Οι καταναλωτές είναι όλο και πιο απαιτητικοί και εξερευνούν τις επιλογές που έχουν στα σνακ, με βάση το κατά πόσο είναι υγιεινά και το τι ισχυρισμούς φέρουν.
Σύμφωνα με το Innova Market Insights, η υγεία, η ευεξία και οι ισχυρισμοί απόλαυσης, είναι κορυφαίες κυκλοφορίες σνακ στην Ευρώπη.
Αυτή η αυξανόμενη ζήτηση για πιο υγιεινά σνακ έχει δει τους καταναλωτές να ελέγχουν τις ετικέτες για υγιεινά συστατικά και τους διατροφικούς ισχυρισμούς να αυξάνονται εκθετικά.
Οι ισχυρισμοί περιλαμβάνουν τα: “χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη”, “χαμηλό σε αλάτι”, “υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες”, “υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες”, καθώς και “μειωμένα, χαμηλά ή χωρίς λιπαρά”, ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως κράκερ, αλμυρά σνακ, μπάρες δημητριακών ή μπισκότα.
Ο Harbinder Maan, αναπληρωτής διευθυντής εμπορικού μάρκετινγκ και διαχείρισης, Almond Board of California, λέει στο Food Ingredients First ότι σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, οι κορυφαίες ανησυχίες των καταναλωτών επικεντρώνονται τώρα τόσο στην προσωπική όσο και στην πλανητική ευημερία. Υπάρχει αύξηση της ζήτησης για υγιεινά, βιώσιμα σνακ, και επιπλέον το 11% των νέων σνακ που εισήχθησαν είχαν ισχυρισμό vegan, σε σύγκριση με το 6,7% του προηγούμενου έτους.
Αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά συστατικά
Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ενώ οι καταναλωτές αναζητούν απόλαυση, περιπέτεια και γεύση, αναζητούν επίσης σνακ που υποστηρίζουν την ευημερία και τον ενεργό τρόπο ζωής τους. Τελικά, αυτό ανοίγει το δρόμο για την επέκταση της τάσης σνακ “better for you”.
Εν τω μεταξύ, ο Orfhlaith Nagle, ανώτερος διευθυντής μάρκετινγκ στην Kerry Europe, πιστεύει ότι η υγεία και η ευεξία έχουν αυξηθεί σε σημασία από τότε που η πανδημία COVID-19 ώθησε την ανάγκη των καταναλωτών να δώσουν προτεραιότητα στην υγεία και να επικεντρωθούν στην ανοσία.
«Ενώ η υγεία και η ευεξία αυξάνονται, η κατηγορία έχει να κάνει με την ισορροπία. Η μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών εξακολουθεί να στρέφεται στα αρτοσκευάσματα και τα είδη ζαχαροπλαστικής για απόλαυση, μια παρακμιακή απόλαυση. Αυτή είναι η “δική μου στιγμή” για να έχουν μια επιτρεπτή απόλαυση συχνά ως απόλαυση ή ανταμοιβή» όπως ο ίδιος εξηγεί.
Ο Nagle λέει ότι ένας τρόπος εξέλιξης είναι για τους κατασκευαστές αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής να συμπεριλάβουν συστατικά υγείας και ευεξίας όπως προβιοτικά, συμπληρώματα βιταμινών ή ενίσχυση φυτικών πρωτεϊνών στα προϊόντα τους για να δώσουν στους καταναλωτές έναν «υγιή λόγο να τα απολαύσουν».
Οι κανονιστικές πιέσεις αυξάνονται
Με το νομοθετικό τοπίο να εξελίσσεται συνεχώς στην Ευρώπη και την αυξανόμενη πίεση από κυβερνήσεις και οργανισμούς, ο μόνος τρόπος για τους παραγωγούς τροφίμων να παραμείνουν μπροστά από τις εξελίξεις, είναι να καινοτομήσουν και να αναδιαμορφώσουν τις συνταγές τους για να συμμορφωθούν με τις εισερχόμενες αλλαγές επισήμανσης.
“Εκτός από τις ρυθμιστικές πιέσεις, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση από τους καταναλωτές για μεγαλύτερη διαφάνεια και πιο υγιεινά προϊόντα, ιδιαίτερα για σνακ. Έτσι, οι κατασκευαστές που λαμβάνουν υπόψη το Nutri-Score ευθυγραμμίζονται επίσης με τις προτιμήσεις των καταναλωτών”, εξηγεί ο Nagle.
Ο κλάδος επισημαίνει πως ποτέ δεν ήταν πιο σημαντικό να προσφέρουν μια υγιή και απολαυστική ισορροπία χωρίς συμβιβασμούς στη γεύση και την υφή και ο μόνος τρόπος να επιτευχθεί αυτό είναι η συνεργασία, ώστε να παραδώσουν ακριβώς αυτό, είτε θέλουν να καινοτομήσουν, να ανανεώσουν την ποικιλία τους, να διαχειριστούν το κόστος ή να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς.
Μείωση αλατιού και λίπους σε όλα τα σνακ
Η πιο σημαντική πρόκληση για τα αλμυρά σνακ είναι η μείωση της περιεκτικότητας σε αλάτι και λιπαρά, διατηρώντας παράλληλα την υπέροχη γεύση.
Το αλάτι είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια αλμυρή αντίληψη. Όμως, όταν μειώνεται το αλάτι, η ξινή και πικρή γεύση μπορούν επίσης να αυξηθούν. Ομοίως, η μείωση του λίπους παρουσιάζει βασικές πρόκλησεις και δεν είναι πάντα δυνατή στα αλμυρά σνακ, δεδομένης της επίδρασης στη λειτουργικότητα και την εμπειρία φαγητού.
Μια άλλη πρόκληση προκύπτει όταν οι κατασκευαστές ενισχύουν τα προϊόντα σνακ τους με θετικά θρεπτικά συστατικά, όπως πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, μια τακτική που αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο για να βελτιωθεί η συνολική βαθμολογία του προϊόντος.
Σύμφωνα με το Innova Market Insights, περισσότεροι από ένας στους δύο καταναλωτές παγκοσμίως δηλώνουν ότι μετά την πανδημία, θέλουν να είναι πιο περιπετειώδεις με τις επιλογές φαγητού και σνακ και η γεύση και η υφή παίζουν μεγάλο ρόλο εδώ. Υπάρχουν αυξανόμενες ευκαιρίες για εξειδικευμένες γεύσεις σε σνακ που χρησιμοποιούν αμύγδαλα, με γεύσεις όπως ο καφές και τα φύκια.
Πέρυσι, τα “γευστικά mashups” αναδείχθηκαν ως τα πρώτα από τα δέκα κορυφαίες γευστικές τάσεις της Innova Market Insights για το 2021. Η καινοτομία υβριδικής γεύσης χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για την παροχή νέων οργανοληπτικών εμπειριών καθώς οι καταναλωτές γίνονται σταδιακά “περιπετειώδεις”.