Έρευνα της Action on Salt.
Η φράση “φάγαμε ψωμί και αλάτι” στην Ελλάδα, παραπέμπει σε δυνατές και υγιείς φιλίες που αντέχουν στο χρόνο, και πολλά δημοφιλή και μη εστιατόρια, έχουν υιοθετήσει το moto. “Ψωμί κι αλάτι” στην Βουλγαρία είναι ένα καλωσόρισμα στο σπίτι του οικοδεσπότη. Το ίδιο λένε και στη Φινλανδία σαν ευλογία σε ένα καινούργιο σπιτικό. Στη Γερμανία είναι ευχή σε γάμους και στις Αραβικές χώρες λέγεται σε νέες συνεργασίες. Όμως η φράση αποδεικνύεται πέρα για πέρα αληθινή τη σημερινή εποχή περισσότερο από ποτέ, όχι όμως από την θετική της πλευρά αφού ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι μεν δυνατός αλλά ταυτόχρονα και επιβλαβής για την υγεία.
Νέα έρευνα από την Action on Salt , την ομάδα επιστημονικών εμπειρογνωμόνων που εδρεύει στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, βρήκε ότι το δημοφιλές συσκευασμένο ψωμί σε φέτες που πωλείται στα σούπερ μάρκετ περιέχει περιττές ποσότητες αλατιού, με μερικά ψωμιά να είναι ακόμα πιο αλμυρά ανά μερίδα από 2 μικρές μερίδες τηγανιτές πατάτες McDonald’s. Από τα 242 ψωμιά σε φέτες που ερευνήθηκαν, τρία στα τέσσερα βρέθηκαν να περιέχουν τόσο αλάτι ή περισσότερο ανά φέτα από ένα πακέτο αλμυρά πατατάκια! Ο πιο αλμυρός ένοχος ήταν το Hovis White Loaf με προζύμι, που περιείχε 1,48g/100g – σχεδόν ΤΡΕΙΣ φορές περισσότερο αλάτι από το χαμηλότερο, Waitrose Rye και Wheat Dark Sourdough Bread (0,51g/100g).
Το αλάτι είναι ο κύριος παράγοντας που αυξάνει την αρτηριακή μας πίεση, η οποία είναι ο μεγαλύτερος δολοφόνος στον κόσμο (60% των εγκεφαλικών και 50% των καρδιακών παθήσεων). Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το ψωμί είναι η κύρια πηγή αλατιού, με πάνω από 60 καρβέλια ψωμιού ανά άτομο ετησίως και ως εκ τούτου αποτελεί βασικό στόχο για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης του πληθυσμού.
Ακόμη και μια μικρή μείωση (6%) στη μέση περιεκτικότητα του ψωμιού σε αλάτι θα αφαιρούσε 926 τόνους αλατιού από τη διατροφή του Ηνωμένου Βασιλείου ετησίως σύμφωνα με την action on salt.
Η Sheena Bhageerutty, Assistant Nutritionist στο Action on Salt , λέει: «Το ψωμί είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας αλατιού στη διατροφή μας και επομένως ακόμη και η ελάχιστη μείωση του αλατιού θα συνέβαλε πολύ στην υγεία μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρειαζόμαστε επειγόντως τις εταιρείες να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για περαιτέρω μείωση του αλατιού και να θέσουν τη μείωση του αλατιού ως προτεραιότητα».
Η Sonia Pombo, επικεφαλής της καμπάνιας στο Action on Salt λέει μεταξύ άλλων: «Η έρευνά μας καταδεικνύει ξεκάθαρα την τεράστια ποικιλία στην περιεκτικότητα σε αλάτι του ψωμιού και δείχνει πόσο εύκολο θα ήταν για τις εταιρείες που υστερούν να αναδιατυπώσουν αμέσως τα προϊόντα τους. Χρειάζεται δράση τώρα. Η κυβέρνηση δεν μπορεί πλέον να κάθεται και να μην κάνει τίποτα όταν τόσες χιλιάδες ζωές θα μπορούσαν να σωθούν».