3 στις 4 παγκόσμιες πωλήσεις της Nestlé είναι ανθυγιεινές με υψηλά επίπεδα αλατιού, ζάχαρης και λιπαρών.
Τον Φεβρουάριο δημοσιεύτηκε έκθεση του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης η οποία αποκάλυψε πως το 75% των πωλήσεων των 7 στους 10 κολοσσών τροφίμων όπως η Ferrero, Nestle και η Mondelez αφορούν σε ανθυγιεινά τρόφιμα γεμάτα ζάχαρη, αλάτι και λιπαρά. Η έκθεση αποκάλυψε ότι η Ferrero και η Mondelez, ιδιοκτήτρια της Cadbury, είναι οι εταιρείες με το υψηλότερο ποσοστό ανθυγιεινών ειδών στα χαρτοφυλάκιά τους, με εκτιμώμενο 100% και 98% των πωλήσεών τους στο Ηνωμένο Βασίλειο να προέρχονται από πρόχειρο φαγητό. Η Mondelez είναι επίσης η επιχείρηση με τις υψηλότερες αξίες πωλήσεων από το ανθυγιεινό τρόφιμα στα 2,8 δισεκατομμύρια λίρες. Ακολουθούν η Unilever και Kellogg’s με 84% και 77% των πωλήσεων από ανθυγιεινά προϊόντα αντίστοιχα.
H παγκόσμια μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι το 75% των πωλήσεων τροφίμων και ποτών της Nestlé το 2020 αποτελούνταν από ανθυγιεινά προϊόντα, όπως δημοσιεύτηκε στο άρθρο του περιοδικού Globalization and Health τον Δεκέμβριο του 2023. Για κάθε $10 που δαπανώνται για τις 20 κορυφαίες μάρκες εταιρειών, μόνο 1,10 $ δαπανώνται σε προϊόντα που θεωρούνται πιο υγιεινά σύμφωνα με την ίδια έκθεση.
Τώρα συνασπισμός μετόχων της Nestlé, που συντονίζεται από την ShareAction, την αρμόδια επενδυτική ΜΚΟ, κατέθεσε ένα ψήφισμα που ζητά από τη Nestlé να βελτιώσει τον αντίκτυπό της στην υγεία των ανθρώπων.
Οι μέτοχοι προτρέπουν τον γίγαντα των τροφίμων να θέσει στόχο να αυξήσει το ποσοστό των πωλήσεών του από πιο υγιεινά προϊόντα, και καλούν τη Nestlé να εφαρμόσει διεθνώς αποδεκτά πρότυπα που ορίζουν την υγιεινή διατροφή αντί να παρεκκλίνει από αξιόπιστες κατευθυντήριες γραμμές.
Επενδυτές με υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία 1,68 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των Legal and General Investment Management, Candriam και La Francaise Asset Management, υποστηρίζουν το ψήφισμα, το οποίο θα ψηφιστεί στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της Nestlé στις 18 Απριλίου.
Η Catherine Howarth OBE, Διευθύνων Σύμβουλος της ShareAction είπε:
«Η Nestlé είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στον κόσμο και έχει τεράστια επιρροή στη διατροφή και τη ζωή δισεκατομμυρίων ανθρώπων μέσω των προϊόντων που φτιάχνει, διαφημίζει και πουλά σε εμάς.
«Ενώ η εταιρεία ισχυρίζεται στη δήλωση αποστολής της ότι τα προϊόντα της έχουν «τη δύναμη να βελτιώνουν τις ζωές», στην πραγματικότητα τα τρία τέταρτα των παγκόσμιων πωλήσεων της Nestlé είναι ανθυγιεινά προϊόντα που περιέχουν υψηλά επίπεδα αλατιού, ζάχαρης και λιπών.
«Καθώς η Nestlé αποτυγχάνει σταθερά να καθορίσει πώς θα μετατοπίσει το ισοζύγιο των πωλήσεών της προς πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να υποβάλουν ένα ψήφισμα στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της εταιρείας τον Απρίλιο.
«Οποιαδήποτε απομάκρυνση από τις πωλήσεις ανθυγιεινών προϊόντων από τη Nestlé αναπόφευκτα θα στηρίξει πιο υγιείς κοινότητες σε όλο τον κόσμο και μακροπρόθεσμα θα βοηθήσει και τις οικονομίες».
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Nestlé δημοσίευσε έναν νέο διατροφικό στόχο για την πώληση «περισσότερων θρεπτικών» προϊόντων έως το 2030, αλλά ήταν πολύ χαμηλότερος από τις προσδοκίες των επενδυτών για τη βελτίωση της δημόσιας υγείας της εταιρείας:
• Ο «θρεπτικός» στόχος πωλήσεων είναι απλώς σύμφωνος με τη συνολική αναμενόμενη ανάπτυξη της Nestlé και δεν δεσμεύεται για τις πωλήσεις ανθυγιεινών προϊόντων, οι οποίες θα μπορούσαν να αυξηθούν με παρόμοιο ρυθμό. Αυτό δεν θα άλλαζε την εξάρτηση της Nestlé στις πωλήσεις ανθυγιεινών προϊόντων.
• Ο στόχος περιελάμβανε επίσης προϊόντα όπως ο καφές, ο οποίος δεν έχει θρεπτική αξία και δεν συνάδει με το μοντέλο θρεπτικών συστατικών που έχει επιλέξει η Nestlé. Αυτό κάνει την αποκάλυψή του ασύγκριτη με άλλους κατασκευαστές και σημαίνει ότι η Nestlé θα μπορούσε να επιτύχει τον στόχο της υγείας απλώς πουλώντας περισσότερο καφέ.
Ο ΠΟΥ αναφέρει ότι η ανθυγιεινή διατροφή αποτελεί βασικό παράγοντα πίσω από την παγκόσμια αύξηση των ποσοστών παχυσαρκίας, αυξάνοντας τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικού και ορισμένων μορφών καρκίνου. Υπολογίζεται ότι η παχυσαρκία θα κοστίσει στην παγκόσμια οικονομία 4,32 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μέχρι το 2035.
O συνασπισμός επενδυτών Healthy Markets του ShareAction βρίσκεται σε διάλογο με τη Nestlé και άλλους μεγάλους κατασκευαστές τροφίμων για να οδηγήσει τον κλάδο να παράγει πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων για όλους ως υπεύθυνη συμβολή στην αντιμετώπιση την υγεία των καταναλωτών.