Τα ευρήματα μελέτης για τη συμπεριφορά παχύσαρκων ατόμων όσον αφορά τις τιμές των ανθυγιεινών τροφίμων.
Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο PNAS Nexus τον Ιούνιο του 2024, στην οποία εξετάστηκαν στοιχεία καταναλωτών, τα ευρήματα δείχνουν ότι τα άτομα με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) είναι πιο ευαίσθητα στις τιμές από τους άλλους όταν πρόκειται να αγοράσουν ανθυγιεινά τρόφιμα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ένας φόρος στα συγκεκριμένα τρόφιμα θα μπορούσε να είναι ένα αποτελεσματικό μέτρο δημόσιας υγείας.
Οι φόροι στα ζαχαρούχα ποτά έχουν γίνει μια συχνά χρησιμοποιούμενη πολιτική για τη βελτίωση της δημόσιας υγείας. Λιγότερο διαδεδομένοι είναι οι φόροι σε ανθυγιεινά τρόφιμα, όπως γλυκά, μπισκότα ή πατατάκια – και υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία σχετικά με το αν οι φόροι αυτοί θα βελτίωναν τη δημόσια υγεία.
Ο Ying Bao και οι συνεργάτες του, εξέτασαν κατά πόσον τα άτομα με διαφορετικό σωματικό βάρος είναι ευαίσθητα στην τιμή όταν λαμβάνουν αποφάσεις για το αν θα αγοράσουν ανθυγιεινά τρόφιμα. Οι συγγραφείς ανέλυσαν δεδομένα που συλλέχθηκαν από τις εταιρείες καταναλωτικών ερευνών NielsenIQ και Circana, οι οποίες συλλέγουν στοιχεία για τις αγορές που πραγματοποιούν τα αμερικανικά νοικοκυριά.
Τα μέλη αυτών των νοικοκυριών συμπληρώνουν επίσης μια έρευνα που περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με το ύψος και το βάρος. Οι συγγραφείς επικεντρώνονται σε μονοπρόσωπα νοικοκυριά, ώστε να μπορούν να αποδώσουν όλες τις αγορές με ακρίβεια σε ένα μόνο άτομο – το μέγεθος του δείγματος που προκύπτει είναι περίπου οκτώ έως δέκα χιλιάδες νοικοκυριά.
Οι συγγραφείς διαπιστώνουν ότι τα άτομα με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) είναι πιο ευαίσθητα στις τιμές όταν αγοράζουν ανθυγιεινά τρόφιμα, όπως μπισκότα ή πατατάκια, αλλά δεν είναι πιο ευαίσθητα στις τιμές όταν αγοράζουν υγιεινά τρόφιμα, όπως καρότα ή ρύζι.
Η επίδραση δεν εξαρτάται από το εισόδημα. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, μια αύξηση της τιμής κατά 10% στις κατηγορίες ανθυγιεινών τροφίμων θα μείωνε σημαντικά την κατανάλωση αυτών των τροφίμων, μειώνοντας τις αγορές κατεψυγμένης πίτσας έως και 14%, για παράδειγμα, για τους καταναλωτές με το υψηλότερο ΔΜΣ.