Διάψευση του ισχυρισμού πως τα προϊόντα ολικής άλεσης δεν θα ήταν ελκυστικά για τους καταναλωτές.
Τα δημητριακά ολικής αλέσεως είναι κάτι πολύ περισσότερο από φυτικές ίνες και πολύ καλύτερα από τα εξευγενισμένα δημητριακά, όταν τα εξετάζετε από την άποψη των θρεπτικών συστατικών. Προσφέρουν ένα «πλήρες πακέτο» από οφέλη για την υγεία που αφαιρούμε όταν αλέθουμε και ραφιναρίζουμε τους σπόρους.
Η άλεση αφαιρεί το μεγαλύτερο μέρος του πίτουρου και του φύτρου και αφήνει μόνο το μαλακό, εύπεπτο ενδοσπέρμιο. Χωρίς το ινώδες πίτουρο, το σιτάρι μασιέται ευκολότερα, αλλά όσο περισσότερο επεξεργαζόμαστε το σιτάρι, τόσο περισσότερο μειώνουμε τη θρεπτική του ποιότητα.
Ο εξευγενισμός του σιταριού δημιουργεί αφράτο αλεύρι, αλλά η διαδικασία αφαιρεί από το σιτάρι περισσότερες από τις μισές βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το 90% της βιταμίνης Ε και σχεδόν όλες τις φυτικές ίνες.
Τα δημητριακά και άλλες φυτικές τροφές απαιτούν λιγότερους πόρους για την παραγωγή τους από ό,τι οι ζωικές τροφές, όπως τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και το κρέας. Τα δημητριακά ολικής αλέσεως απαιτούν σημαντικά λιγότερο νερό από σχεδόν κάθε άλλο τρόφιμο που καταναλώνουμε, πράγμα που είναι σημαντικό όσον αφορά την ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και τη βιωσιμότητα.
Μια μελέτη του 2021 διαπίστωσε ότι χρειάζονται μόνο 0,51 λίτρα νερού για την παραγωγή μιας θερμίδας σιτηρών, ενώ η αντίστοιχη θερμίδα βοδινού κρέατος απαιτεί 10,19 λίτρα.
Έτσι, μπορεί να υποστηριχθεί, ότι οι δίαιτες που δίνουν έμφαση σε μια στροφή προς περισσότερα σιτηρά και λιγότερο κρέας δεν είναι μόνο πιο υγιεινές επιλογές για τον άνθρωπο καθεαυτό, αλλά επίσης απελευθερώνουν μέρος της επιβάρυνσης των περιβαλλοντικών μας πόρων.
Αυξανόμενη αποδοχή
Η Ολλανδική Ένωση Καταναλωτών εξέτασε 400 έτοιμα γεύματα με ζυμαρικά, ζυμαρικά, ρύζι ή κουσκούς. Το 2023, μόνο 21 από αυτά τα γεύματα περιείχαν δημητριακά ολικής αλέσεως, ενώ τώρα υπάρχουν 52. Τα υπόλοιπα γεύματα περιέχουν λευκά δημητριακά.
Η Sandra Molenaar, διευθύντρια της Ένωσης Καταναλωτών δήλωσε: «Η έρευνά μας πέρυσι έθεσε ξεκάθαρα κάτι σε κίνηση. Η Coop, η Jumbo, η Lidl, η Picnic και η Plus έλαβαν υπόψη τους την κριτική μας». Τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν πλέον συχνότερα δημητριακά ολικής αλέσεως, ιδίως στις σαλάτες των γευμάτων.
Ορισμένες εταιρείες υποστήριζαν ότι τα προϊόντα ολικής άλεσης δεν θα ήταν ελκυστικά για τους καταναλωτές. Αλλά η έρευνα της ένωσης καταναλωτών δείχνει κάτι διαφορετικό, καθώς μόλις το 5% των συμμετεχόντων δήλωσε προτίμηση στα λευκά δημητριακά.