Μελέτη αγορών σε εικονικό σούπερ μάρκετ.
Τα πανό στα σούπερ μάρκετ, με πληροφορίες για την καλή διαβίωση των ζώων, θα πρέπει να γίνουν πιο ευδιάκριτα προκειμένου να επηρεαστεί η αγοραστική συμπεριφορά, έδειξαν τα αποτελέσματα νέας μελέτη που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόννης και δημοσιεύθηκε στο Journal of Consumer Protection and Food Safety. Σε αυτή τη μελέτη, οι ερευνητές κάλεσαν του συμμετέχοντες να ψωνίσουν από ένα εικονικό σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, η τοποθέτηση πανό και ετικετών που υποδεικνύουν το είδος της κτηνοτροφίας στα ράφια δεν είχε καμία επίδραση στις αγοραστικές τους αποφάσεις.
Οι κόκκινες, μπλε, πορτοκαλί ή πράσινες ετικέτες εμφανίζονται στις συσκευασίες του κρέατος στη Γερμανία, εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτές οι ετικέτες παρέχουν πληροφορίες για το είδος της κτηνοτροφίας που χρησιμοποιείται για την εκτροφή του σχετικού ζώου. Κόκκινο (= κτηνοτροφικό επίπεδο 1) σημαίνει ότι ο παραγωγός συμμορφώνεται μόνο με τις ελάχιστες νομοθετικές απαιτήσεις. Αντίθετα, πράσινο (= κτηνοτροφικό επίπεδο 4) σημαίνει ότι ο παραγωγός συμμορφώνεται με πολύ υψηλότερα πρότυπα σχετικά με την καλή διαβίωση των ζώων. «Ωστόσο, αυτού του είδους οι πληροφορίες συχνά δεν γίνονται αντιληπτές από τους πελάτες», λέει η Leonie Bach από το Ινστιτούτο Οικονομικών Τροφίμων και Πόρων στο Πανεπιστήμιο της Βόννης.
Για να διερευνήσουν το εάν είναι δυνατό να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της σήμανσης της κτηνοτροφίας κάνοντας την πιο ορατή, οι ερευνητές πραγματοποίησαν τη μελέτη τους σε εικονικό σούπερ μάρκετ, μια προσέγγιση με πολλά πλεονεκτήματα: Καθώς οι αγορές πραγματοποιούνται σε υπολογιστή, ήταν σχετικά εύκολο να βρεθεί ένας μεγάλος αριθμός συμμετεχόντων. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι, εκτός από το συγκεκριμένο μέτρο που δοκιμάζεται, το σούπερ μάρκετ φαινόταν πανομοιότυπο με όλα τα υποκείμενα της δοκιμής. Αυτό σημαίνει ότι η αγοραστική τους συμπεριφορά δεν επηρεάστηκε από κανέναν κρυφό παράγοντα.
Στο πείραμα, ζητήθηκε από συνολικά 630 συμμετέχοντες να περάσουν το καλάθι αγορών τους στους ψηφιακούς διαδρόμους, οι οποίοι αναδημιουργούσαν την εμφάνιση και την αίσθηση ενός πραγματικού σούπερ μάρκετ. Τα γραφικά βασίστηκαν σε σύγχρονα βιντεοπαιχνίδια: Οι εξεταζόμενοι είδαν τους διαδρόμους από την οπτική γωνία του πρώτου προσώπου και μπόρεσαν να στρίψουν και να κοιτάξουν τα ράφια του σούπερ μάρκετ, να παραλάβουν και να εξετάσουν τα προϊόντα από όλες τις πλευρές, να τα τοποθετήσουν στο καλάθι αγορών τους και τέλος αγοράστε τα στο τέλος. Ωστόσο, η απόφαση αγοράς ήταν μόνο υποθετική, οι συμμετέχοντες δεν πλήρωσαν για τις εικονικές αγορές τους και δεν τους παραδόθηκαν πραγματικά αγαθά στη συνέχεια.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα μέτρα δεν επέφεραν καμία αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά των υποθετικών καταναλωτών όσον αφορά το κρέας. «Ένας λόγος για αυτό το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι ότι οι πληροφορίες δεν παρήγαγαν το επιθυμητό επίπεδο συνειδητοποίησης, παρά το γεγονός ότι εμφανίζονταν ευδιάκριτα στο σούπερ μάρκετ», είπε η Leonie Bach. «Μερικά από τα υποκείμενά μας δήλωσαν στις συνεντεύξεις που ακολούθησαν ότι δεν είχαν συνειδητά παρατηρήσει ή αντιληφθεί τις πληροφορίες».
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ.