Κίνδυνος ή ευκαιρία για τις εταιρίες τροφίμων;
Τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας έπεσαν στην επιχείρηση τροφίμων τον τελευταίο χρόνο όπως έπεσε το ChatGPT στον κόσμο. Και σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που συγκεντρώθηκαν στο πρόσφατο διαδικτυακό σεμινάριο της Mattson σχετικά με το θέμα, οι επιπτώσεις των νέων κατασταλτικών της όρεξης, συμπεριλαμβανομένων των Ozempic, Wegovy και Zepbound, έχουν μόλις αρχίσει να γίνονται αισθητές στους Αμερικανούς καταναλωτές και στη βιομηχανία τροφίμων.
Τα νέα blockbuster φάρμακα κατά της παχυσαρκίας έχουν ήδη προσελκύσει εκατομμύρια καταναλωτές, έχουν καταγράψει σημαντικές απώλειες βάρους για τους περισσότερους από αυτούς, έχουν βελτιώσει τη συνολική υγεία πολλών από αυτούς και έχουν αρχίσει να κάμπτουν το μακροπρόθεσμο ορίζοντα της απόκτησης ευεξίας με πρωτοφανείς τρόπους. Όμως η δημοτικότητα των ενέσιμων φαρμάκων θέτει επίσης προκλήσεις για τις εταιρείες τροφίμων και ποτών στην ανάπτυξη και το μάρκετινγκ των προϊόντων τους, τις οποίες δεν μπορούσαν να προβλέψουν και ακόμη πασχίζουν να κατανοήσουν.
Όπως δήλωσε ο Justin Shimek, διευθύνων σύμβουλος και υπεύθυνος τεχνολογίας της Mattson, «τα φάρμακα αυτά λειτουργούν με τον τρόπο που δεν έχει λειτουργήσει καμία άλλη θεραπεία, εκτός από τη βαριατρική χειρουργική».
Εκτός από την απώλεια βάρους, ένα άλλο πλεονέκτημα των νέων κατασταλτικών της όρεξης ήταν ότι οι ασθενείς είναι πιθανό να στραφούν προς πιο υγιεινά διατροφικά πρότυπα συνολικά – όχι μόνο μειώνοντας τις θερμίδες. Για παράδειγμα, το 66% των ασθενών στην έρευνα του Φεβρουαρίου του Mattson σε περισσότερους από 100 ασθενείς, δήλωσαν ότι πίνουν λιγότερα αναψυκτικά και λιγότερο αλκοόλ και το 38% πίνουν περισσότερα πρωτεϊνούχα ποτά.
Επίσης, ενώ τρώνε λιγότερα γλυκά και λιπαρά και ιδιαίτερα επεξεργασμένα τρόφιμα, οι χρήστες αυτοί καταναλώνουν περισσότερα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, όπως αυγά, προϊόντα, δημητριακά και όσπρια. Κάνουν πιο «προσεκτικά» ψώνια με λιγότερες παρορμητικές αγορές. Και το 61% ξοδεύει «πολύ λιγότερο» ή «λίγο λιγότερο» χρόνο για να σκέφτεται το φαγητό!
Ως αποτέλεσμα, δήλωσε η Jennifer Pagano, ανώτερη διευθύντρια της Mattson, «πολύ λίγοι άνθρωποι είναι αρνητικοί» απέναντι σε αυτά τα φάρμακα, παρά τις παρενέργειες που κυμαίνονται από δυσκοιλιότητα έως παγκρεατίτιδα. Ωστόσο, ορισμένοι συμμετέχοντες στην έρευνα εξέφρασαν την άποψη ότι με τη μέθοδο εβδομαδιαίας ενέσιμης χορήγησης η αποτελεσματικότητα φαίνεται να εξασθενεί προς το τέλος της εβδομάδας, οδηγώντας σε αυξημένη όρεξη.
Οι πάσχοντες από διαβήτη, νόσο του Πάρκινσον, κατάθλιψη και άλλες παθήσεις «βλέπουν βελτιώσεις σε άλλες πτυχές της υγείας τους» καθώς χάνουν βάρος, πρόσθεσε ο Shimek.
Κίνδυνος ή ευκαιρία για τις εταιρίες τροφίμων;
Οι συνέπειες για τις επιχειρήσεις τροφίμων είναι βαθιές. «Νομίζω ότι αυτά τα φάρμακα αποτελούν ταυτόχρονα κίνδυνο και ευκαιρία για τη βιομηχανία τροφίμων», δήλωσε ο Shimek.
Οι ασθενείς δεν θέλουν μόνο να αποφεύγουν το πρόχειρο φαγητό, αλλά γενικά θέλουν μικρότερες μερίδες στο φαγητό τους, περισσότερα προϊόντα που τους βοηθούν να ενυδατώνονται, περισσότερα αντισταθμιστικά προϊόντα πλούσια σε πρωτεΐνες που τους βοηθούν να αντιμετωπίσουν την απώλεια μυϊκής μάζας και περισσότερα τρόφιμα που διευκολύνουν την πέψη.
«Τα φάρμακα εκπαιδεύουν τους ανθρώπους να αναζητούν τροφές που δεν τους κάνουν να αισθάνονται άρρωστοι, και έτσι κατά κάποιο τρόπο, τους δίνουν καθοδήγηση να φάνε το μήλο αντί για το τηγανητό κοτόπουλο», δήλωσε ο Dr. Jorge Moreno, επίκουρος καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Yale, στο διαδικτυακό σεμινάριο.
«Όσον αφορά τη βιομηχανία τροφίμων στο σύνολό της, αυτή είναι μια [μεγάλη] στιγμή. Εδώ είναι που θα κερδίσουν οι καινοτόμοι», δήλωσε ο Shimek.
Η Nestlé κυκλοφορεί ήδη σνακ για τους χρήστες φαρμάκων Wegovy-Ozempic
Η Nestlé κυκλοφόρησε πρόσφατα για άτομα που λαμβάνουν φάρμακα για την απώλεια βάρους όπως το Wegovy και το Ozempic σημειώνοντας ότι τα γεύματα αυτά είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και θρεπτικά συστατικά.
Εταιρείες τροφίμων που συμμετείχαν στο συνέδριο Consumer Analyst Group της Νέας Υόρκης στη Φλόριντα αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι έτοιμες να επωφεληθούν από τις μεταβαλλόμενες αγοραστικές συνήθειες των πελατών που λαμβάνουν φάρμακα για την απώλεια βάρους. «Βλέπουμε ευκαιρίες στο μοναδικό μας χαρτοφυλάκιο σνακ», είπε στους αναλυτές της Wall Street ο Tom McGough, συνδιευθύνων σύμβουλος της Conagra Brands. Σημείωσε ότι τα δεδομένα του Numerator έδειξαν ότι η κατανάλωση κατεψυγμένων γευμάτων αυξήθηκε κατά 8% σε άτομα που έπαιρναν φάρμακα για την απώλεια βάρους. Ο λόγος, είπε ο McGough, είναι ότι τα κατεψυγμένα γεύματα είναι ελεγχόμενων μερίδων, παρέχουν πολύτιμη διατροφή και συχνά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, χαρακτηριστικά που πολλοί άνθρωποι που λαμβάνουν τα φάρμακα αναζητούν στο φαγητό τους.