Οι… μελλοντικοί αγρότες μαθητές του Ψυχικού, είχαν την ιδέα να μυήσουν μικρούς και μεγάλους στη διαδικασία της καλλιέργειας, να «συστήσουν» τη μέθοδο της υδροπονίας.
Το γυάλινο δοχείο που έχει στηθεί σε τραπεζάκι του σπιτιού γεμίζει με νερό. Στις υποδοχές που έχει στο καπάκι του, μπαίνουν μερικοί παραδοσιακοί σπόροι και τέλος ανάβει η ειδική λάμπα στο πάνω μέρος της κατασκευής. Το κιτ υδροπονίας έχει τεθεί σε λειτουργία και σύντομα θα φυτρώσουν ντοματάκια Σαντορίνης που θα νοστιμέψουν τη σαλάτα της οικογένειας. Πρόκειται για το «Mini Farm», που κατασκεύασαν οι Future Farmers, δηλαδή 26 μαθητές στο Ιδιωτικό Λύκειο Κολλέγιο Ψυχικού, που ίδρυσαν μια εικονική επιχείρηση, στο πλαίσιο συμμετοχής τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα/διαγωνισμό Junior Achievement Greece.
Οι …μελλοντικοί αγρότες είχαν την ιδέα να μυήσουν μικρούς και μεγάλους στη διαδικασία της καλλιέργειας, να «συστήσουν» τη μέθοδο της υδροπονίας, που -αν και πανάρχαια- κερδίζει έδαφος σήμερα λόγω του γεγονότος ότι προστατεύει πόρους και εξοικονομεί νερό και τέλος να συμβάλλουν στην προσπάθεια διατήρησης του αγροτικού πολιτισμού μας με τη διάσωση αρχαίων ποικιλιών σπόρων.
«Οι μαθητές σκέφτηκαν ότι στη σημερινή εποχή, κάποια παιδιά που ζουν σε πόλεις δεν έχουν καθόλου επαφή με τη φύση και την καλλιέργεια. Ταυτόχρονα αναζήτησαν σπόρους που αντιστοιχούν σε ελληνοποιημένες ποικιλίες φυτών και ήρθαν σε επαφή με τις κοινότητες που τους συντηρούν και τους διαδίδουν», δήλωσε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο φυσικός Παναγιώτης Στατήρης, ένας εκ των τριών υπευθύνων καθηγητών.
«Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη προσπάθεια έλαβε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, διότι οι μαθητές έμαθαν για τον τρόπο με τον οποίο καλλιεργούνται οι σπόροι, αλλά και πώς θα επαναχρησιμοποιούν τους σπόρους των φυτών και των βοτάνων που θα έχουν οι ίδιοι καλλιεργήσει. Όλη αυτή τη διαδικασία τη μοιράζονται μέσω του “Mini Farm” με μικρά παιδιά, με ενήλικες, αλλά και με ακόμη μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους», συμπληρώνει η οικονομολόγος Ελένη Μαρκοπούλου.
«Στόχος μας είναι η νέα γενιά να αναπτύξει μία διαφορετική κουλτούρα, να μην βασίζεται στις γενετικά τροποποιημένες τροφές, να αντιληφθεί το αυξημένο οικολογικό αποτύπωμα που αφήνουν οι μεταλλαγμένοι σπόροι και να καταλάβει ότι πρέπει να γυρίσουμε στην αρχή, να πατήσουμε στα αρχαία μονοπάτια και να δούμε πού οδηγούμαστε σήμερα», επισημαίνει ο οικονομολόγος Θάνος Καραμήτσας.
Ανακυκλώσιμα τα υλικά της κατασκευής του «Mini Farm»- Καλλιέργεια και σοδειά μέσα στο σπίτι
Το «Mini Farm» είναι κατασκευασμένο μόνο από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, ενώ όπως τονίζουν οι υπεύθυνοι καθηγητές, είναι δυνατόν το πάνω μέρος της κατασκευής να προσαρμοστεί σε δοχείο που έχουν ήδη οι καταναλωτές. «Μας πήρε αρκετό καιρό η σχεδίαση του προϊόντος. Καταλήξαμε σε γυάλινο δοχείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως βάζο για κάποιον που ίσως κάποια στιγμή εγκαταλείψει την προσπάθεια, ενώ αποφασίσαμε να είναι ξύλινο το πάνω μέρος του», λέει ο κ. Στατήρης. «Επιπλέον, οι μαθητές σκέφτηκαν πως αν κάποιος έχει ήδη ένα δοχείο που θέλει να αξιοποιήσει, να στείλει τις διαστάσεις του και να κατασκευάσουμε μόνο το πάνω μέρος του υδροπονικού κιτ, δηλαδή το ξύλινο κομμάτι, το οποίο να προσαρμοστεί στο δικό τους δοχείο», εξηγεί ο κ. Καραμήτσας.
«Το συγκεκριμένο καπάκι έχει υποδοχές για κάποια μικρότερα δοχεία, στα οποία μπαίνουν οι σπόροι, ενώ στο πάνω μέρος υπάρχει μία λάμπα για να φωτίζεται το φυτό σε περίπτωση που δεν υπάρχει φυσικό φως ή είναι σε κάποια θέση που δεν δέχεται αρκετό», υπογραμμίζει ο κ. Στατήρης.
Οι σπόροι που επέλεξαν οι μαθητές να προωθήσουν, είναι από αρχαίες ποικιλίες που βασίζονται στη μεσογειακή διατροφή. Προς το παρόν είναι το ντοματάκι Σαντορίνης, ο κατιφές και ο βασιλικός, ενώ σε επόμενη φάση θα συμπεριληφθούν κι άλλοι», αναφέρει η κ. Μαρκοπούλου.
Όλες οι χρήσιμες πληροφορίες για την καλλιέργεια περιλαμβάνονται στην ιστοσελίδα της μαθητικής επιχείρησης. Το Ιδιωτικό Λύκειο Κολλέγιο Ψυχικού συμμετέχει εδώ και δεκατρία χρονιά στο πρόγραμμα Junior Achievement Greece, ενώ ισάριθμα χρόνια λειτουργεί στο σχολείο όμιλος νεανικής επιχειρηματικότητας.
ΑΠΕ