Η σπατάλη τροφίμων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε κατά 35% από το 2018.
Η σπατάλη τροφίμων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε περαιτέρω στο 0,89% του όγκου προμηθειών το 2023. Σε σύγκριση με την αρχική μέτρηση του 2018, πρόκειται για μείωση κατά 35%. Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από την ετήσια έρευνα που ξεκίνησε από το Food Waste Free United Foundation και την Dutch Food Retail Association (CBL), η οποία διεξήχθη από το Wageningen University & Research (WUR).
Το ποσοστό των απωλειών σε σύγκριση με τον όγκο των προμηθειών είναι:
- Ψωμί και αρτοσκευάσματα: 6,5% (έναντι 7,7% το 2018)
- Νωπό κρέας και φρέσκο ψάρι: 1,4% (έναντι 2,9% το 2018)
- πατάτες, οπωροκηπευτικά: 2,1 % (έναντι 2,7 % το 2018)
- γαλακτοκομικά, αυγά και διατηρημένα με απλή ψύξη προϊόντα ευκολίας: 1,0% (σε σύγκριση με 1,4% το 2018)
- Λοιπά νωπά και μη αλλοιώσιμα προϊόντα: 0,3 % (έναντι 0,4 % το 2018).
Τα ευρήματα δείχνουν ότι το «η ζαχαροπλαστική και το ψωμί» είναι τα λιγότερο αποδοτικά όσον αφορά τη χρήση για ανθρώπινη κατανάλωση, με απώλειες 6,5%. Τα ποτά είναι η πιο αποδοτική κατηγορία με απώλειες μόνο 0,2% της συνολικής προμήθειας.
Εδώ και μερικά χρόνια, τα σούπερ μάρκετ πιέζουν να πουλήσουν όλο το ψωμί τους, για παράδειγμα πουλώντας το χθεσινό ψωμί σε μειωμένη τιμή. Αυτό οδήγησε σε μείωση κατά 16% σε σύγκριση με το 2022. Παρά το επίτευγμα αυτό, ωστόσο, αυτή η κατηγορία προϊόντων εξακολουθεί να έχει τις μεγαλύτερες απώλειες.
Δίνεται επίσης έμφαση στη μείωση της σπατάλης «νωπού κρέατος και νωπού ψαριού». Επειδή η παραγωγή κρέατος έχει σχετικά υψηλό οικολογικό αποτύπωμα, είναι ακόμη πιο επιβαρυντικό αν πάει χαμένη. Για το λόγο αυτό, τα σουπερμάρκετ έχουν αφιερώσει μεγάλη προσοχή στην καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων αυτών των προϊόντων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μείωση κατά 37% σε σύγκριση με το 2022.
Τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να προωθούν ενεργά την περαιτέρω μείωση της σπατάλης τροφίμων, λέει ο Marc Jansen, Γενικός Διευθυντής της Ολλανδικής Ένωσης Λιανικού Εμπορίου Τροφίμων (CBL). «Τα σούπερ μάρκετ επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό σε καινοτομίες για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Για παράδειγμα, χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να βελτιώσουν την αντιστοίχιση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Αλλά νέα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναπτύσσονται επίσης με βάση τις ροές αποβλήτων, όπως σάλτσα ζυμαρικών από ντομάτες που έχουν απομείνει ή μπισκότα και κέικ από μπανάνες που έχουν απομείνει.
Τα σούπερ μάρκετ εργάζονται επίσης για την εκπαίδευση των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων συμβουλών αποθήκευσης και συμβουλών για τον τρόπο χρήσης των υπολειμμάτων. Τα σουπερμάρκετ Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Dirk και DekaMarkt είναι επίσης μέλη του Shelf Life Coalition. Σε αυτόν τον συνασπισμό, συμφώνησαν να αποσαφηνίσουν τις ημερομηνίες «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από» και «ανάλωση έως» με ένα σύμβολο τουλάχιστον στο 50% των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Η έρευνα έχει αποκαλύψει ότι η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με τη διάρκεια ζωής είναι ένας από τους κύριους λόγους για τη σπατάλη τροφίμων στο σπίτι μεταξύ των καταναλωτών.