Ο τρόπος που σερβίρεται και παρουσιάζεται το φαγητό έχει μεγάλο αντίκτυπο στην εμπειρία του επισκέπτη στο εστιατόριο.
Ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το φαγητό σε ένα εστιατόριο, είναι αυτός που δελεάζει τους επισκέπτες να δοκιμάσουν ένα πιάτο. Τρώμε με τις αισθήσεις μας: Aυτό που βλέπουμε, μυρίζουμε και αισθανόμαστε. Και, στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το σερβίρισμα και η παρουσίαση του φαγητού έχει μεγαλύτερη σημασία από ποτέ.
Μια μελέτη από τον καθηγητή ψυχολογίας Charles Spence, δείχνει ότι η παρουσίαση του φαγητού μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει ένα πιάτο πιο νόστιμο. Σε 60 άτομα δόθηκαν 3 σαλάτες και τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν την καθεμία πριν και μετά την κατανάλωσή τους.
Οι σαλάτες χρησιμοποιούσαν η καθεμία τα ίδια συστατικά, αλλά τα παρουσίαζαν με διαφορετικούς τρόπους. Η μία σαλάτα είχε συναρμολογηθεί χωρίς να δοθεί καμία σημασία στην παρουσίαση, η άλλη ήταν τακτοποιημένη και η τρίτη ήταν σερβιρισμένη έτσι ώστε να μοιάζει με πίνακα του καλλιτέχνη Wassily Kandinsky.
Οι επισκέπτες θεώρησαν ότι η σαλάτα που έμοιαζε με πίνακα ζωγραφικής είχε καλύτερη γεύση (29% πιο νόστιμη για την ακρίβεια), παρόλο που χρησιμοποιούσε ακριβώς τα ίδια συστατικά. Η μελέτη του καθηγητή Spence κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι καταναλωτές ήταν διατεθειμένοι να ξοδέψουν έως και τρεις φορές περισσότερα χρήματα για ένα καλά σερβιρισμένο πιάτο.
Αντίστοιχα, σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Ποιότητα και Προτίμηση Τροφίμων» παρουσιάστηκαν μια σειρά από εικόνες με 16 συνδυασμούς πιάτων με αρνίσια παϊδάκια, που διέφεραν ως προς τα αισθητικά τους χαρακτηριστικά.
Διαπιστώθηκε πως ο βέλτιστος αριθμός χρωμάτων τροφίμων στα συνοδευτικά που αρέσουν περισσότερο είναι 2 έως 3, ενώ τα πιάτα με δεξιά κλίση είχαν επίσης καλύτερη αποδοχή από άλλα, όπως καλύτερη αποδοχή είχε και ο 50% κενός χώρος στο πιάτο. Τέλος, το σχήμα και το χρώμα των πιάτων έχουν μικρή επίδραση στις προτιμήσεις στησίματος ενός πιάτου με αρνίσια παϊδάκια.
Τέλος, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference διερεύνησε τις επιδράσεις της οπτικής παρουσίασης τροφίμων στη συμπάθεια, την όρεξη και τα συναισθήματα που προκαλούνται από τα τρόφιμα σε διαδικτυακό και πραγματικό περιβάλλον. Το αντικείμενο μελέτης αυτή τη φορά ήταν μια σαλάτα με κοτόπουλο.
Οι σαλάτες που σερβιρίστηκαν σε ένα μεγάλο πιάτο και ήταν γεμάτο έλαβαν τις υψηλότερες βαθμολογίες ως προς τη συμπάθεια, σε σύγκριση με τις άλλες συνθήκες: Μικρό πιάτο και γεμάτο, μεγάλο πιάτο, αλλά με λιγότερη σαλάτα.
Επιπροσθέτως, το πείραμα στο πραγματικό περιβάλλον παρείχε καλύτερη διάκριση μεταξύ των πειραματικών συνθηκών, με πιο έντονες και υψηλότερες βαθμολογίες στα συναισθήματα που προκαλούνται από τα τρόφιμα, τη συμπάθεια και την προθυμία πληρωμής σε σύγκριση με το διαδικτυακό πλαίσιο.
Άλλωστε το φαγητό στο πραγματικό περιβάλλον περιλαμβάνει κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, αισθητηριακή διέγερση και μεταγευματικές επιδράσεις, προσφέροντας μια πιο πλούσια και ακριβή αναπαράσταση των πραγματικών διατροφικών εμπειριών.