Το κλείσιμο των σχολείων την άνοιξη του 2020 είχε αρνητική επίδραση στην υγεία και την ευημερία πολλών νέων. Αλλά η εκπαίδευση στο σπίτι είχε επίσης μια θετική ανατροπή: Χάρη στον περισσότερο ύπνο το πρωί, πολλοί έφηβοι ανέφεραν βελτιωμένη υγεία και ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία. Ως εκ τούτου, οι συγγραφείς της μελέτης από το Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης πιστεύουν ότι οι σχολικές ημέρες πρέπει να ξεκινούν αργότερα το πρωί.
Το πρώτο κύμα της πανδημίας Covid-19 οδήγησε στο κλείσιμο όλων των σχολείων σε εθνικό επίπεδο. Σύμφωνα με πολλαπλές μελέτες, τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους στους νέους αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ενώ η ικανοποίηση και η ποιότητα ζωής μειώθηκαν. Οι μαθητές ήταν επίσης λιγότερο σωματικά δραστήριοι και περνούσαν περισσότερο χρόνο καθισμένοι μπροστά σε οθόνες.
Τώρα, μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης (UZH) έδειξε ότι η φάση της εκπαίδευσης στο σπίτι είχε επίσης θετική επίδραση στην υγεία και την ευημερία πολλών εφήβων. “Οι μαθητές κοιμόντουσαν περίπου 75 λεπτά περισσότερο την ημέρα κατά τη διάρκεια του lockdown. Ταυτόχρονα, η ποιότητα ζωής τους που σχετίζεται με την υγεία βελτιώθηκε σημαντικά και η κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης μειώθηκε”, λέει ο συν-επικεφαλής της μελέτης Oskar Jenni, UZH καθηγητής αναπτυξιακής παιδιατρικής.
Ο περισσότερος ύπνος τις ημέρες του σχολείου βελτιώνει την ποιότητα ζωής των νέων που σχετίζεται με την υγεία
Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια διαδικτυακή έρευνα με 3.664 μαθητές γυμνασίου στο καντόνι της Ζυρίχης κατά τη διάρκεια του lockdown, ρωτώντας για τα πρότυπα ύπνου και την ποιότητα ζωής τους. Στη συνέχεια συνέκριναν τις απαντήσεις με μια έρευνα του 2017 με 5.308 νέους συμμετέχοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά τη διάρκεια των τριών μηνών κατά τους οποίους έκλεισαν τα σχολεία, οι έφηβοι σηκώνονταν περίπου 90 λεπτά αργότερα τις σχολικές μέρες, αλλά πήγαιναν για ύπνο μόνο 15 λεπτά αργότερα κατά μέσο όρο — που σημαίνει ότι η συνολική ποσότητα ύπνου τους αυξήθηκε κατά περίπου 75 λεπτά τη μέρα. Τα Σαββατοκύριακα, υπήρχε μικρή διαφορά στους χρόνους ύπνου των δύο ομάδων.
Οι μαθητές στην ομάδα του lockdown βαθμολόγησαν την ποιότητα ζωής τους που σχετίζεται με την υγεία υψηλότερη και η ποσότητα αλκοόλ και καφεΐνης που ανέφεραν ότι κατανάλωναν ήταν μικρότερη από την ομάδα πριν από την πανδημία. «Παρόλο που το lockdown οδήγησε ξεκάθαρα σε χειρότερη υγεία και ευημερία για πολλούς νέους, τα ευρήματά μας αποκαλύπτουν ένα θετικό στοιχείο του κλεισίματος των σχολείων που έχει λάβει ελάχιστη προσοχή μέχρι τώρα», λέει η Jenni.
Μοναδική ευκαιρία να αλλάξει η ώρα έναρξης του σχολείου
Τα ελλείμματα ύπνου στους εφήβους μπορεί να οδηγήσουν σε γενική κόπωση, άγχος και σωματικές παθήσεις. Αυτά με τη σειρά τους έχουν επιζήμια επίδραση στις γνωστικές λειτουργίες όπως η συγκέντρωση, η μνήμη και η προσοχή, καθιστώντας σημαντικά δυσκολότερη τη λειτουργία στην καθημερινή ζωή. Η πρόωρη έναρξη της σχολικής ημέρας στην Ελβετία έρχεται σε σύγκρουση με τις φυσικές, βιολογικά καθορισμένες συνήθειες ύπνου των εφήβων. Επειδή πρέπει να σηκωθούν νωρίς για το σχολείο, πολλοί νέοι υποφέρουν από χρόνια έλλειψη ύπνου. Το θέμα μπήκε πρόσφατα στην πολιτική ατζέντα σε πολλά καντόνια σε όλη τη χώρα.
«Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ξεκάθαρα το όφελος από την έναρξη του σχολείου αργότερα το πρωί, έτσι ώστε οι νέοι να μπορούν να κοιμούνται περισσότερο», λέει η Jenni και εικάζει ότι οι θετικές επιπτώσεις στην υγεία και την ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες αν δεν υπήρχαν και οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική υγεία.
Πηγή:University of Zurich