Οι ανθυγιεινές μάρκες τροφίμων και ποτών ενθαρρύνουν τους χρήστες του TikTok να εμπορεύονται τα προϊόντα τους για αυτούς, μετατρέποντάς τους αποτελεσματικά σε «πρεσβευτές μάρκας», χρησιμοποιώντας τους δικούς τους λογαριασμούς για διαφημιστική δραστηριότητα.
Τα στοιχεία αποκάλυψαν ότι αυτή η έκθεση σε παιδιά επηρεάζει τελικά τις προτιμήσεις τροφίμων, την αγορά, τα αιτήματα και την κατανάλωση. Τα ευρήματα τονίζουν την ανάγκη για πολιτικές που προστατεύουν τα παιδιά από τις επιβλαβείς επιπτώσεις αυτού του τύπου μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές.
Το TikTok είναι πολύ δημοφιλές στα παιδιά, καθώς πάνω από το ένα τρίτο των καθημερινών χρηστών του στις ΗΠΑ φέρεται να είναι ηλικίας 14 ετών ή νεότεροι. Ωστόσο, καμία μελέτη μέχρι σήμερα δεν έχει εξετάσει τον αντίκτυπο του ανθυγιεινού μάρκετινγκ τροφίμων στο TikTok, παρά τις εκκλήσεις να δοθεί προσοχή στις επιπτώσεις της πλατφόρμας στην υγεία, υπογραμμίζουν οι ερευνητές.
Για να καλύψουν αυτό το κενό γνώσης, η νέα μελέτη αξιολόγησε το περιεχόμενο όλων των βίντεο που δημοσιεύτηκαν στους λογαριασμούς 16 κορυφαίων εταιρειών τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών. Αξιολογήθηκε επίσης το περιεχόμενο και το συναίσθημα ενός δείγματος σχετικού περιεχομένου που δημιουργήθηκε από χρήστες ως απάντηση στις προκλήσεις hashtag επωνυμίας που υποκινήθηκαν από αυτές τις επωνυμίες.
Περίπου 539 βίντεο είχαν αναρτηθεί σε 16 λογαριασμούς. Ο αριθμός των οπαδών των λογαριασμών λογαριασμών αυτών κυμάνθηκε από 14 έως 1,6 εκατομμύρια. Τα βίντεο έλαβαν κατά μέσο όρο 63.400 προβολές, 5.829 επισημάνσεις “μου αρέσει”, 157 σχόλια και 36 κοινοποιήσεις ανά βίντεο. Οι πιο συνηθισμένες στρατηγικές μάρκετινγκ ήταν η επωνυμία (87% των βίντεο), οι εικόνες προϊόντων (85%), η αφοσίωση (31%) και οι διασημότητες / επιρροές (25%).
Οι περισσότεροι χρήστες απεικόνιζαν θετικό (73%) ή ουδέτερο/ασαφές (25%) συναίσθημα, με λίγους να απεικονίζουν αρνητικό (3%) συναίσθημα.
Η μελέτη αναφέρει πως η σημαντική εμβέλεια του μάρκετινγκ επιρροής είναι ανησυχητική δεδομένου ότι η έκθεση στο μάρκετινγκ των ανθυγιεινών τροφίμων έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει την ενεργειακή πρόσληψη (από ανθυγιεινά τρόφιμα και συνολικά). Και οι ερευνητές τονίζουν επίσης ότι η προτεινόμενη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου θα απαγορεύσει κάθε «επί πληρωμή» διαδικτυακό μάρκετινγκ «λιγότερο υγιεινών τροφίμων και ποτών» από τον Ιανουάριο του 2023.
Η αυξανόμενη δημοτικότητα του TikTok απαιτεί επίσης περαιτέρω έρευνα σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπό του στη δημόσια υγεία και τον ρόλο του ως εταιρικού πολιτικού παράγοντα, όπως αναφέρουν οι επιστήμονες.
Ο αντίκτυπος στα παιδιά
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση, τα στοιχεία του Ηνωμένου Βασιλείου για την παιδική παχυσαρκία υποτίθεται ότι θα μειωθούν κατά το ήμισυ έως το 2030. Ωστόσο, οι προβλέψεις αποκάλυψαν ότι, εάν οι τρέχουσες τάσεις επιμείνουν, η παιδική παχυσαρκία θα αυξηθεί κατά 15% μεταξύ των παιδιών ηλικίας τεσσάρων έως πέντε ετών και κατά 20% μεταξύ των παιδιών ηλικίας δέκα έως έντεκα ετών.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επεσήμανε πρόσφατα τις επιβλαβείς επιπτώσεις του μάρκετινγκ τροφίμων στα παιδιά. Με το παιδικό υπερβολικό βάρος και την παχυσαρκία να γίνονται όλο και περισσότερο παγκόσμιες ανησυχίες για τη δημόσια υγεία, ο οργανισμός αντιμετωπίζει το πιεστικό ζήτημα περιγράφοντας τις απειλές της αγοράς τροφίμων και τις ευθύνες των κυβερνήσεων.
Το Food Ingredients First αναφέρει πως και η Unilever αύξησε προηγουμένως την ηλικία για τον περιορισμό του μάρκετινγκ F&B σε παιδιά ηλικίας μεταξύ 13-16 ετών, σε αναγνώριση της επιρροής που μπορούν να έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ψηφιακές διαφημίσεις στους νέους.