Καταναλωτική έρευνα του Wageningen University.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζονται στο Sustainable Food Monitor 2022 που συνέταξε η Wageningen Economic Research το 2022, αν και οι συνολικές δαπάνες για τρόφιμα αυξήθηκαν κατά 15% στα 58,5 δισ. ευρώ, οι καταναλωτικές δαπάνες για βιώσιμα τρόφιμα αυξήθηκαν μόνο κατά 13% στα 10,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο πληθωρισμός και η μετατόπιση της ζήτησης των καταναλωτών μετά το COVID-19 από το λιανικό εμπόριο στην εστίαση, έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτές τις εξελίξεις. Η αύξηση των συνολικών πωλήσεων τροφίμων είναι σχετικά μεγάλη, ειδικά στον τομέα των υπηρεσιών εστίασης, αλλά το ποσοστό των βιώσιμων τροφίμων σε αυτόν τον τομέα είναι πολύ χαμηλότερο από το λιανικό εμπόριο.
Στην έρευνα αναλύθηκαν στοιχεία από τρία κανάλια της Ολλανδικής αγοράς: τα σούπερ μάρκετ, τον τομέα των υπηρεσιών τροφίμων (φιλοξενία, τροφοδοσία, εγκαταστάσεις φροντίδας και αναψυχή) και καταστήματα που ειδικεύονται σε βιώσιμα τρόφιμα, όπως καταστήματα φυσικών τροφίμων. Αν και οι συνολικές δαπάνες για βιώσιμα τρόφιμα αυξήθηκαν σε όλες τις ομάδες προϊόντων, το ποσοστό των δαπανών για βιώσιμα τρόφιμα μειώθηκε ελαφρά ή παρέμεινε το ίδιο. Το μερίδιο των προϊόντων με ετικέτες βιωσιμότητας μειώθηκε περισσότερο για τα Αυγά (από 66% σε 60%) και τα Ψάρια (57% σε 53%), ενώ η μεγαλύτερη αύξηση στη συνολική δαπάνη σημειώθηκε στα Ποτά (27%).
Σούπερ μάρκετ και εξειδικευμένα καταστήματα
Μετά το τέλος της πανδημίας το 2022, οι πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ και σε καταστήματα που ειδικεύονται στα βιώσιμα τρόφιμα (ειδικά οι πωλήσεις βιολογικών και βιοδυναμικών τροφίμων) επηρεάστηκαν από τη μετατόπιση της ζήτησης από τη λιανική πίσω στην υπηρεσία τροφίμων. Ταυτόχρονα, οι αυξημένες δαπάνες σε αυτά τα κανάλια δεν συμβάδισαν με τον πληθωρισμό των τιμών των τροφίμων από 10% έως 11%, ενώ σε καταστήματα που ειδικεύονται σε βιώσιμα τρόφιμα, όπως τα καταστήματα φυσικών τροφίμων, οι δαπάνες έχουν ακόμη και μειωθεί.
Οι δαπάνες για βιώσιμα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ το 2022 ήταν 10% υψηλότερες από το 2021, ενώ οι συνολικές δαπάνες για τρόφιμα αυξήθηκαν κατά 6%. Τα καταστήματα που ειδικεύονται στα βιώσιμα τρόφιμα ανέφεραν μείωση των πωλήσεων κατά 4%. Αυτό δείχνει ότι οι δαπάνες για βιώσιμα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ παρέμειναν οι ίδιες –σε σχέση με τον πληθωρισμό– όπως το 2021 και ότι οι συνολικοί όγκοι προϊόντων που πωλήθηκαν και στα δύο κανάλια λιανικής στην πραγματικότητα μειώθηκαν.
Το 2022, οι καταναλωτές ξόδεψαν περίπου 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ για προϊόντα Beter Leven (καλύτερη ευημερία των ζώων). Το κρέας και τα προϊόντα κρέατος ήταν η ομάδα προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση στο ποσοστό των τροφίμων με ετικέτα ποιότητας – από 43% το 2021 σε 47% το 2022. Αυτό οφείλεται στην έντονη αύξηση της προσφοράς κρέατος πουλερικών και προϊόντων κρέατος πουλερικών με την ετικέτα ποιότητας Beter Leven .