Εκδήλωση του ΕΒΕΑ για το μέλλον των τροφίμων, τη νέα σχέση με το φαγητό, το τέλος των συσκευασμένων τροφίμων και την τεχνολογία που θα μας καθοδηγεί να αγοράζουμε τρόφιμα τα οποία έχει ανάγκη ο οργανισμός μας.
Τα τρόφιμα που θα καταναλώνουμε στο μέλλον ήταν στο επίκεντρο εκδήλωσης του ΕΒΕΑ και της Ειδικής Γραμματείας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού.
Την άποψη ότι στις μέρες μας, ζούμε την πιο μεγάλη αλλαγή της ανθρωπότητας τα τελευταία 200 χρόνια, εξέφρασε η δρ. Morgaine Gaye η οποία ειδικεύεται στην ανάπτυξη και τη διαμόρφωση καινοτόμων διατροφικών προϊόντων παγκοσμίως.
Η Gaye, που εξετάζει νέες τάσεις στη διατροφή οι οποίες εκτείνονται σε βάθος δεκαετίας, πρόσθεσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε αυτή την μεγάλη αλλαγή καθώς είμαστε μέρος της. Πέρα από τις γεωπολιτικές αλλαγές, βιώνουμε την αλλαγή στο πως αισθανόμαστε και σκεφτόμαστε ως άνθρωποι. Επανεξετάζουμε τις αξίες μας, βλέπουμε τι μετράει για μας και τι έχει νόημα για μας».
Και όλα αυτά, όπως εξήγησε, σχετίζονται με τη νέα σχέση που αναπτύσσουμε με το φαγητό, στην πρώτη συζήτηση με θέμα «The Future of Food» που οργάνωσετο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού στην Προεδρία της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Όπως εξηγεί η πρόεδρος του ΕΒΕΑ Σοφία Κουνενάκη-Εφραίμογλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «εμείς ως ΕΒΕΑ παρακολουθούμε τις τάσεις της παγκόσμιας αγοράς και θέλουμε να δώσουμε στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να μάθουν. Να τους δώσουμε τη γνώση και τα εργαλεία ώστε να μπορούν να σχεδιάσουν καλύτερα το μέλλον τους, να προετοιμαστούν, να περιοριστεί ο παράγοντας του αιφνιδιασμού και να κάνουμε πιο προσεκτικά βήματα».
Στο πλαίσιο αυτό εντάχθηκε και η πρώτη αυτή ενημερωτική εκδήλωση κατά την οποία η Δρ. Morgaine Gaye, Food Futurologist και δημιουργός του Food Trends, μίλησε σχετικά με τις μελλοντικές διατροφικές τάσεις και τη σημασία τους.
Η Δρ. Gaye που εξετάζει τα τρόφιμα και τη διατροφή από κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και γεωπολιτική σκοπιά, καθώς και από τη σκοπιά των τάσεων και του branding, αφού αναφέρθηκε στο επιτυχημένο παράδειγμα της Ελλάδος στον τουρισμό, είπε πως μετά από μια οικονομική κρίση και το χάος που ακολούθησε λόγω του covid, η αγορά είναι πλέον έτοιμη για κάτι νέο. Κάτι όμως που βασίζεται σε παλιές συνήθειες όπως η σημασία να κάθομαι σε ένα τραπέζι με άλλους και να απολαμβάνω ένα γεύμα, αναγκαιότητα που έγινε πιο ξεκάθαρη την εποχή του Covid.
Η ίδια έκανε λόγο για διατροφικά προϊόντα «με σκοπό» και πιο «οικολογική» διατροφή, με σταδιακή κατάργηση των συσκευασιών των τροφίμων. Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «για τους καταναλωτές τροφής θα είναι πιο σημαντικό στο άμεσο μέλλον, το τι γίνεται με τις συσκευασίες αλλά και με το φαγητό που πετιέται. Στο μέλλον θα υπάρξει τεράστια συζήτηση γι αυτό. Τα τρόφιμα θα είναι πιο συχνά «τεχνολογικά» προϊόντα, αλλά από την άλλη, οι άνθρωποι θα επιστρέψουν στα εποχικά, τοπικά προϊόντα και θα έχει σημασία για αυτούς η συμπεριφορά των εταιρειών παραγωγής τροφίμων».
Η ίδια έκανε λόγο για μη συσκευασμένα αλλά ασφαλή τρόφιμα με τις πληροφορίες τυπωμένες ως σφραγίδες με φυσικά υλικά πάνω στην επιφάνεια τους. «Το μέρος της συσκευασίας ενός φρούτου θα μπορεί για παράδειγμα να είναι μια φυσική μεμβράνη διαλυτή στο νερό και να έχει όλη τη μυρωδιά του φρούτου το οποίο θα καταναλώνεται με τη συσκευασία του. Τίποτα να μην πηγαίνει χαμένο από τα υπολείμματα των τροφών, καθώς θα μπορούν να γίνουν διακοσμητικά και χρηστικά αντικείμενα μέχρι και έπιπλα ή ρούχα», ανέφερε προσθέτοντας ότι σύντομα οι τροφές θα φτάνουν σε μας με drones.
«Φυσικά, δεν μπορούμε να προβλέψουμε όλες τις εξελίξεις που θα γίνουν στο μέλλον. Όμως, όπως είδατε και σήμερα, είναι μία πρωτοβουλία που έδωσε τροφή για ιδέες, για σχεδιασμό στο μέλλον. Ξεκινήσαμε με τον κλάδο των τροφίμων και θα συνεχίσουμε με τομείς όπως η ενέργεια, η τεχνολογία φυσικά, η κυκλική οικονομία, smart cities και άλλα, ώστε να πιάσουμε και να καλύψουμε τους περισσότερους τομείς της οικονομίας», επισημαίνει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ από την πλευρά της η πρόεδρος του ΕΒΕΑ.
Εξαιρετικά ενδιαφέροντα είναι και όσα είπε η Δρ. Morgaine Gaye για το μικροβίωμα του εντέρου μας και την έρευνα που γίνεται γύρω από αυτό για την σημασία του στην πρόσληψη των συστατικών από τις τροφές. «Θα υπάρξουν σύντομα συσκευές που θα ανιχνεύουν τα επίπεδα των συστατικών αυτών στον οργανισμό μας και θα μπορούν εάν είναι σε έλλειψη, να τα εντοπίζουν στα ράφια μας ή όπου άλλου βρίσκονται γύρω μας, και να μας οδηγούν στο να καταναλώσουμε αυτά που μας λείπουν» εξηγεί η ίδια.
Σίγουρα δεν θεωρώ ότι είναι ανέφικτα όσα λέγονται σήμερα και αφορούν το μέλλον, επισημαίνει η κ. Εφραίμογλου και προσθέτει: «Έχοντας δει πόσο μεγάλο ρόλο παίζει πλέον η τεχνολογία στη ζωή μας, πόσο γρήγορα έγινε η ψηφιοποίηση τώρα με τον κορονοϊό, εκτιμώ πως σίγουρα η καινοτομία είναι το άλφα και το ωμέγα και είναι αυτό που θα κάνει τις εταιρείες ανταγωνιστικές».
Καταλήγοντας στην ομιλία της η Δρ. Morgaine Gaye πρόσθεσε πως οι νέες τάσεις στη διατροφή είναι να μετατρέπουμε τα φαγητά που φαίνονται άγευστα στα παιδιά, όπως ένα αβοκάντο, σε γευστικά τραγανά τρόφιμα με φυσικά χρώματα για να τα καταναλώσουν πιο εύκολα. Επίσης τόνισε πως όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν όλο και σε μικρότερα σπίτια. «Έτσι και τα τρόφιμα και η βιομηχανία τους, θέλει αυτά να καταλαμβάνουν ελάχιστο χώρο αποθήκευσης. Το παράδειγμα του επιπέδου μακαρονιού που παίρνει διάφορα σχήματα όταν βράζεται» κατέληξε.