Τετάρτη, 8 Μαΐου, 2024
25.4 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Η σπουδαιότητα της διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας τροφίμων

ΑρχικήΝέαΣυσκευασίαΗ σπουδαιότητα της διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας τροφίμων
spot_img

Ανάλυση συμμόρφωσης 12 μήνες μετά την εφαρμογή των κανονισμών για υποχρεωτική επισήμανση στο μπροστινό μέρος των συσκευασιών τροφίμων στη Βραζιλία.

Η υποχρεωτική επισήμανση των τροφίμων αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως στρατηγική δημόσιας υγείας για την προώθηση της επαρκούς διατροφής, καθώς και για τον μετριασμό του υπερβολικού βάρους και των χρόνιων μη μεταδοτικών ασθενειών. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η νομοθεσία σχετικά με την επισήμανση των τροφίμων ήταν ζωτικής σημασίας για την προώθηση πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών, καθώς οι ετικέτες των τροφίμων παρέχουν σαφείς και ακριβείς πληροφορίες σχετικά με το θρεπτικό περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής αξίας, λίπους, κορεσμένων λιπαρών, υδατανθράκων, σακχάρων, πρωτεϊνών και αλάτι.

Ιστορικά, μία από τις πρώτες χώρες που υιοθέτησαν ένα μοντέλο διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας ήταν η Σουηδία το 1989. Λόγω της αποτελεσματικότητάς του, άλλες χώρες άρχισαν επίσης να υιοθετούν αυτό το εργαλείο, όπως η Δανία και η Νορβηγία το 2009 και η Ισλανδία και η Λιθουανία το 2014. Το 2017, η κυβέρνηση της Χιλής δημοσίευσε μια έκθεση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης των προειδοποιήσεων μπροστινής ετικέτας που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα το 2015. Αυτό το έγγραφο υπογραμμίζει ότι το 92,9% των καταναλωτών ισχυρίστηκε ότι κατανοούσε τις πληροφορίες που παρουσιάστηκαν. Επιπλέον, το 48,1% ανέφερε ότι έκανε συγκρίσεις μεταξύ τροφίμων που είχαν διατροφική σήμανση στο μπροστινό μέρος και το 79,1% είπε ότι αυτές οι πληροφορίες επηρέασαν τις διατροφικές τους επιλογές.

Στην Βραζιλία από το 2022 έχει εφαρμοστεί επισήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας σε προϊόντα τροφίμων σε μεγάλα καταστήματα λιανικής. Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο του 2023 και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients του mdpi, αναλύθηκαν 2145 προϊόντα επωνυμιών που υπάρχουν σε πέντε πολιτείες της Βραζιλίας. Συνολικά 541 προϊόντα παρουσίασαν προειδοποιήσεις στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Στα προϊόντα που εξετάστηκαν σε αυτήν την έρευνα, είναι εμφανής η ευρεία επικράτηση των υπερ-επεξεργασμένων προϊόντων, ακολουθώντας την τάση που παρατηρείται στο παγκόσμιο σύστημα τροφίμων. Πρόσφατα και αντιπροσωπευτικά δεδομένα δείχνουν ότι τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα αντιστοιχούν στο 20% περίπου της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται καθημερινά. Για την ηλικιακή ομάδα 10 έως 19 ετών, το προσαρμοσμένο ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο, φθάνοντας σχεδόν το 30%. Μεταξύ των προϊόντων που καταναλώνονται περισσότερο είναι η μαργαρίνη, τα αλμυρά μπισκότα και σνακ, τα γλυκά μπισκότα, τα αλλαντικά και τα επεξεργασμένα κρέατα, οι σοκολάτες και τα βιομηχανοποιημένα επιδόρπια, τα αναψυκτικά, τα έτοιμα πιάτα και οι έτοιμες σάλτσες, μεταξύ άλλων.

Αξιολογώντας τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης, σημειώνεται ότι όλες οι κατηγορίες προϊόντων που αναφέρονται παραπάνω και είναι υψηλής κατανάλωσης από τον πληθυσμό της Βραζιλίας εμφανίζουν προειδοποιήσεις διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Οι ομάδες μπισκότων και σνακ (20-45 g/ημερησίως), καθώς και τα γλυκά και οι σοκολάτες (18-38 g/ημερησίως), ξεχωρίζουν στην ανάλυση, αντιπροσωπεύοντας το 58% των προϊόντων που αξιολογήθηκαν. Επίσης, σημειώνεται η έντονη παρουσία συνδυασμένων προειδοποιήσεων που υποδεικνύουν υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά μαζί με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο ή υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη σε αυτές τις ομάδες.

Οι κατηγορίες διέφεραν ως προς την τήρησή τους στην επισήμανση στην μπροστινή πλευρά της συσκευασίας, υπογραμμίζοντας την επικράτηση συνδυασμένων προειδοποιήσεων, όπως υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετη ζάχαρη και υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά στα γλυκά μπισκότα και τις σοκολάτες. Τα λουκάνικα έδειξαν υψηλό επιπολασμό προειδοποιήσεων με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά. Τα ποτά ξεχώριζαν ως πλούσια σε πρόσθετη ζάχαρη, ενώ τα λίπη, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα κατεψυγμένα παρασκευάσματα, τα καρυκεύματα και οι σάλτσες παρουσίαζαν ποικιλομορφία στις προειδοποιήσεις. Άλλα προϊόντα, όπως το panettone, παρουσίασαν υψηλή παρουσία ειδοποιήσεων.

 Η μελέτη έδειξε την ευρεία παρουσία της επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας σε υπερεπεξεργασμένα προϊόντα που καταναλώνονται σε μεγάλο βαθμό από τον πληθυσμό της Βραζιλίας. Λαμβάνοντας υπόψη την ανησυχητική παρουσία αυτών των τροφίμων στη διατροφή, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η διατροφική σήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας είναι ζωτικής σημασίας για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, επιτρέποντας πιο υγιεινές επιλογές και δυνητικά συμβάλλοντας στη μείωση των χρόνιων ασθενειών και του κόστους που σχετίζεται με θεραπεία στο σύστημα υγείας.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Αναφορά: Senda MVG, Raposo A, Teixeira-Lemos E, Chaves C, Alturki HA, Alsharari ZD, Romão B. Brazilian Front-of-Package Labeling: A Product Compliance Analysis 12 μήνες μετά την εφαρμογή των κανονισμών. ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ουσιες . 2024; 16(3):343. https://doi.org/10.3390/nu16030343

Όροι Αναδημοσίευσης

*Προσοχή!
H αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου ή μέρους αυτών επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το cibum.gr με ενεργό σύνδεσμο και σε καμία περίπτωση αυτολεξεί!

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Κλείνει η μεγάλη Ιταλική γαλακτοβιομηχανία μετά το σκάνδαλο νοθείας – Όλα ξεκίνησαν από καταγγελίες πρώην υπαλλήλων

Ανεστάλησαν οι δραστηριότητες στο γαλακτοκομείο Fattorie Marchigiane και αντικαταστάθηκε ο διευθυντής παραγωγής.

Καταγγελίες στο cibum για απάτες σε ελληνικά σούπερ μάρκετ

Παραπλανητικές προσφορές και ψευδείς εκπτώσεις.
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα