Αξιολόγηση της επίδρασης της επιλογής, στην αποδοχή από τα παιδιά ενός άγνωστου λαχανικού.
Πολλά μικρά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες με το φαγητό, όπως επιλεκτική κατανάλωση ή τροφική νεοφοβία , η οποία μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή πρόσληψη λαχανικών. Ενδεικτικό της γενικής εικόνας σχετικά με την πρόσληψη λαχανικών από τα παιδιά είναι ότι μόνο το 23,5% των ευρωπαίων παιδιών πληρούν τη σύσταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για την πρόσληψη λαχανικών , γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο αρκετών ασθενειών. Επιπλέον, οι διατροφικές συμπεριφορές φαίνονται δύσκολο να αλλάξουν αργότερα στη ζωή και, ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να ενισχυθούν οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες στα μικρά παιδιά. Η επαρκής πρόσληψη υγιεινής τροφής ξεκινά με την αποδοχή της τροφής, κάτι που δεν φαίνεται να αποτελεί πρόβλημα όταν τα παιδιά είναι στο πρώτο έτος. Ωστόσο, περίπου στην ηλικία των 2-4 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να αποφεύγουν άγνωστα τρόφιμα και να απορρίπτουν τα τρόφιμα που τους άρεσαν στο παρελθόν.
Είναι κατανοητό λοιπόν ότι υπάρχει ανάγκη για αποτελεσματικές και εύκολες στην εφαρμογή στρατηγικές που θα ενθαρρύνουν τα παιδιά να πληρούν τη συνιστώμενη ποσότητα πρόσληψης λαχανικών. Το να προσφέρετε στα παιδιά μια επιλογή λαχανικών μπορεί να είναι μια τέτοια στρατηγική. Υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις για την επίδραση της προτίμησης στην επιλογή και την αποδοχή των τροφίμων. Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά τρώνε περισσότερα λαχανικά όταν μπορούν να διαλέξουν τα λαχανικά που προτιμούν και συνολικά, συνολικά, φαίνεται ότι η συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αποδοχής και της κατανάλωσης τροφίμων.
Αν και η προσφορά επιλογής φαίνεται να είναι μια πολλά υποσχόμενη στρατηγική για την αύξηση της πρόσληψης τροφής, αρκετοί παράγοντες φαίνεται να μπορούν να εξηγήσουν το βελτιωτικό αποτέλεσμα. Εφόσον οι συμμετέχοντες δεν επιλέγουν τυφλά, είναι εύλογο ότι η αρχική προτίμηση προκάλεσε την αυξημένη πρόσληψη τροφής. Επιπλέον, μελέτες έχουν δείξει ότι το σερβίρισμα μιας ποικιλίας μπορεί επίσης να είναι αποτελεσματικό στην αύξηση της πρόσληψης. Λόγω της προκατάληψης επιλογής-ασυμφωνίας, η αρχική αντιπάθεια ενός λαχανικού μπορεί να έρχεται σε σύγκρουση με το γεγονός ότι το επιλέγουν μόνοι τους και για να λύσουν αυτή τη σύγκρουση μπορεί να αυξήσουν την προτίμηση του λαχανικού. Ένας άλλος λόγος για τον οποίο η επιλογή μπορεί να αυξήσει την προτίμηση είναι επειδή δίνει στα παιδιά περισσότερη αυτονομία και έλεγχο.
H τελευταία σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Appetite έγινε σε παιδιά δημοτικού στο σχολείο τους όπου η μία ομάδα παιδιών κλήθηκε να επιλέξει μόνη της ένα από τα τρία κλειστά φλιτζάνια που περιείχαν ένα κρυμμένο λαχανικό, και η άλλη ομάδα δεν είχε περιθώριο επιλογής καθώς το λαχανικό επιλέχθηκε από τον ερευνητή. Αφού επιλέχτηκε το φλιτζάνι και αποκαλύφθηκε το φαγητό, τα παιδιά κλήθηκαν να δοκιμάσουν σέλινο και η αποδοχή τους βαθμολογήθηκε σε μια κλίμακα από 1 (άρνηση γεύσης) έως 6 (κατάποση του φαγητού)
Αυτή η έρευνα για το εάν η προσφορά στα παιδιά επιλογής επηρέασε την αποδοχή ενός άγνωστου λαχανικού, έδειξε ότι τα παιδιά στην κατάσταση επιλογής είχαν υψηλότερη βαθμολογία συμπεριφοράς αποδοχής του σέλινου από τα παιδιά στην κατάσταση μη επιλογής. Ομοίως, τα παιδιά στην κατάσταση επιλογής έδειξαν μεγαλύτερη προθυμία να δοκιμάσουν το δείγμα τροφής όταν ήταν ακόμα κρυμμένο.
Συμπερασματικά, αυτή η μελέτη έδειξε ότι η επιλογή δεν αυξάνει απλώς την αποδοχή των τροφίμων από τα παιδιά επειδή μπορούν να επιλέξουν αυτό που προτιμούν, αλλά η επιλογή από μόνη της μπορεί να έχει θετική επίδραση στην αποδοχή του φαγητού. Έτσι, η συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων μπορεί να είναι μια χρήσιμη προσθήκη σε ένα πρόγραμμα έκθεσης, που ενσωματώνεται εύκολα σε ένα περιβάλλον στην τάξη για την προώθηση της κατανάλωσης λαχανικών.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.
Αναφορά: Rosalie Mourmans, Britt Fleischeuer, Pauline Dibbets, Katrijn Houben, Chantal Nederkoorn, Choice-induced tasting. Evaluating the effect of choice on children’s acceptance of an unfamiliar vegetable, Appetite, Volume 191, 2023, 107049, ISSN 0195-6663, https://doi.org/10.1016/j.appet.2023.107049. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666323025114).