Επίδραση των προειδοποιητικών ετικετών στην επιλογή κρέατος: Μια τυχαιοποιημένη πειραματική μελέτη με καταναλωτές κρέατος.
Επειδή προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι οι προειδοποιητικές ετικέτες είναι αποτελεσματικές στον περιορισμό του καπνίσματος και στη μείωση της κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών και αλκοόλ νέα μελέτη Πανεπιστημίου του Durham και δημοσιεύεται στο ακαδημαϊκό περιοδικό Appetite, προτείνει ότι η χρήση προειδοποιητικών ετικετών στα κρέατα, θα μπορούσε να βελτιώσει τη δημόσια υγεία και να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Κατά τη μελέτη εξετάστηκαν μια σειρά από προειδοποιητικές ετικέτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προειδοποιούν τους ανθρώπους για τη ζημιά στο κλίμα, την υγεία και τον κίνδυνο πανδημιών, με την πρώτη να συγκεντρώνει τους περισσότερους υποστηρικτές.
Όλες οι προειδοποιητικές ετικέτες, που έδειχναν μια γραφική εικόνα δίπλα στο κείμενο, μείωσαν τις επιλογές γευμάτων κρέατος κατά 7-10%. Ωστόσο, οι συμμετέχοντες ήταν περισσότερο υπέρ των προειδοποιητικών ετικετών για το κλίμα, τις οποίες θεωρούσαν και τις πιο αξιόπιστες.
Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της κυβερνητικής πλατφόρμας του Ηνωμένου Βασίλειου, η συντριπτική πλειοψηφία (72%) του πληθυσμού της χώρας κατατάσσεται στους κρεατοφάγους. Η ανεξάρτητη Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής, η οποία συμβουλεύει την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, συνιστά μείωση κατά 20% στην κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών μέχρι το 2030.
Ο Jack Hughes που πραγματοποίησε την έρευνα με τους προϊσταμένους του ως μέρος της διδακτορικής του έρευνας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Durham, είπε: «Η επίτευξη του καθαρού μηδέν αποτελεί προτεραιότητα για το έθνος και τον πλανήτη. Καθώς οι προειδοποιητικές ετικέτες έχουν ήδη αποδειχθεί ότι μειώνουν το κάπνισμα καθώς και την κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και αλκοόλ, η χρήση μιας προειδοποιητικής ετικέτας σε προϊόντα που περιέχουν κρέας θα μπορούσε να μας βοηθήσει να το πετύχουμε αυτό, εάν εισαχθεί ως εθνική πολιτική».
Ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.001 ενηλίκων που τρώνε κρέας χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες στις οποίες έδειχναν φωτογραφίες ζεστών γευμάτων που μπορείτε να αγοράσετε σε μια καντίνα που περιείχε είτε ετικέτα προειδοποίησης για την υγεία, ετικέτα προειδοποίησης για το κλίμα, ετικέτα προειδοποίησης πανδημίας ή χωρίς ετικέτα. Τους ζητήθηκε να πάρουν 20 ξεχωριστές αποφάσεις για διαφορετικές επιλογές γευμάτων και η ομάδα ρώτησε επίσης πόσο άγχος τους προκαλούσε και πόσο πιστευτές βρήκαν τις ετικέτες. Μετρήθηκαν οι μελλοντικές προθέσεις αγοράς και κατανάλωσης των επιλογών γευμάτων, καθώς και το πόσο ελκυστικά εμφανίστηκαν τα γεύματα. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης πόσο υποστηρικτικοί θα ήταν από τις διαφορετικές ετικέτες εάν εφαρμόζονταν ως πολιτική.
Ένα παράδειγμα σετ γευμάτων θα μπορούσε να είναι ένα ζυμαρικά με κρέας, ζυμαρικά με ψάρι, ένα ζυμαρικά για χορτοφάγους και ένα ψήσιμο ζυμαρικών για vegan.
Η ανώτερη συγγραφέας της εργασίας, Δρ Milica Vasiljevic από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Durham, δήλωσε: «Γνωρίζουμε ήδη ότι η κατανάλωση πολλών κρέατος, ειδικά κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος, είναι κακό για την υγεία σας και ότι συμβάλλει στους θανάτους από τη ρύπανση και την κλιματική αλλαγή. Η προσθήκη προειδοποιητικών ετικετών στα προϊόντα κρέατος θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος για τη μείωση αυτών των κινδύνων για την υγεία και το περιβάλλον».
Αναφορά: Jack P. Hughes, Mario Weick, Milica Vasiljevic, Impact of pictorial warning labels on meat meal selection: A randomised experimental study with UK meat consumers, Appetite, Volume 190, 2023,
107026, ISSN 0195-6663, https://doi.org/10.1016/j.appet.2023.107026. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666323024881)