ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜέτρα κατά της παιδικής παχυσαρκίας: Ποιες παρεμβάσεις στους γονείς δεν λειτουργούν

Μέτρα κατά της παιδικής παχυσαρκίας: Ποιες παρεμβάσεις στους γονείς δεν λειτουργούν

3 λεπτά ανάγνωσης

Οι ειδικοί ζητούν αλλαγή στο σύστημα υγείας και την αγορά

Μια διεθνής μελέτη στην οποία συμμετείχαν πάνω από 9.000 παιδιά αποκαλύπτει ότι τα μέτρα που απευθύνονται στους γονείς δεν είναι αποτελεσματικά στην πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας. Η ερευνήτρια Nina Cecilie Øverby, του Πανεπιστημίου του Άγκντερ (UiA), δηλώνει πως «Πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά».

- Advertisement -

Η παχυσαρκία στα παιδιά και τους εφήβους χαρακτηρίζεται πλέον ως παγκόσμια κρίση υγείας. Για πρώτη φορά, υπάρχουν περισσότερα άτομα με υπερβολικό βάρος από ό,τι άτομα με υποβαθμισμένο βάρος στην ηλικιακή ομάδα 5-19 ετών. Η προηγούμενη επιστημονική προσέγγιση θεωρούσε ζωτικής σημασίας την εστίαση στους γονείς κατά το πρώτο έτος της ζωής του παιδιού.

Η απογοήτευση από τα δεδομένα

Η μεγάλη διεθνής μελέτη, υπό την ηγεσία του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, συνέλεξε και ανέλυσε εκ νέου δεδομένα από δεκαεπτά διαφορετικές μελέτες και 9.000 παιδιά από δέκα χώρες. Αυτή η συγκεντρωτική ανάλυση θεωρείται το «χρυσό πρότυπο» και της επιτρέπει να μιλήσει με μεγαλύτερη αυθεντία από ό,τι οποιαδήποτε μεμονωμένη μελέτη.

- Advertisement -

Τα ευρήματα ήταν απογοητευτικά. Τα μέτρα που απευθύνονταν στους γονείς δεν είχαν καμία επίδραση στο βάρος των παιδιών στην ηλικία των δύο ετών. Όπως εξηγεί η Δρ Øverby, η διαφορά ήταν μόλις 0,01 μονάδες στον ΔΜΣ, πολύ κάτω από το όριο για να θεωρηθεί σημαντική. Οι ερευνητές δεν βρήκαν επίσης καμία σχέση μεταξύ των παρεμβάσεων που εστίαζαν στους γονείς και της διατροφής ή της σωματικής δραστηριότητας των παιδιών. Η μόνη μετρήσιμη διαφορά ήταν ότι τα παιδιά που συμμετείχαν είχαν δέκα λεπτά λιγότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη.

Παρόλο που μελέτες από το UiA είχαν δείξει ότι οι παρεμβάσεις (όπως εκπαιδευτικά βίντεο) κατάφεραν να πείσουν τις οικογένειες να αλλάξουν τη διατροφή τους, αυτό δεν είχε καμία επίδραση στο βάρος των παιδιών.

- Advertisement -

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μελέτη καταδεικνύει ότι είναι πιο σημαντικό να αλλάξουμε το σύστημα γύρω από τους γονείς παρά να παρέχουμε απλώς γνώσεις και πληροφορίες σε μεμονωμένες οικογένειες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εφαρμοστούν προγράμματα που εστιάζουν στη διατροφή σε νηπιαγωγεία και σχολεία και να συμπεριληφθεί η εκπαίδευση σχετικά με τη διατροφή ως μέρος των υπηρεσιών στα κέντρα υγείας για παιδιά.

Προτείνονται επίσης μέτρα πολιτικής όπως αυστηρότεροι κανόνες για τη διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά και η μείωση της τιμής των υγιεινών τροφίμων στα καταστήματα. Οι ερευνητές είναι σαφείς ότι η καλή διατροφή παραμένει απαραίτητη για την ανάπτυξη των παιδιών, αλλά πρέπει να βρεθούν πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την προώθηση υγιεινών συνηθειών, με έμφαση στη συνεργασία με θεσμούς που φτάνουν σε όλες τις οικογένειες.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.