Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
21.1 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Έρευνα καταναλωτών: Ο ρόλος της όσφρησης στην επιλογή τροφίμων – Η κλίμακα ENFAS

ΑρχικήΝέαΚαταναλωτήςΈρευνα καταναλωτών: Ο ρόλος της όσφρησης στην επιλογή τροφίμων – Η κλίμακα ENFAS
spot_img

Προώθηση της ανάπτυξης νέων προϊόντων με μεγαλύτερη καταναλωτική αποδοχή.

  • Το ENFAS αποκαλύπτει την επίδραση της οσμής ως ένδειξη της ποιότητας του προϊόντος.
  • Το Autotelic/Affective ENFAS σχετίζεται με τις οσφρητικές απολαύσεις που προκαλούν τα προϊόντα.
  • Στους ανθρώπους με υψηλό ΕΝΦΑΣ αρέσει να μυρίζουν αντικείμενα και προτιμούν να αγοράζουν μη συσκευασμένα τρόφιμα.
  • Οι άνθρωποι με υψηλό επίπεδο ENFAS προτιμούν τα πολυαισθητηριακά από τα εικονικά περιβάλλοντα.
  • Το ΕΝΦΑΣ ανοίγει δυνατότητες για τμηματοποίηση της αγοράς και τοποθέτηση προϊόντων.

Οι καταναλωτές χρησιμοποιούν, σε διαφορετικό βαθμό, όλες τις αισθήσεις τους όταν ασχολούνται με φυσικά προϊόντα. Από εξελικτική άποψη, η όσφρηση είναι μια από τις παλαιότερες αισθήσεις μας και έχει κρίσιμο ρόλο στον καθορισμό της διατροφής και της υγείας μας. Παραδόξως, υπάρχει ελάχιστη βιβλιογραφία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ενεργοποιούν ενεργά την όσφρησή τους όταν αξιολογούν τα προϊόντα για να λάβουν απόφαση αγοράς.

Μελέτη επιστημόνων από Πανεπιστήμια της Αυστρίας, δείχνει ότι η «συμπεριφορά οσμής» των καταναλωτών μπορεί να επηρεάσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που επιλέγουν να αγοράσουν και να καταναλώσουν, καθώς και την εμπειρία αγορών τους και, ως εκ τούτου, επηρεάζει και τα καταστήματα και τα κανάλια λιανικής που προτιμούν. 

Ο ρόλος που παίζει η όσφρηση για το άτομο είναι πιθανό να ποικίλλει, καθώς η επεξεργασία των οσφρητικών πληροφοριών έχει αποδειχθεί ότι συνδέεται με την ικανότητα χειρισμού και χρήσης πληροφοριών και διατήρησης οσφρητικών αναπαραστάσεων στη μνήμη. Όταν οι ερευνητές παρακολούθησαν ράφια με φρούτα και λαχανικά, διαπίστωσαν πως μερικοί καταναλωτές διάλεγαν τα προϊόντα από το ράφι και τα έβαζαν απευθείας στο καλάθι αγορών χωρίς να απασχολήσουν περαιτέρω τις αισθήσεις τους. Άλλοι, ωστόσο, μύρισαν το προϊόν πριν αποφασίσουν αν θα το πάρουν. Μήλα, σταφύλια, πεπόνι, μπανάνα, δαμάσκηνα και ροδάκινα, είναι από τα προϊόντα που μυρίζουν πιο συχνά. Αυτή είναι μια πρώτη ένδειξη, ότι οι καταναλωτές όντως διαφέρουν ως προς το αν ασκούν ενεργά την όσφρησή τους κατά την αξιολόγηση των προϊόντων. Πολλοί καταναλωτές που μυρίζουν τα προϊόντα άγγιξαν πρώτα το προϊόν, το σήκωσαν και το έφεραν στη μύτη τους. Μόνο μερικοί πελάτες δεν άγγιξαν το προϊόν, αλλά το μύρισαν σκύβοντας και μετακινώντας τη μύτη στο προϊόν. Ως εκ τούτου, η μυρωδιά σε φάση αγορών, φαίνεται να σχετίζεται στενά με την αφή ενώ είναι ένα ισχυρό ερέθισμα στην αγορά προϊόντων, αλλά για μερικούς ανθρώπους περισσότερο από ό,τι για άλλους.

Αν και στο παρελθόν έχουν παρουσιαστεί κλίμακες όσφρησης καταναλωτών, σύμφωνα με τους ερευνητές στερούνται εννοιολογικής σαφήνειας. Μέχρι στιγμής, η έλλειψη ενός κατάλληλου οργάνου για τη μέτρηση της ατομικής τάσης για χρήση της όσφρησης σκόπιμα σε γραμμική κλίμακα σε μια κατάσταση αγοράς έχει εμποδίσει την έρευνα των καταναλωτών ως προς αυτό. Επίσης λίγα είναι γνωστά όσον αφορά τον βαθμό στον οποίο οι οσφρητικές πτυχές έχουν σημασία στο σχεδιασμό προϊόντων και υπηρεσιών για διαφορετικές ομάδες-στόχους και υπό διαφορετικές συνθήκες.

Τώρα οι Αυστριακοί επιστήμονες καλύπτοντας αυτό το κενό ανέπτυξαν όργανο μέτρησης αυτοαναφοράς που παρέχει αξιόπιστες και έγκυρες μετρήσεις της ανάγκης των καταναλωτών να μυρίζουν τα προϊόντα πριν τα αγοράσουν. Το νέο όργανο μέτρησης,αναφέρεται ως η κλίμακα Αξιολόγησης της Ανάγκης για Ενεργή Οσμή (ENFAS). Το νέο όργανο μέτρησης καταναλωτικής συμπεριφοράς που μετά την Αυστρία έχει επεκταθεί και στη Γερμανία, αναμένεται να τονώσει την έρευνα στο μάρκετινγκ προϊόντων.. Πχ το νέο όργανο μέτρησης ανοίγει δυνατότητες για τμηματοποίηση της αγοράς και τοποθέτηση προϊόντων ενώ η συμπερίληψη της ατομικής ανάγκης για μυρωδιά των καταναλωτών θα διευκόλυνε τη δημιουργία προφίλ και θα μπορούσε ακόμη και να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των οσφρητικών εικόνων που χρησιμοποιούνται στη διαφήμιση.

Με το όργανο ENFAS, μπορεί να αξιολογηθεί ο ρόλος της μυρωδιάς του προϊόντος σε ένα πλαίσιο αγοράς, να ρίξει φως στη συμβολή της μυρωδιάς στις αξιολογήσεις προϊόντων ή να μελετήσει την απόλαυση που αποκομίζουν οι καταναλωτές από τη μυρωδιά των προϊόντων. Για παράδειγμα, η όσφρηση φαίνεται να είναι πιο σημαντική για τις γυναίκες σε σύγκριση με τους άνδρες, ειδικά όταν πρόκειται για τον ρόλο της στην προσωπική τους απόλαυση της διαδικασίας αγοράς. 

  Από τη μία πλευρά, η παροχή ερεθισμάτων οσφρητικού προϊόντος θα πρέπει να είναι πιο αποτελεσματική όταν η ανάγκη για όσφρηση είναι υψηλή. Από την άλλη πλευρά, η στέρηση από τέτοιους καταναλωτές της δυνατότητας να μυρίσουν ένα προϊόν αναμένεται να έχει δυσμενείς συνέπειες. Ενώ πολλές εταιρείες δίνουν έμφαση στη μυρωδιά ενός προϊόντος σε διαφημίσεις ή τηλεοπτικές διαφημίσεις ή καταβάλλουν ερευνητικές προσπάθειες για να δημιουργήσουν μια συγκεκριμένη μυρωδιά προϊόντος, σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές δεν μπορούν να μυρίσουν το προϊόν όταν κάνουν μια αγορά. Για παράδειγμα, τα φρούτα και τα λαχανικά συσκευασμένα σε φελιζόλ και πλαστική συσκευασία εμποδίζουν τους καταναλωτές να βιώσουν οποιαδήποτε αίσθηση όσφρησης. Για να μπορέσουν οι καταναλωτές να αποκτήσουν μια πιο πλούσια αισθητηριακή εντύπωση, οι σχεδιαστές συσκευασιών θα πρέπει να παρακινηθούν να αναπτύξουν καινοτόμους τύπους συσκευασιών που επιτρέπουν στους ανθρώπους να μυρίζουν το προϊόν ενώ παράλληλα συμμορφώνονται με τα πρότυπα υγιεινής, τις απαιτήσεις χειρισμού και τις νομικές απαιτήσεις. Αυτό το πρόβλημα μπορεί να είναι ακόμη πιο έντονο όταν πρόκειται για διαδικτυακές αγορές, όπου τα οσφρητικά ερεθίσματα απουσιάζουν εντελώς. Επιπλέον τα αποτελέσματα της μελέτης υπογραμμίζουν ότι οι καταναλωτές τείνουν να επιλέγουν συγκεκριμένες μορφές λιανικής με βάση την ανάγκη τους για μυρωδιά ( πχ λαϊκή αγορά). Οι καταναλωτές με μεγάλη ανάγκη για μυρωδιά μπορεί να αισθάνονται άβολα και να χάσουν μια ευχάριστη εμπειρία αγορών, εάν η μυρωδιά τους δεν εμπλέκεται, με αποτέλεσμα ενδεχομένως λιγότερες αγορές ή, στη χειρότερη περίπτωση, πλήρη απροθυμία.

Συμπερασματικά τα αποτελέσματα της μέτρησης ENFAS, δίνουν μια εικόνα για το πώς η αντίληψη της μυρωδιάς επηρεάζει τις επιλογές των καταναλωτών και μπορεί να βοηθήσει στη βελτιστοποίηση των παρουσιάσεων των προϊόντων στο περιβάλλον λιανικής.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

“ΟΧΙ” της EFSA σε ισχυρισμό υγείας για το συμπλήρωμα κρεατίνης

Απορρίφθηκε από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων ο ισχυρισμός υγείας «Η καθημερινή λήψη συμπληρωμάτων κρεατίνης μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας».

455 δηλητηριάσεις από τις σοκολάτες Kinder – Η Foodwatch επανέρχεται με νέες καταγγελίες εναντίον της Ferrero

Η συνέχεια της πολύκροτης υπόθεσης με τις πολλαπλές σαλμονελλώσεις.

ΕΕ: Δημοσιεύτηκε ο τροποποιητικός κανονισμός για τα όρια της Listeria monocytogenes στα τρόφιμα

Επικαιροποιήθηκαν τα κριτήρια ασφάλειας στο παράρτημα του καν. (ΕΚ) 2073/2005.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο