Οι λόγοι που έχουν οδηγήσει τη βιομηχανία εναλλακτικού φυτικού κρέατος σε πτώση των πωλήσεων.
Το εναλλακτικό κρέας, όπως και τα γαλακτοκομικά προϊόντα φυτικής προέλευσης, κερδίζει μεν έδαφος στην παγκόσμια αγορά, αλλά ίσως όχι με τους ρυθμούς που θα ήθελαν οι παραγωγοί του, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ.
Ενώ το 2022 συνολικά οι παγκόσμιες πωλήσεις εναλλακτικού κρέατος αυξήθηκαν, στις ΗΠΑ οι λιανικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία βρέθηκαν υπό πίεση. Μια πιθανή αιτία είναι ο πληθωρισμός και οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων. Έτσι, ενώ ο τζίρος από όλα τα κανάλια πώλησης αυξήθηκε κατά 2%, στα 2,2 δις. δολάρια, ο όγκος των πωλήσεων φυτικού κρέατος μειώθηκε κατά 4%, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Good Food (GFI).
Τι σημαίνει αυτό ; Ακριβότερο προϊόν, λιγότερες ποσότητες για τους vegan ή vegetarian. Στο δίκτυο λιανικής πώλησης, μάλιστα, η μείωση του όγκου ήταν 8%. Κι αυτό παρότι είχε προηγηθεί μια σταθερή ή ελαφρά αυξητική πορεία από το 2019. Καλύτερη ανάπτυξη είχαν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις εναλλακτικών σκευασμάτων κρέατος, αν και μιλάμε για πολύ μικρό μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ (59 εκατ. δολάρια πέρσι, από μόλις 9 εκατ. δολάρια το 2019).
Πίσω από τις διακυμάνσεις αυτές, κατά την έρευνα του ινστιτούτου GFI, βρίσκεται η διαταραχή της αγοράς μετά την πανδημία, φυσικά η πληθωριστική κρίση του 2022, αλλά ίσως και η ανάγκη των καταναλωτών για περισσότερες επιλογές προϊόντων, πέρα από τα φυτικά μπιφτέκια, όπως για παράδειγμα, οι φτερούγες κοτόπουλου. Κατά το GFI, η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, κυρίως με το να γίνει οικονομικά πιο προσιτή, να αυξήσει τα σημεία πώλησης, να πολλαπλασιάσει τα προσφερόμενα προϊόντα αλλά και να βελτιώσει τη γεύση των προϊόντων.
Στο τελευταίο αυτό στοιχείο αναφέρεται και η μελέτη του αμερικανικού Food Marketing Institute (FMI), στην οποία η γεύση αναδεικνύεται ο νούμερο 1 παράγοντας για την ανάπτυξη της αγοράς εναλλακτικού κρέατος. Σύμφωνα με αυτή, το 51% των καταναλωτών που δοκιμάζει πρώτη φορά απορρίπτει λόγω γεύσης τα προϊόντα φυτικού κρέατος και το 49% τα φυτικά γαλακτοκομικά. Για όσους τα έχουν ξαναδοκιμάσει τα ποσοστά δεν αλλάζουν δραματικά. Η τιμή είναι λόγος απόρριψης για το 25% όσων δεν έχουν ξαναδοκιμάσει φυτικό κρέας και για το 30% όσων το έχουν ξαναγευτεί.
Η υφή ήταν ο λόγος απόρριψης για το 26% ως προς το κρέας και για το 15% ως προς τα γαλακτοκομικά. Τέλος, κατά την ίδια έρευνα, το 35% που είχαν δοκιμάσει προϊόντα φυτικού κρέατος και το 25% που είχαν καταναλώσει φυτικά γαλακτοκομικά δηλώνουν ότι τα εγκατέλειψαν γιατί «δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες τους». Η βιομηχανία εναλλακτικού κρέατος, λοιπόν, έχει να κάνει πολλά ακόμα για να κερδίσει τους καταναλωτές.