Η σουηδική μάρκα εναλλακτικού γάλακτος Oatly (Η Oatly Group AB είναι μια σουηδική εταιρεία τροφίμων που παράγει εναλλακτικά γαλακτοκομικά προϊόντα από βρώμη, με βασικές αγορές την Σουηδία, ΗΠΑ, Κίνα, Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο και τα προϊόντα της είναι διαθέσιμα σε 60.000 καταστήματα λιανικής και 32.200 καφετέριες σε όλο τον κόσμο συμπεριλαμβανομένου του Strabucks) κατηγορήθηκε ότι χρησιμοποίησε “αστήρικτους ισχυρισμούς” σχετικά με τα πράσινα διαπιστευτήριά της «επιδιώκοντας το κέρδος», αφού η υπηρεσία επιτήρησης διαφημίσεων του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι μία από τις καμπάνιες μάρκετινγκ ήταν «παραπλανητική».
Η Υπηρεσία Προτύπων Διαφήμισης (ASA) κατέρριψε μια σειρά από τηλεοπτικές και έντυπες διαφημίσεις της εταιρείας όταν ξεκίνησε έρευνα, μετά από περισσότερες από 100 καταγγελίες.
Σε μια διαφήμιση σε εφημερίδα, η μάρκα ισχυρίστηκε: «Οι ειδικοί για το κλίμα λένε ότι η αποκοπή των γαλακτοκομικών και προϊόντων κρέατος από τη διατροφή μας είναι η μεγαλύτερη αλλαγή στον τρόπο ζωής που μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε τις περιβαλλοντικές μας επιπτώσεις».
Ωστόσο, η ASA έκρινε ότι οι καταναλωτές θα κατανοούσαν τον ισχυρισμό ως «οριστικό, αντικειμενικό ισχυρισμό που βασίστηκε σε επιστημονική συναίνεση», ενώ στην πραγματικότητα ήταν η γνώμη ενός ειδικού για το κλίμα.
Δύο τηλεοπτικές διαφημίσεις ισχυρίστηκαν: «Το Oatly παράγει 73% λιγότερο CO2e (ισοδύναμο διοξειδίου του άνθρακα) έναντι του γάλακτος, υπολογιζόμενο από τον παραγωγό στον παντοπωλείο». ΣΕ αυτό τον ισχυρισμό η ASA είπε ότι οι καταναλωτές θα κατανοούσαν πως ο ισχυρισμός «73% λιγότερο CO2e έναντι του γάλακτος» σημαίνει ότι όλα τα προϊόντα Oatly παρήγαγαν 73% λιγότερο CO2 σε σύγκριση με οποιοδήποτε είδος αγελαδινού γάλακτος και επομένως αναμένονταν να δουν τα σχετικά στοιχεία.
Στις πληρωμένες διαφημίσεις στο Twitter και το Facebook, η σουηδική εταιρεία τροφίμων επέμενε επίσης ότι «οι βιομηχανίες γάλακτος και κρέατος εκπέμπουν περισσότερο CO2 από όλα τα αεροπλάνα, τα τρένα, τα αυτοκίνητα, τα σκάφη κ.λπ. του κόσμου μαζί».
Ωστόσο, ο επόπτης διαφημίσεων διαπίστωσε ότι η Oatley είχε «υπερεκτιμήσει» τις εκπομπές της βιομηχανίας κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων, επειδή η εταιρεία δεν έλαβε υπόψη τις εκπομπές που καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής των μεταφορών.
Η Αντίδραση της Oatly
Η Oatly είπε ότι δεν σχεδιάζει να επαναλάβει τον ισχυρισμό και αφαίρεσε τις αναρτήσεις που έκαναν παρόμοιους ισχυρισμούς από τα δικά της κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Μιλώντας στη MailOnline, ο διευθύνων σύμβουλος της Countryside Alliance, Tim Bonner, είπε ότι η απόφαση της ASA έδειξε ότι οι εταιρείες «δεν μπορούν να ξεφύγουν με απλά επαναλαμβανόμενους απαίσιους ισχυρισμούς για την επιδίωξη κέρδους».
«Η Oatly βασίζεται στη δημιουργία ανησυχιών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των τροφίμων και ποτών που καταναλώνουμε για να ανταγωνιστούμε τη γαλακτοκομική βιομηχανία», είπε.
«Έχουν καθήκον να διαφημίζουν υπεύθυνα και να μην παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με τα υποτιθέμενα περιβαλλοντικά οφέλη του προϊόντος τους.
Εκπρόσωπος της Oatly είπε: «Δεν ζητάμε συγγνώμη που υπογραμμίζουμε συνεχώς την κλιματική κρίση και το γεγονός ότι κατά μέσο όρο, τα προϊόντα με βάση τα ζώα έχουν υψηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο από τα φυτικά προϊόντα. Το όραμά μας είναι ένα σύστημα διατροφής που είναι καλύτερο για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Πιστεύουμε ότι ο μετασχηματισμός της βιομηχανίας τροφίμων είναι απαραίτητος για να αντιμετωπίσει τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας, όπως η κλιματική αλλαγή, το περιβάλλον, η υγεία και ο τρόπος ζωής».
Ο εκπρόσωπος της Oatly, Tim Knight, πρόσθεσε πως: «Είναι σαφές ότι θα μπορούσαμε να είμαστε πιο συγκεκριμένοι στον τρόπο που περιγράψαμε ορισμένα από τα επιστημονικά δεδομένα. Είμαστε μια εταιρεία που βασίζεται στην επιστήμη και υπερηφανευόμαστε που είμαστε ακριβείς, αλλά θα μπορούσαμε να είμαστε πιο ξεκάθαροι. Μιλάμε για αυτά τα πράγματα πολύ, γιατί θέλουμε να διευκολύνουμε τους ανθρώπους να κάνουν μια ενημερωμένη αλλαγή από το γαλακτοκομικό στο ποτό βρώμης».
Πηγή: Daily mail