Δεν υποστηρίζονται από επιστημονικά στοιχεία και μπορούν να δημιουργήσουν εσφαλμένες προσδοκίες στους καταναλωτές
“Για την καθημερινή σας ευεξία επιλέξτε το πιο ελαφρύ νερό στην Ευρώπη” ,έλεγε το διαφημιστικό σλόγκαν για το μεταλλικό νερό Lauretana που εμφανίστηκε στην εβδομαδιαίας εφημερίδας Internazionale τον περασμένο Ιούλιο, προκαλώντας την αντίδραση της ανεξάρτητης διαδικτυακής εφημερίδας Il Fatto Alimentare που δημοσιεύει άρθρα για θέματα τροφίμων σχετικά με την ασφάλεια, τις ετικέτες, τη διατροφή, αναλύσεις προϊόντων και πληροφορίες για τις τιμές, την κατανάλωση, τη νομοθεσία.
Κατά τη γνώμη των συντακτών της εφημερίδας οι ισχυρισμοί αυτοί αποτελούσαν ένα παραπλανητικό μήνυμα, καθώς η επιλογή του να πίνει κάποιος νερό με πολύ λίγα μεταλλικά άλατα δεν είναι ένα στοιχείο που μπορεί να συνδεθεί με την «καθημερινή ευεξία» .
Μετά την έκθεση με τα επιχειρήματά του Il Fatto Alimentare, η Επιτροπή Ελέγχου του Ινστιτούτου Διαφημιστικής Αυτοπειθαρχίας (IAP) στην Ιταλία αποφάσισε ότι το σλόγκαν του μεταλλικού νερού Lauretana δεν πρέπει πλέον να χρησιμοποιείται. Το μήνυμα κρίθηκε παραπλανητικό καθώς η “ελαφρότητα” του νερού Lauretana λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας σε μεταλλικά άλατα (14 mg/l), ” δεν αντιπροσωπεύει πραγματικό όφελος για την καθημερινή ευημερία όλων των καταναλωτών” . «Η Επιτροπή έκρινε ότι η έκφραση θα μπορούσε να οδηγήσει μέρος του κοινού να πιστέψει ότι τα χαρακτηριστικά του διαφημιζόμενου νερού θα μπορούσαν να είναι αδιακρίτως ωφέλιμα για όλους και όχι για ορισμένες συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών».
- Δείτε ακόμη: Όσοι πίνουν μόνο μπύρα έχουν χειρότερες διατροφικές συνήθειες από εκείνους που πίνουν κρασί – Έρευνα
Νερό Lauretana και νάτριο
Σύμφωνα με την Επιτροπή, το μήνυμα μπορεί να δώσει μια παραπλανητική εντύπωση, υποδηλώνοντας ότι το νερό Lauretana είναι κατάλληλο για όλους χωρίς διάκριση. Ωστόσο, οι Οδηγίες για μια υγιεινή διατροφή στην Ιταλία συνιστούν μεταλλικά νερά με σταθερά υπολείμματα μεταξύ 50 και 500 mg/l. Το νερό με πολύ χαμηλά σταθερά υπολείμματα όπως το Lauretana είναι κατάλληλο μόνο για συγκεκριμένες ανάγκες και δεν αποτελεί ιδανική επιλογή για ολόκληρο τον πληθυσμό. Ακόμη και η μειωμένη ποσότητα νατρίου, ίση με 0,88 mg/l, προσφέρει οριακό όφελος, δεδομένου ότι η πλειοψηφία της ημερήσιας πρόσληψης νατρίου προέρχεται από αλμυρά τρόφιμα και όχι από νερό.
Στο παρελθόν, η Lauretana έχει ήδη υποβληθεί σε μέτρα από το Advertising Self-Discipline Institute, το οποίο το 2003 απαγόρευσε φράσεις όπως “καταπολεμά την κατακράτηση νερού” , ” επιβραδύνει την κυτταρική γήρανση” και “συνιστάται για όσους κάνουν σπορ, για όσους θηλάζουν, σε όσους μεγαλώνουν» , θεωρήθηκε παραπλανητικό. Μια άλλη παρέμβαση της κριτικής επιτροπής το 2004 αφορούσε επίσης μια διαφήμιση για την Acqua Lauretana που εμφανίστηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Famiglia Cristina, επειδή το κείμενο του μηνύματος δεν μπορούσε να διακριθεί σαφώς από τα άρθρα της εφημερίδας.
Η πρόσφατη παρέμβαση της Επιτροπής Ελέγχου επαναλαμβάνει την ανάγκη για διαφημιστική γλώσσα που να είναι πιο διαφανής και συνεπής με τις διατροφικές συστάσεις. Η απόφαση υπογραμμίζει τη σημασία της υπεύθυνης διαφήμισης, ειδικά στον τομέα της υγείας και της ευεξίας, όπου ισχυρισμοί που δεν υποστηρίζονται από επιστημονικά στοιχεία μπορούν να δημιουργήσουν εσφαλμένες προσδοκίες στους καταναλωτές.
Δεύτερη απαγόρευση σε δύο μήνες
Πριν λίγο καιρό το Iνστιτούτο ελέγχου διαφήμισης της Ιταλίας απαγόρευσε την τηλεοπτική διαφήμιση εμφιαλωμένου νερού λόγω παραπλανητικών ισχυρισμών υγείας.
Πρόκειται για το εμπλουτισμένο με πρωτεΐνες και ψευδάργυρο νερό Sant’anna pro της εταιρείας Acqua Sant’anna Spa – Discovery Italia Srl, το οποίο στην τηλεοπτική διαφήμιση έφερε τον ισχυρισμό “Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη 15g πρωτεΐνης ημερησίως, συνοδευόμενη από τακτική σωματική δραστηριότητα αυξάνει την άλιπη μάζα, αυξάνει την οστική μάζα, αυξάνει τη μυϊκή δύναμη”.
Κατά την άποψη της επιτροπής, η ανακοίνωση στο σύνολό της αποδίδει στο προϊόν αποτελεσματικότητα που υπερβαίνει τις πραγματικές ιδιότητές του, δεδομένου ότι η EFSA αποδίδει επίσης στις πρωτεΐνες που περιέχονται στο προϊόν τους ισχυρισμούς που τονίζονται στο μήνυμα ως επιτακτικές υποσχέσεις μόνο όσον αφορά τη «συμβολή σε…». Αυτή η έννοια δεν προκύπτει σαφώς από το μήνυμα, το οποίο μπορεί αντίθετα να οδηγήσει στην πεποίθηση ότι το διαφημιζόμενο νερό παράγει από μόνο του αποτελέσματα ιδιαίτερα επιθυμητά, ιδίως από άτομα που αθλούνται.
Ως εκ τούτου η διαφήμιση παραβαίνει το άρθρο σχετικά με παραπλανητική εμπορική επικοινωνία του κώδικα δεοντολογίας για την εμπορική επικοινωνία.