Η ιδέα να σερβίρονται μικρότερες μερίδες κρέατος σε καφετέριες κερδίζει έδαφος, κυρίως για λόγους κόστους, αλλά και λόγω της αυξανόμενης συνειδητοποίησης για την υγεία και το περιβάλλον.
Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόννης προσπάθησαν να εξετάσουν πώς μπορούν να ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να επιλέξουν μικρότερες μερίδες χωρίς να νιώσουν περιορισμένοι.
Σε μια μελέτη που διεξήχθη σε καφετέρια κλινικής αποκατάστασης, οι ερευνητές δοκίμασαν τρεις διαφορετικές στρατηγικές για να ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να καταναλώσουν λιγότερο κρέας.
Στην πρώτη φάση, δεν υπήρχε καμία αλλαγή στις μερίδες, και μόνο όσοι επισκέπτες το ζητούσαν λάμβαναν μικρότερες ποσότητες κρέατος. Στη δεύτερη φάση, το προσωπικό ρωτούσε ενεργά τους επισκέπτες πόσο κρέας επιθυμούσαν, ενώ στην τρίτη φάση, το προσωπικό σέρβιρε αυτόματα μικρότερες μερίδες κρέατος, επιτρέποντας στους επισκέπτες να ζητήσουν περισσότερη ποσότητα αν το ήθελαν.
Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Στην αρχική φάση, μόνο το 10% των επισκεπτών επέλεξε μικρότερες μερίδες. Στη δεύτερη φάση, το ποσοστό αυξήθηκε στο 39%, ενώ στην τρίτη φάση, με την προεπιλογή της μικρότερης μερίδας, το ποσοστό εκτοξεύτηκε στο 90%. Οι επισκέπτες δέχονταν πιο εύκολα την προεπιλεγμένη μικρότερη μερίδα, αφού έπρεπε να καταβάλουν πρόσθετη προσπάθεια για να ζητήσουν μεγαλύτερη ποσότητα.
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι η αλλαγή στη συμπεριφορά των επισκεπτών μπορεί να επιτευχθεί με απλές, αλλά στρατηγικές παρεμβάσεις, όπως η προσφορά μικρότερων μερίδων από προεπιλογή. Αυτό το “σπρώξιμο” (nudge) αποδείχθηκε αποτελεσματικό, ενώ οι επισκέπτες φαίνεται να αποδέχονται αυτή την προσέγγιση χωρίς αντιρρήσεις.
Οι καφετέριες μπορούν να επωφεληθούν από αυτά τα ευρήματα, προσαρμόζοντας τις μερίδες τους ανάλογα με τις ανάγκες της πελατείας τους. Αν οι επισκέπτες είναι ανοιχτοί στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος, η προσφορά μικρότερων μερίδων μπορεί να είναι μια επιτυχημένη στρατηγική που συνδυάζει οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.