα πέντε χρόνια, επεκτείνοντας από 115,74 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 σε προβλεπόμενα 137,46 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029.
Οι πατάτες, η τρίτη πιο σημαντική τροφή μετά το ρύζι και το σιτάρι, έχουν σταθεροποιήσει τη θέση τους ως διατροφική βάση για δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η προσαρμοστικότητα της καλλιέργειας σε διάφορα κλίματα, η ευκολία αποθήκευσης και η υψηλή θρεπτική αξία την καθιστούν απαραίτητη πηγή τροφής, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου η επισιτιστική ασφάλεια αποτελεί επιτακτική ανησυχία. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η παγκόσμια αγορά πατάτας ενισχύεται από περισσότερες από 4.000 εδώδιμες ποικιλίες, οι περισσότερες από τις οποίες προέρχονται από τις Άνδεις στη Νότια Αμερική.
Μία από τις πιο σημαντικές τάσεις που εντοπίζονται στην έκθεση είναι η παγκόσμια στροφή από τις φρέσκες πατάτες στα επεξεργασμένα προϊόντα πατάτας. Λιγότερο από το 50% των πατατών που καλλιεργούνται παγκοσμίως καταναλώνονται νωπές. Η πλειοψηφία μεταποιείται σε μια ποικιλία προϊόντων διατροφής όπως κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες, πατατάκια πατάτας, αφυδατωμένα νιφάδες, αλεύρι και άμυλο. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στις ανεπτυγμένες χώρες, όπου τα μεταποιημένα προϊόντα πατάτας κυριαρχούν στην αγορά.
Για παράδειγμα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι επεξεργασμένες πατάτες αντιπροσώπευαν 14 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2020, με τις κατεψυγμένες τηγανητές πατάτες και άλλα κατεψυγμένα προϊόντα να χρησιμοποιούν μόνο 8,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ακατέργαστης πατάτας. Η ζήτηση για σνακ με βάση την πατάτα, όπως αυτά που παράγονται από τον ηγέτη της αγοράς Frito-Lay, παραμένει ισχυρή, με ετήσιες πωλήσεις που ξεπερνούν τα 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η έκθεση παρέχει μια εις βάθος ανάλυση της δυναμικής της περιφερειακής αγοράς, υπογραμμίζοντας την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού ως τη μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά για πατάτες. Η Κίνα ηγείται της παγκόσμιας παραγωγής πατάτας, με εντυπωσιακή αύξηση της παραγωγής από 75,7 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2019 σε πάνω από 78,2 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2020.
Στην Ινδία, το μεγαλύτερο παραγωγό πατάτας στον κόσμο μετά την Κίνα, παραγωγή έχει σημειώσει σταθερή ανάπτυξη το 2020, η οποία είναι ευθέως ανάλογη με την αυξανόμενη κατανάλωση πατάτας στη χώρα. Η αστικοποίηση και η εκβιομηχάνιση συνέβαλαν γενναιόδωρα στην αύξηση της ζήτησης για έτοιμα προς κατανάλωση φαγητά στην Ινδία. Αυτό έχει αυξήσει τη ζήτηση για κατεψυγμένα επεξεργασμένα βρώσιμα προϊόντα που παρασκευάζονται από πατάτες.
Η Ευρώπη, γνωστή για την υψηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση πατάτας, παραμένει σημαντική αγορά, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ουκρανία και η Λευκορωσία. Η ισχυρή ζήτηση της περιοχής τόσο για φρέσκες όσο και για επεξεργασμένες πατάτες αναμένεται να συνεχιστεί, με την υποστήριξη μεγάλων εξαγωγέων όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ολλανδία.
Η έκθεση τονίζει ότι η συνεχιζόμενη καινοτομία στην τεχνολογία επεξεργασίας πατάτας και η εισαγωγή νέων προϊόντων με βάση την πατάτα στις αναδυόμενες αγορές θα είναι κρίσιμοι παράγοντες για τη διατήρηση αυτής της ανάπτυξης. Επιπλέον, ο ρόλος της πατάτας στη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας για εκατομμύρια παγκοσμίως ενισχύει περαιτέρω τη σημασία της στο παγκόσμιο γεωργικό τοπίο.