cibum team
Ανασύνταξη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων μετά την πανδημία προβλέπει ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ Κ. Μαχαίρας.
Περίοδος ανασύνταξης του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θα είναι η πρώτη διετία μετά την πανδημία, ακολούθως όμως θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές, λόγω των νέων τάσεων που προέκυψαν από την πανδημία του κορονοϊού. Αυτό επισημαίνει, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας.
Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, η πανδημία του κορονοϊού έπληξε το σύνολο σχεδόν των κλάδων της ελληνικής οικονομίας την περυσινή χρονιά, ωστόσο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν στους «ευεργετημένους» κερδίζοντας έναν «ευκαιριακό» τζίρο ικανό να ανατρέψει σχεδιασμούς και προγραμματισμούς ετών. Παράλληλα, έφερε τους πρωταγωνιστές του κλάδου αντιμέτωπους με αυξημένα κόστη και μεγάλες προκλήσεις καθώς η προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συνήθειες ήταν επιτακτική.
«Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων πέτυχε το 2020 ανάπτυξη 7% – 8% στο σύνολο της αγοράς» σημειώνει ο κ. Μαχαίρας και συνεχίζει «οι οργανωμένες αλυσίδες, οι οποίες πραγματοποιούν τζίρο περίπου 11 δισ. ευρώ επί συνόλου 23 δισ. ευρώ που αφορά στο εμπόριο τροφίμων, επωφελήθηκαν από την πανδημία με έναν τζίρο ‘πανικού’ της τάξης των 900 εκατ. ευρώ. Παράλληλα δημιούργησαν έξτρα ετήσια διοικητικά έξοδα περί τα 160 εκατ. ευρώ και προχώρησαν σε περίπου 7.000 νέες προσλήψεις για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού».
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για το κατά πόσο οι οργανωμένες αλυσίδες θα καταφέρουν τη φετινή χρονιά να διατηρήσουν τον τζίρο που επωφελήθηκαν από την πανδημία πέρυσι. Η εκτίμηση του κ. Μαχαίρα είναι ότι ο έξτρα τζίρος που κέρδισαν οι οργανωμένες αλυσίδες δεν υπάρχει περίπτωση να διατηρηθεί ενώ τα διοικητικά έξοδα δεν θα μπορέσουν να μειωθούν άμεσα. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Θα χρειαστούν τρία με τέσσερα χρόνια μέχρι οι οργανωμένες αλυσίδες να ξαναφτάσουν σε μια ομαλοποίηση των διοικητικών τους εξόδων».
Αναφορικά με την πορεία του έτους, το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, «έτρεξε» με ανάπτυξη τζίρου 5,5% – 6% για τις οργανωμένες αλυσίδες τροφίμων ενώ για το σύνολο του 2021 αναμένεται ανάπτυξη 2% – 2,5%. Οι τζίροι στο οργανωμένο λιανεμπόριο εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν, μεταξύ άλλων, από την επανεκκίνηση της εστίασης, την μείωση των εισοδημάτων σημαντικής μερίδας του πληθυσμού, αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό στην αγορά.
Την ίδια στιγμή, μεγάλη είναι η δυναμική των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων (e-grocery). Ο κ. Μαχαίρας εκτίμησε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στα τρόφιμα θα φέρει νέους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά που θα διεκδικήσουν μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων που κέρδισαν την περασμένη χρονιά τα σούπερ μάρκετ. Τόνισε επίσης, ότι σε λιγότερο από μια οκταετία οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αντιπροσωπεύουν το 15% της αγοράς η οποία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που είναι σήμερα στα 23 δισ. ευρώ και σίγουρα πολύ μεγαλύτερη στο οργανωμένο λιανεμπόριο.