Μόνο το 5% των ανθρώπων που ακολουθούν δίαιτες μόδας διατηρούν το βάρος τους, ενώ όσοι τρώνε έξω καταναλώνουν περίπου 200 περισσότερες θερμίδες από ό,τι με ένα ίδιο γεύμα στο σπίτι.
Την εποχή της αποκριάς επιλέγουν πολλοί για να ξεκινήσουν διατροφή απώλειας βάρους, ώστε να προλάβουν μέχρι το καλοκαίρι, ψάχνοντας την… καλύτερη δίαιτα ή πιο συχνά την δίαιτα που είναι αυτή την εποχή στη μόδα. Επειδή όμως η εμπειρία, για όλους όσοι έχουμε ξεπεράσει προ πολλού το επιθυμητό βάρος, δείχνει πως ό,τι χάνουμε με τις δίαιτες το ξαναπαίρνουμε με την πρώτη ευκαιρία, ας αναρωτηθούμε; Αντί να κάνουμε δίαιτα, μήπως ήλθε η ώρα να ξανασκεφτούμε την προσέγγισή μας και να επιλέγουμε μικρότερες μερίδες;
Το ερώτημα απασχολεί ιδιαίτερα του αμερικανούς πολίτες στους οποίους και οι μερίδες και τα ποσοστά παχυσαρκίας είναι όντως …too Big.
Κι αυτό πυροδότησε ήδη τη δημοσιοποίηση στοιχείων από τις πρώτες μελέτες:
Το Πρόγραμμα Βάρους και Διαταραχών Διατροφής του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια διαπίστωσε ότι μόνο το 5% των ανθρώπων που ακολουθούν δίαιτες μόδας διατηρούν το βάρος τους. Ταυτοχρόνως, το McKinsey Global Institute ανακοίνωσε ότι η διαχείριση μερίδων είναι η καλύτερη στρατηγική για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης υγείας και τη μείωση των ποσοστών παχυσαρκίας, πιο αποτελεσματική από την εκπαίδευση, τους φόρους ή την επισήμανση των πακέτων. Επίσης,πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Πληροφοριών για τα Τρόφιμα (IFIC) ανέφερε ότι η κατανάλωση των σωστών μεγεθών μερίδας είναι πλέον ο κορυφαίος παράγοντας ενός υγιεινού διατροφικού μοτίβου. Να σημειωθεί επίσης πως σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σε διάστημα ενός έτους, η υιοθέτηση μικρότερων μερίδων θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια τουλάχιστον 25 κιλών.
Η μείωση της μερίδας γίνεται μέρος της στρατηγικής πολλών «έξυπνων» επιχειρήσεων αν και τα κλασσικά εστιατόρια στα οποία πάνω από το 1/3 των ενηλίκων και των παιδιών τρώνε κάθε μέρα έχουν καθυστερήσει σε αυτόν τον τομέα. Ωστόσο κι αυτά, υπό την πίεση της ραγδαίας αύξησης του κόστους προμηθειών επανασχεδιάζουν τις μερίδες τους.
Οι αλυσίδες που υιοθετούν τέτοιες τακτικές «συρρίκνωσης» περιλαμβάνουν το Burger King, το οποίο μείωσε τις κοτομπουκιές των δέκα τεμαχίων σε οκτώ, και τη Subway, η οποία έχει χρησιμοποιήσει λιγότερο κρέας στα δημοφιλή «σάντουιτς» της.
Μήπως η μείωση των μερίδων είναι αυτό που επιθυμούν και οι καταναλωτές; Κι αν ναι, σίγουρα θα πρέπει να συνοδεύεται και με μείωση της τιμής, για την οποία οι μελέτες για τις μικρότερες μερίδες δεν μας πολυδιαφωτίζουν. Νέα έρευνα από τον Συνασπισμό Εξισορρόπησης Ποσοτήτων του Πανεπιστημίου Τζορτζτάουν, συμπεραίνει ότι το 62% των καταναλωτών επιθυμεί μείωση στο μέγεθος των μερίδων.
Άλλωστε, όσοι τρώνε έξω καταναλώνουν περίπου 200 περισσότερες θερμίδες από ό,τι θα έτρωγαν το ίδιο γεύμα στο σπίτι, σύμφωνα με την Εθνική Έρευνα Εξέτασης Υγείας και Διατροφής (NHANES). Επιπροσθέτως, μελετητές στην Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας ανέλυσαν 1.786 στοιχεία μενού από το 1936 έως το 2016 και διαπίστωσαν ότι το μέγεθος της μερίδας, το αλάτι και οι θερμίδες αυξήθηκαν σημαντικά, ειδικά στα κυρίως γεύματα και στα επιδόρπια. Οι θερμίδες σε ένα μόνο γεύμα είναι κατά μέσο όρο 760, ή σχεδόν το 40% των 2000 θερμίδων που χρειάζεται ένας μέσος άνθρωπος την ημέρα. Και επίσης αξίζει να αναφερθεί πως η προσθήκη ενός ροφήματος με ζάχαρη μπορεί να ωθήσει τον αριθμό των θερμίδων σε σχεδόν 1.000!