Τα πολυτελή φρούτα είναι πλέον πραγματικότητα.
Φανταστείτε ότι έχετε 400 δολάρια για να ξοδέψετε σε ένα πολυτελές γεύμα. Θα μπορούσατε να κάνετε δώρο στον εαυτό σας ένα κουτί χαβιάρι υψηλής ποιότητας, ένα ή δύο μπουκάλια παλαιωμένο κρασί ή ένα γεύμα πολλών πιάτων σε ένα εστιατόριο υψηλών προδιαγραφών.
Ή θα μπορούσατε να τα ξοδέψετε όλα σε έναν ανανά.
Η Fresh Del Monte, ο παγκόσμιος γίγαντας προϊόντων τροφίμων, και μια εταιρία που πρόσφατα είχε απασχολήσει την επικαιρότητα, ανακοίνωσε ότι ο Rubyglow, ο σπάνιος ανανάς με το κόκκινο κέλυφος και τη γλυκιά κίτρινη σάρκα, είναι πλέον διαθέσιμος στην αγορά των ΗΠΑ.
Το νέο φρούτο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους και αρχικά ήταν διαθέσιμο μόνο στην Κίνα. Τα αποκαλυπτήρια του εκεί συνέπεσαν με τη Σεληνιακή Πρωτοχρονιά, ένα εντυπωσιακό ντεμπούτο καθώς η Del Monte έκανε την πρώτη της είσοδο στην κινεζική αγορά.
Η αξία του; Οι ακριβείς τιμές θα καθοριστούν από τους λιανοπωλητές, αλλά η Pittsburgh Post-Gazette σημείωσε μια τιμή 125 δολαρίων για όποιον ενταχθεί στην παγκόσμια λίστα αναμονής, ενώ η Melissa’s Produce το πουλάει προς το παρόν για 396 δολάρια.
Ο Rubyglow, τον οποίο η Del Monte χαρακτηρίζει ως τον “πιο αποκλειστικό, υψηλής ποιότητας ανανά”, θα είναι διαθέσιμος σε επιλεγμένα παντοπωλεία στις ΗΠΑ, ή online μέσω ειδικών καταστημάτων λιανικής πώλησης προϊόντων. Και σίγουρα δεν θα είναι φτηνός: Το δελτίο Τύπου περιγράφει περαιτέρω τον Rubyglow ως ένα «εξαιρετικά πολυτελές φρούτο ‘designer’ που απευθύνεται σε καταναλωτές υψηλού επιπέδου και έχει μια υψηλή τιμή που του ταιριάζει». Το φρούτο, που πωλείται χωρίς την αγκαθωτή κεφαλή του, είναι ατομικά συσκευασμένο σε ένα όμορφο κουτί που ξεδιπλώνεται σχεδόν σαν οριγκάμι.
Η άνοδος των premium φρούτων
«Οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για κάτι που είναι ξεχωριστό», δήλωσε η Cindy van Rijswick, στρατηγικός σύμβουλος για τα φρέσκα προϊόντα της παγκόσμιας ερευνητικής ομάδας της Rabobank. Όταν πρόκειται για ειδικά προϊόντα, «υπάρχει πάντα μια μικρή αγορά για εστιατόρια υψηλότερης ποιότητας, ή για ορισμένα διαδικτυακά κανάλια».
Οι Αμερικανοί έχουν ενδιαφερθεί ιδιαίτερα για νέες ποικιλίες φρούτων τα τελευταία χρόνια, πληρώνοντας πριμοδότηση για τα μήλα Honeycrisp, τα σταφύλια Cotton Candy, τα εσπεριδοειδή Sumo και τις Ιαπωνικές φράουλες κάθετης καλλιέργειας. Τώρα, διψούν για διαφορετικά είδη φρούτων και είναι έτοιμοι να πληρώσουν για συναρπαστικές νέες επιλογές.
Όταν το Honeycrisp εισήχθη πριν από 30 χρόνια, δεν υπήρχαν πολλές επιλογές μήλων στο σούπερ μάρκετ. Γλυκό, τραγανό και πρωτότυπο, έγινε αμέσως δημοφιλές στους καταναλωτές. Δεν υπήρχε τόσο μεγάλη παραγωγή. Έτσι, η τιμή του ήταν υψηλή. Παρόλα αυτά συνέχισε να πουλάει.
Η εμπορία νέων προϊόντων είναι μια δαπανηρή υπόθεση. Οι ερευνητές πρέπει να αναπαραγάγουν, να διασταυρώσουν, να περιμένουν τον κύκλο ανάπτυξης και να ξεκινήσουν από την αρχή αν ο καρπός απογοητεύσει. Το να βρεθεί κάτι που να είναι τόσο νόστιμο όσο και αρκετά ανθεκτικό ώστε να είναι εμπορικά επιτυχημένο απαιτεί χρόνο και πολλή επίπονη δουλειά. Στη συνέχεια, οι επιστήμονες φυτών πρέπει να πείσουν τους καλλιεργητές να επενδύσουν σε ένα μη δοκιμασμένο φρούτο, αφιερώνοντας πόρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τα παλιά αγαπημένα φρούτα.
Αλλά το Honeycrisp βοήθησε να αποδειχθεί ότι το ρίσκο μπορεί να δικαιολογηθεί. Μετά την επιτυχία του μήλου, η ποικιλία στο τμήμα προϊόντων έχει αυξηθεί. Κατά την τελευταία δεκαετία περίπου, η κατά κεφαλήν διαθεσιμότητα φρούτων υψηλότερης τιμής, όπως τα μούρα, το μάνγκο και το αβοκάντο, έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τη Rabobank, η οποία βασίστηκε σε στοιχεία του USDA. Στο διάστημα αυτό, η διαθεσιμότητα φθηνότερων φρούτων όπως τα μήλα και οι μπανάνες παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητη.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές ήταν πρόθυμοι να ξοδέψουν λίγο παραπάνω. Αλλά αυτά τα είδη είναι φθηνά σε σύγκριση με τις ειδικές φράουλες της Oishii, που καλλιεργούνται σε εσωτερικούς χώρους σε μια ελεγχόμενη από το κλίμα κάθετη φάρμα. Όταν τα μούρα της έγιναν για πρώτη φορά διαθέσιμα στο κοινό το 2018, η Oishii χρέωσε 50$ για ένα πακέτο των οκτώ.
Η Oishii πουλάει περισσότερα από απλά μούρα: Πουλάει ένα είδος πολυτελείας. Τα μούρα είναι συσκευασμένα σε επίπεδα κουτιά που προβάλλουν κάθε μεμονωμένο φρούτο, περισσότερο σαν συσκευασία για χειροποίητα τρουφάκια σοκολάτας παρά σαν τα πλαστικά δοχεία που κρύβουν μούχλα και τα οποία βλέπετε σε ένα σούπερ μάρκετ. Κάθε φρούτο υποτίθεται ότι είναι τέλειο.
«Ακόμη και στα 50 δολάρια, είχαμε συνεχώς χιλιάδες ανθρώπους στη λίστα αναμονής», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Oishii, Hiroki Koga.
Τι κάνει λοιπόν το Rubyglow τόσο ακριβό;
Αρχικά, είναι πιο σπάνιο από οποιοδήποτε άλλο προϊόν προς κατανάλωση. Το δελτίο τύπου σημειώνει ότι θα υπάρχουν μόνο 5.000 Rubyglows διαθέσιμα φέτος και μόνο 3.000 το 2025. Καλλιεργούνται στην Κόστα Ρίκα, και η πατενταρισμένη ποικιλία είναι μια διασταύρωση ενός παραδοσιακού ανανά και ενός ανανά Morada. ο καθένας χρειάζεται πολύ χρόνο για να καλλιεργηθεί, και η Fresh Del Monte σημειώνει ότι η διαδικασία είναι “περίπλοκη”. Δεν είναι σαφές αν αυτός είναι ο λόγος για την περιορισμένη προσφορά σπόρων ή αν η εταιρεία έχει ίσως εφεύρει αυτή τη σπανιότητα για να ανεβάσει τις τιμές του καινοτόμου προϊόντος, ή ίσως κάποιο μείγμα και των δύο. Ανεξάρτητα από αυτό, το σχέδιο βρίσκεται στα σκαριά εδώ και 15 χρόνια.
Η Del Monte παίζει επίσης εδώ και καιρό με το χρώμα. Το 2020, οι ανανάδες Pinkglow κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην αγορά και είναι περίπου το αντίθετο του Rubyglow: Ενώ ο τελευταίος έχει κόκκινο κέλυφος και την τυπική κίτρινη σάρκα του ανανά, οι Pinkglows έχουν τυπικό κέλυφος και φωτεινό ροζ εσωτερικό.
«Όπως συμβαίνει με όλους τους ανανάδες της Del Monte και άλλα προϊόντα Fresh Del Monte, οι ανανάδες Rubyglow ακολουθούν βιώσιμες πρακτικές για τη φύτευση, τη συγκομιδή και τη μεταφορά”, σημειώνει το δελτίο τύπου.
Πλέον το ερώτημα είναι… Θα ξοδεύατε ένα τέτοιο ποσό για έναν ανανά;