3 λόγοι για τους οποίους αυξάνονται οι μηνύσεις σε αλυσίδες γρήγορου φαγητού.
Είναι γνωστό ότι, όπως σε κάθε εμπορεύσιμο προϊόν, η διαφήμιση εξωραΐζει την πραγματικότητα και στα τρόφιμα, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να παίρνουν μερικές φορές κάτι αρκετά διαφορετικό από αυτό που έχουν παραγγείλει.
Αλλά τον τελευταίο καιρό, οι αλυσίδες fast food είναι αυτές που έρχονται αντιμέτωπες με μια πληθώρα μηνύσεων, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου, σύμφωνα με την QSR, υπήρξαν περισσότερες από 200 αγωγές μεταξύ 2020 και 2022.
Προς τι αυτή η ξαφνική αύξηση των αγωγών και των μηνύσεων στα fast food;
Πιο ενημερωμένοι καταναλωτές
Ο πρώτος και κυριότερος παράγοντας δεν αφορά τόσο στις εταιρείες, αλλά στους ίδιους τους καταναλωτές, οι οποίοι πλέον είναι πιο ενημερωμένοι για τους διαφημιστικούς κανόνες, αλλά και για τα δικαιώματά τους. Αυτό το διευκολύνει και η πρόσβαση στο ίντερνετ, την οποία πλέον κατέχει η πλειοψηφία και μπορεί με μια αναζήτηση να αντλήσει ό τι χρειάζεται. Στις μηνύσεις, η δυνατότητα αυτή εξυπηρετεί το να διπλοτσεκάρει κανείς το μενού, τους διαφημιστικούς ισχυρισμούς και να τα συγκρίνει, για παράδειγμα, με τα πραγματικά συστατικά ενός προϊόντος, όπως συνέβη στην περίπτωση ενός καταναλωτή που μήνυσε τη Subway, αφού ανακάλυψε στοιχεία ότι τα σάντουιτς τόνου της ενδέχεται να μην περιέχουν 100% τόνο.
Δικηγορικές εταιρείες vs εταιρείες fast food
Ένας δεύτερος παράγοντας έγκειται στις δικηγορικές εταιρείες, οι οποίες κατά περιπτώσεις διεξάγουν πόλεμο με τη βιομηχανία γρήγορου φαγητού με την ελπίδα να πετύχουν μια νίκη. Για παράδειγμα, όπως αναφέρει ο ιστότοπος Mashed, μια εταιρεία υπέβαλε μήνυση κατά της Burger King και εκκρεμείς αγωγές εναντίον των McDonald’s και της Wendy’s για τα μεγέθη των burger τους και ότι φαίνονταν πιο μεγάλα στη διαφήμιση από ότι ήταν στην πραγματικότητα. Η ελπίδα εδώ είναι ότι μια νομική νίκη από μια μεγάλου βεληνεκούς υπόθεση θα εξασφαλίσει το κεφάλαιο για τις νομικές αμοιβές για τις υπόλοιπες. Ωστόσο, η νίκη σε μια αγωγή ψευδούς διαφήμισης μπορεί να είναι πρόκληση, μιας και στο παράδειγμα της Burger King η αγωγή κατέληξε να μείνει μετέωρη. Επιπλέον, ο ενάγων πρέπει να είναι κάποιος λογικός άνθρωπος που εξαπατάται από κάτι όντως αδόκιμο και όχι να κάνει μη ρεαλιστικούς ισχυρισμούς για το ότι παραπλανήθηκε από κάτι. Άλλωστε, ο ρόλος τον διαφημίσεων είναι να κάνουν τα προϊόντα ελκυστικά.
Διαφημιστική δεοντολογία
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως υπάρχουν ορισμένες κρατικές κατευθυντήριες γραμμές, όπως για παράδειγμα ο κώδικας του ΣΕΕ για τη διαφήμιση και την επικοινωνία των προϊόντων στους καταναλωτές, τον οποίο πρέπει να ακολουθούν και οι εταιρείες fast food. Για παράδειγμα, στα τρόφιμα, τυχόν ισχυρισμοί για την υγεία πρέπει να υποστηρίζονται από επιστημονικά δεδομένα, ενώ δεν θα πρέπει να ενθαρρύνεται η υπερκατανάλωση και τα μεγέθη που απεικονίζονται πρέπει να συμβαδίζουν με την πραγματικότητα- μεταξύ άλλων. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε παράβαση επιδέχεται μηνύσεων και αγωγών.