ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο ακατέργαστο μέλι είναι πιο ευεργετικό για την υγεία σε σχέση με...

Το ακατέργαστο μέλι είναι πιο ευεργετικό για την υγεία σε σχέση με το επεξεργασμένο, σύμφωνα με νέα μελέτη

Οι ευεργετικές επιδράσεις του μελιού κυρίως για την καρδιά, είναι μεγαλύτερες εάν είναι μη επεξεργασμένο (ωμό) και προέρχεται από μία μόνο πηγή λουλουδιών.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο ανακάλυψαν ότι το μέλι βελτιώνει βασικούς παράγοντες για την καρδιομεταβολική υγεία, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα – ειδικά εάν το μέλι είναι ωμό και προέρχεται από μία μόνο πηγή λουλουδιών. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrition Reviews.

- Advertisement -

Οι ερευνητές μετά από δοκιμές και αναλύσεις διαπίστωσαν ότι το μέλι μείωσε τη γλυκόζη στο αίμα νηστείας, την LDL ή «κακή» χοληστερόλη, τα τριγλυκερίδια και έναν δείκτη λιπώδους ηπατικής νόσου, ενώ αύξησε επίσης την HDL ή «καλή» χοληστερόλη και ορισμένους δείκτες φλεγμονής. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι το ωμό μέλι είχε ευεργετική επίδραση στα επίπεδα λιπιδίων και τη γλυκόζη νηστείας σε σύγκριση με το επεξεργασμένο μέλι, υποδεικνύοντας ότι η επεξεργασία μπορεί να αλλάξει τη σύνθεση και τη βιοδραστικότητα του μελιού.

Το ακατέργαστο μέλι περιέχει επίσης προβιοτικά βακτήρια, συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοβακίλλων, που έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνουν τη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος, μειώνουν τα επίπεδα λιπιδίων στον ορό και βοηθούν στην παροχή λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας στο έντερο.

- Advertisement -

Έγιναν 18 ελεγχόμενες δοκιμές σε πάνω από 1.100 συμμετέχοντες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το μέλι παρήγαγε σταθερά είτε ουδέτερα είτε ευεργετικά αποτελέσματα, ανάλογα με την επεξεργασία του, την πηγή λουλουδιών και την ποσότητα.

Η μέση ημερήσια δόση μελιού στις δοκιμές ήταν 40 γραμμάρια, ή περίπου δύο κουταλιές της σούπας. Η διάμεση διάρκεια της δοκιμής ήταν οκτώ εβδομάδες. Το ακατέργαστο μέλι είχε πολλά από τα ευεργετικά αποτελέσματα στις μελέτες, όπως και το μέλι από μονοανθικές πηγές όπως η Robinia (επίσης διατίθεται στο εμπόριο ως μέλι ακακίας) .

- Advertisement -

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι το μέλι μπορεί να βελτιώσει την καρδιομεταβολική υγεία, ειδικά σε μελέτες in vitro και σε ζώα. Η τρέχουσα μελέτη είναι η πιο ολοκληρωμένη ανασκόπηση μέχρι σήμερα κλινικών δοκιμών και περιλαμβάνει πιο λεπτομερή δεδομένα σχετικά με την επεξεργασία και την πηγή άνθους.

Οι επιστήμονες που συμμετείχαν στη μελέτη χαρακτηρίζουν τα ευρήματα σημαντικά καθώς, αποτελεί αφορμή να σταματήσει ο χαρακτηρισμός του μελιού ως ελεύθερου ή προστιθέμενου σακχάρου στις διατροφικές οδηγίες, γιατί η ζάχαρη που υπάρχει στο μέλι – σε ποσοστό 80% – δεν φαίνεται να έχει αρνητική επίδραση στον οργανισμό.

Οι επιστήμονες δεν λένε ότι πρέπει να αρχίσετε να καταναλώνετε μέλι εάν αποφεύγετε τη ζάχαρη για λόγους υγείας, αλλά εάν χρησιμοποιείτε επιτραπέζια ζάχαρη, σιρόπι ή άλλο γλυκαντικό, η αλλαγή αυτών των σακχάρων με μέλι μπορεί να μειώσει τους καρδιομεταβολικούς κινδύνους. 

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενώ το επεξεργασμένο μέλι χάνει σαφώς πολλές από τις ευεργετικές του, μετά την παστερίωση – συνήθως στους 65 βαθμούς Κελσίου για τουλάχιστον 10 λεπτά – η επίδραση ενός ζεστού ροφήματος στο ωμό μέλι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και πιθανότατα δεν θα καταστρέψει όλες τις ευεργετικές του ιδιότητες.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Σπάνιο περιστατικό ανάκλησης γάλακτος εταιρείας κολοσσού – Ανησυχία για τοξικότητα και πιθανές επιπτώσεις σε ήπαρ και νεφρούς

Οι καταναλωτές που έχουν αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν κλήθηκαν να μην το καταναλώσουν, να μην το χρησιμοποιήσουν στη μαγειρική και να μην το προσφέρουν σε μέλη της οικογένειάς τους

Αποτίμηση της Κομισιόν για την εφαρμογή της κουλτούρας ασφάλειας τροφίμων – Τι αλλάζει για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Η Κομισιόν αξιολόγησε για πρώτη φορά την εφαρμογή των ελέγχων Food Safety Culture στην ΕΕ, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις να καλούνται να τεκμηριώνουν τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/382

Και η Ελλάδα στη λίστα διανομής λιναρόσπορου με υδροκυάνιο – Συναγερμός στην Ευρώπη (φωτογραφία)

Υψηλές συγκεντρώσεις υδροκυανικού οξέος σε λιναρόσπορο ενεργοποίησαν το ευρωπαϊκό σύστημα RASFF, με το προϊόν να έχει διανεμηθεί και στην ελληνική αγορά